13 naar Brecht....

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt

Re: 13 naar Brecht....

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:Blijkbaar weet men nu reeds bij de NMBS dat het jaarlijks exploitatietekort op die verbinding minstens 1,9 miljoen euro zal bedragen.
Dat is het bedrag dat ze jaarlijks zullen krijgen van de staat en dus voor 2008 al hebben mislopen en ook voor 2009 al voor een stuk.
Het is ook merkwaardig dat dit geen provisie is zoals bij andere toelagen, maar hoe dan ook zal uitbetaald worden vanaf het moment dat er een trein rijdt.
En dat is dan onafhankelijk van het aantal treinen dat er rijdt of het aantal dagen dat er gereden wordt? Zeker bij de voorgestelde dienstregeling (ik dacht 14 treinparen op werkdagen) komt dat uit op een zeer hoog bedrag van bijna 12 euro per treinkilometer. Volgens mij zijn daar (bijna) alle kosten al mee gedekt.

Groetjes,
Rian
Adler

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
Adler schreef:Blijkbaar weet men nu reeds bij de NMBS dat het jaarlijks exploitatietekort op die verbinding minstens 1,9 miljoen euro zal bedragen.
Dat is het bedrag dat ze jaarlijks zullen krijgen van de staat en dus voor 2008 al hebben mislopen en ook voor 2009 al voor een stuk.
Het is ook merkwaardig dat dit geen provisie is zoals bij andere toelagen, maar hoe dan ook zal uitbetaald worden vanaf het moment dat er een trein rijdt.
En dat is dan onafhankelijk van het aantal treinen dat er rijdt of het aantal dagen dat er gereden wordt? Zeker bij de voorgestelde dienstregeling (ik dacht 14 treinparen op werkdagen) komt dat uit op een zeer hoog bedrag van bijna 12 euro per treinkilometer. Volgens mij zijn daar (bijna) alle kosten al mee gedekt.

Groetjes,
Rian
Inderdaad, ook al zou er maar 1 trein per dag rijden, de toelage blijft hetzelfde.
Normaal bepaalt de beheersovereenkomst ook de minimale frekwentie van de treinen op een verbinding, maar voor Antwerpen-Noorderkempen is hiervoor (nog) niets vastgelegd.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

jan_olieslagers schreef:Wat is eigenlijk de voorziene "normale" configuratie voor de pendel Brecht-Antwerpen? Sorry als dit al eens werd beantwoord, zo direct vind ik het niet terug...
Misschien wel een paar Albatrossen? :lol: :lol:
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

AlexNL schreef:
jan_olieslagers schreef:Wat is eigenlijk de voorziene "normale" configuratie voor de pendel Brecht-Antwerpen? Sorry als dit al eens werd beantwoord, zo direct vind ik het niet terug...
Misschien wel een paar Albatrossen? :lol: :lol:
Tussen de Belgische en Nederlandse regeringen is een treindienst overeengekomen die onder meer inhoudt dat er 8x per dag een slag tussen Den Haag en Brussel wordt gemaakt die o.m. stopt in Breda (kopmaken) en Brecht. Die zou gereden worden met Albatrossen.
Wim
Steven

Bericht door Steven »

De vraag was eerder bedoeld (volgens mij) om wat er vanuit Brecht zelf zou vertrekken (dus niet grensverkeer).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:De vraag was eerder bedoeld (volgens mij) om wat er vanuit Brecht zelf zou vertrekken (dus niet grensverkeer).
Volgens mij was de NMBS er lange tijd nog niet uit waarmee ze naar Brecht zouden gaan rijden. De oplossingen voor het verkeer naar Brecht wekken bij mij de indruk alsof die treindienst voor de NMBS als een verrassing is gekomen. Uiteindelijk moeten er, dacht ik, aangepaste I10 gaan rijden met een 18, maar dat idee was er ook nog niet zo oud, in ieder geval pas van na de oorspronkelijk geplande startdatum.

Groetjes,
Rian
Adler

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:De oplossingen voor het verkeer naar Brecht wekken bij mij de indruk alsof die treindienst voor de NMBS als een verrassing is gekomen.
Rian, die treindienst is helemaal geen verrassing voor de NMBS.
Het is eigenlijk heel simpel.
Als je in dit land een HSL-lijn zo goedkoop mogelijk wil bouwen, moet je als spoorwegmaatschappij een aantal stappen volgen.
Stap 1: Je kiest een willekeurige gemeente op het te volgen traject en je maakt de burgemeester en de plaatselijke politici en bevolking enthousiast om er een station te bouwen.
Stap 2: Als stap 1 is gelukt, bouw je er een zo goedkoop mogelijk station.
Stap 3: Door stap 2 wordt je HSL-lijn op slag een lijn voor "gemengd gebruik" en wordt ze voor een groot stuk gefinancierd door de staat en kan je ook geld aanwenden dat eigenlijk bestemd was voor het binnenlands net.
Stap 4: Nu zit je natuurlijk met een probleem, want die enthousiaste burgemeester en zijn onderdanen verwachten dat daar een trein komt en eigenlijk wil je daar geen geld insteken.
Geen probleem: je zorgt dat je van de staat een jaarlijkse toelage krijgt voor het exploitatietekort. En je zorgt ervoor dat die toelage groot genoeg is om alle kosten te dekken (in dit geval dus bijna 2 miljoen euro jaarlijks).

In het geval van de HSL 4 was dit allemaal gelukt tot er een onverwacht probleem opdook waarmee niemand had gerekend: er kunnen geen treinen gevonden worden die daar mogen rijden. Dat was dus wel een verrassing, waarvoor men nu een oplossing moet vinden.
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef: Het is eigenlijk heel simpel.
Als je in dit land een HSL-lijn zo goedkoop mogelijk wil bouwen, moet je als spoorwegmaatschappij een aantal stappen volgen.
Stap 1: Je kiest een willekeurige gemeente op het te volgen traject en je maakt de burgemeester en de plaatselijke politici en bevolking enthousiast om er een station te bouwen.
Bij stap 1 hoort nog.... dan verkrijg je ook vlot een bouwvergunning in die gemeente en een paar buurgemeentes (ook al deed in dit geval Hoogstraten even moeilijk).... :) :) :)

Het enige dat de NMBS vergeten is ... te vermelden dat indien het station binnen de 10 jaar geen bv. 2000-5000 opstappers per dag haalt, de zaak terug gesloten wordt.

Is, denk ik, in Belgie nog nooit gebruikt..voor zover ik weet in Nederland WEL met de nieuwe lijn tussen Leiden en Schiphol.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie