OK maa ik denk dat de tweede Cargo-spoortunnel in Antwerpen al besteld zou zijn...Steven schreef:tja maar bij sporen ervaar ik dat toch anders, iedereen wil het profijt maar niet de centen er insteken en je weet hoe dat soms gaat om die paar meter die net op de grens zelf ligt.dentheo schreef: Is bij autostrades nu ook al zo..... valt niet zo erg op...
En ik ben er bijna zeker van dat Vlaanderen dan prompt sporen begint te leggen...
Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Daarom dat ik ook voorstel om het feitelijkee eigendom bij de gewesten te leggen, maar de infra gewoon weer terug te leasen aan het bedrijf dat er over rijdt. In het geval van L2 is dat dus gewoon de NMBS, en die onderhoudt dan de hele lijn. De infra echter de juri eigendom van de gewesten maken maakt het echter wel makkelijker voor de gewesten om er in te investeren.Steven schreef:ai ai Als infrastructuur die eigendom gaat worden van het gewest, voor bepaalde lijnen (zeker voor lijn 2) is dat een grote ramp. Deze lijn veranderd over haar lengte liefst 5 (ja VIJF, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie) keer van gewest. Dit is niet de enige lijn die daar last van zou hebben, de lijn 161 loopt ook over drie gewesten (brusselse, vlaamse en waalse).
Lijkt mij politiek ideaal, kan de NMBS lekker iedereen blijven wegpesten...K V B schreef:Daarom dat ik ook voorstel om het feitelijkee eigendom bij de gewesten te leggen, maar de infra gewoon weer terug te leasen aan het bedrijf dat er over rijdt. In het geval van L2 is dat dus gewoon de NMBS, en die onderhoudt dan de hele lijn. De infra echter de juri eigendom van de gewesten maken maakt het echter wel makkelijker voor de gewesten om er in te investeren.Steven schreef:ai ai Als infrastructuur die eigendom gaat worden van het gewest, voor bepaalde lijnen (zeker voor lijn 2) is dat een grote ramp. Deze lijn veranderd over haar lengte liefst 5 (ja VIJF, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie) keer van gewest. Dit is niet de enige lijn die daar last van zou hebben, de lijn 161 loopt ook over drie gewesten (brusselse, vlaamse en waalse).
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Nee hoor, want als de NMBS bijvoorbeelt zich niet gedraagt knikker je 'm gewoon eraf.dentheo schreef:Lijkt mij politiek ideaal, kan de NMBS lekker iedereen blijven wegpesten...K V B schreef: Daarom dat ik ook voorstel om het feitelijkee eigendom bij de gewesten te leggen, maar de infra gewoon weer terug te leasen aan het bedrijf dat er over rijdt. In het geval van L2 is dat dus gewoon de NMBS, en die onderhoudt dan de hele lijn. De infra echter de juri eigendom van de gewesten maken maakt het echter wel makkelijker voor de gewesten om er in te investeren.
Trainspotterke schreef:En wie ga je in de plaats vinden?
Kandidaten genoeg.
K V B schreef:Trainspotterke schreef:En wie ga je in de plaats vinden?
Kandidaten genoeg.
welke kandidaten? niet iedereen wil zomaar echt samenwerken met infrabel hoor
In mijn voorstel bestaat Inrabel dan ook niet meer.Steven schreef:K V B schreef:Trainspotterke schreef:En wie ga je in de plaats vinden?
Kandidaten genoeg.
welke kandidaten? niet iedereen wil zomaar echt samenwerken met infrabel hoor
ah nee? het is niet omdat ge die gaat splitsen over de gewesten dat de mentaliteit volledig zou veranderen he, het blijven tenslotte vlamingen en walen hoor.
hé Steven, Hiermee bevestig je dat de huidige manier van werken van Infrabel zijn communautaire kantjes heeft.Steven schreef:ah nee? het is niet omdat ge die gaat splitsen over de gewesten dat de mentaliteit volledig zou veranderen he, het blijven tenslotte vlamingen en walen hoor.
Neem die spanning weg door ze onafhankelijk te maken en ze kunnen beide rustig werken....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat gaat leuk worden om een trein van Brussel naar pakweg Doornik te laten rijden: 3 verschillende reglementeringen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië) op korte afstand. Want vroeg of laat zullen er dan verschillen in regelgeving ontstaan. Dat wordt een moeizame en kostbare zaak, net zoals de hele splitsing van België (die er als het aan mij zou liggen nooit zal komen).dentheo schreef:hé Steven, Hiermee bevestig je dat de huidige manier van werken van Infrabel zijn communautaire kantjes heeft.
Neem die spanning weg door ze onafhankelijk te maken en ze kunnen beide rustig werken....
L'union fait la force.
Hoe ??? de autostrades zijn al lang gesplitst veel last van gehad ???KB schreef:Dat gaat leuk worden om een trein van Brussel naar pakweg Doornik te laten rijden: 3 verschillende reglementeringen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië) op korte afstand. Want vroeg of laat zullen er dan verschillen in regelgeving ontstaan. Dat wordt een moeizame en kostbare zaak, net zoals de hele splitsing van België (die er als het aan mij zou liggen nooit zal komen).dentheo schreef:hé Steven, Hiermee bevestig je dat de huidige manier van werken van Infrabel zijn communautaire kantjes heeft.
De ring van Brussel is zelfs groot stuk Vlaams...nu willen we hem verbreden en nu is het ook niet goed volgens de Brusselaars....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
een spoorlijn is iets compleet anders dan een snelweg, zover ik weet is de wetgeving ivm verkeer nog steeds een bevoegdheid van de federale regering, als je spoorlijnen volledig gaat overhevelen naar gewesten bestaat de kans dat ze de regels op hun deel gaan aanpassen volgens hun noden, maar dit is niet altijd in het voordeel van de veiligheid of de eenvoud van het treinverkeer. Alles gaan vergelijken ivm wegverkeer is om die reden een beetje zot. De spoorweg moet vereenvoudigen en hiervoor zouden wij liefst 1 systeem zien gebruiken over heel het land en als het effe kans over landsgrenzen heen, maar dit laatste is nog toekomstmuziek, ondanks er etcs zou zijn. Voorbeeld hiervan is lijn 1 naar Parijs, ondanks op heel de lijn TVM staat is de reglementering in België toch afwijken van die dat de franse gebruiken op hun deel van de lijn. 1 lijn 1 systeem en toch niet dezelfde regels
Dan valt de boel helemaal stil, want dan zal het wafelijzer zo dik worden dat er niets meer gebakken wordt....Steven schreef:een spoorlijn is iets compleet anders dan een snelweg, zover ik weet is de wetgeving ivm verkeer nog steeds een bevoegdheid van de federale regering, als je spoorlijnen volledig gaat overhevelen naar gewesten bestaat de kans dat ze de regels op hun deel gaan aanpassen volgens hun noden, maar dit is niet altijd in het voordeel van de veiligheid of de eenvoud van het treinverkeer. Alles gaan vergelijken ivm wegverkeer is om die reden een beetje zot. De spoorweg moet vereenvoudigen en hiervoor zouden wij liefst 1 systeem zien gebruiken over heel het land en als het effe kans over landsgrenzen heen
één niet gebruikte halte in Wallonië sluiten worden er dan 30 over heel europa, nu is het er maar één in Vlaanderen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Moeskroen en komen waasten maakten tot 1963 deel uit van provincie West-Vlaanderen. Op basisi van een koehandel met voeren is toen beslist het franstalig te maken. De franstaligen hadden altijd al een belangrijke populatie in dit gebiued maar vanaf 1963 is het versneld vefranst: de ouderen zijn Vlamingen die alleen nog Frans spreken tegen hun (klein)kinderen) De jongeren zijn eentalig Frans.nighttrain schreef:de bovengenoemde gemeenten liggen in het waals (Franstalig) taalgebied. Ze zijn altijd franstalig geweest met een minderheid aan Vlamingen.Hun originele benamingen waren Moucron,Enghien en Comines-WarnetonSteven schreef:Maar zover ik ook op de hoogte ben noem je nu gemeenten op die origineel volledig Vlaams waren en waar dus de originele Vlaamse bewoners faciliteiten gekregen hebben. wat een totaal andere situatie is als de 6 rond brussel waar de nieuwe inwoners faciliteiten gekregen hebben zijnde de Franstaligen.gysev schreef: Ook in Wallonië zijn er faciliteitengemeenten (Moeskroen, Edingen, Komen.
en daar zij er faciliteiten voor nedelandstaligen.
Wat zijn de andere mogelijkheden tot faciliteiten zonder zich te beperken tot Frans/Vlaams:
a)Gemeenten in het Nederlandse taalgebied met faciliteiten voor Franstaligen
b) Gemeenten in het Franse taalgebied met faciliteiten voor Nederlandstaligen
c)Gemeenten in het Franse taalgebied met faciliteiten voor Duitstaligen
d)Gemeenten in het Duitse taalgebied met faciliteiten voor Franstaligen
e) Gemeenten in het Franse taalgebied waar faciliteiten voor Duitstaligen en/of Nederlandstaligen kunnen komen