Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot
Geplaatst: 11 feb 2010, 22:59
Ik heb het onderwerp gesplitst, de 'discussie' over winter- of zomerbanden gaat verder op http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=3&t=7109
Het Belgische treinennet heeft ook zo een paar plaatsen die serieus wat effect kunnen hebben op het hele net. De Noord-Zuidverbinding, bijvoorbeeld...jan_olieslagers schreef:Ons autoverkeer is erg intens, er moet maar een niemendalletje misgaan en alles staat vast. Dat niemendalletje kan bv. bestaan uit 1 enkele aanrijding in de avondspits op een ongelukkige plek;
Klopt grotendeels, maar je vergeet nog het rollend materieel dat niet weggeraakt oa door vastvriezen van enkele kritische onderdelen.wooter schreef:Het Belgische treinennet heeft ook zo een paar plaatsen die serieus wat effect kunnen hebben op het hele net. De Noord-Zuidverbinding, bijvoorbeeld...jan_olieslagers schreef:Ons autoverkeer is erg intens, er moet maar een niemendalletje misgaan en alles staat vast. Dat niemendalletje kan bv. bestaan uit 1 enkele aanrijding in de avondspits op een ongelukkige plek;
Voor zover ik kan inschatten heeft het winterweer enkel effect op treinen als de bovenleiding beschadigd wordt, of wissels niet ontdooid raken. Dit laatste zie je eerder bij de eerste winterprik want dan valt pas op welke wisselverwarmingsinstallaties niet werken...
Daar zeg je iets, om een voorbeeld te geven (vernomen via een collega), een trein aan de inrit van Brussel zuid (komende van Vorst) krijgt een uitschakeling op de moment zijn sein open komt. De vertraging was amper drie minuten omdat het defect snel hersteld was. Doch deze trein moest heel de wisselstraat van Brussel Zuid kruisen. Het gevolg was dat er in totaal 1000 minuten gevolgvertraging was. Om maar te zeggen hoe fragiel bepaalde zaken zijn.wooter schreef:Het Belgische treinennet heeft ook zo een paar plaatsen die serieus wat effect kunnen hebben op het hele net. De Noord-Zuidverbinding, bijvoorbeeld...jan_olieslagers schreef:Ons autoverkeer is erg intens, er moet maar een niemendalletje misgaan en alles staat vast. Dat niemendalletje kan bv. bestaan uit 1 enkele aanrijding in de avondspits op een ongelukkige plek;
Voor zover ik kan inschatten heeft het winterweer enkel effect op treinen als de bovenleiding beschadigd wordt, of wissels niet ontdooid raken. Dit laatste zie je eerder bij de eerste winterprik want dan valt pas op welke wisselverwarmingsinstallaties niet werken...
Is het terug wegnemenn van een gereserveerde wisselstraat zo omslachtig dat men het liever niet direkt doet ?Steven schreef:
Daar zeg je iets, om een voorbeeld te geven (vernomen via een collega), een trein aan de inrit van Brussel zuid (komende van Vorst) krijgt een uitschakeling op de moment zijn sein open komt. De vertraging was amper drie minuten omdat het defect snel hersteld was. Doch deze trein moest heel de wisselstraat van Brussel Zuid kruisen. Het gevolg was dat er in totaal 1000 minuten gevolgvertraging was. Om maar te zeggen hoe fragiel bepaalde zaken zijn.
Weet ik, daarom vroeg ik dat niet.RIDCO schreef:Voor het annuleren van een aangelegde reisweg (wisselstraat) zijn er procedures en die moeten gevolgd worden.
die drie minuten gaan snel hoor. Je geeft de bestuurder al een halve min tijd om te laten beseffen dat het sein open staat. Daarna trachten contact te leggen met de bestuurder met de vraag waarom hij niet aan het rijden is en dan pas beslis je om een sein toe te zetten. Zomaar toezetten zonder meer is gevaarlijk, het gevaar bestaat dat de bestuurder het niet meer gezien heeft en alsnog aan het rijden is. Als je dit zomaar zou doen kan je gevolgen hebben zoals vandaag in Halle, daarom dat er procedures zijn die je strikt moet volgen. Dus in dit geval was het gewoon laten open staan van het sein een logische reactie.RIDCO schreef:Voor het annuleren van een aangelegde reisweg (wisselstraat) zijn er procedures en die moeten gevolgd worden.
Steven schreef:die drie minuten gaan snel hoor. Je geeft de bestuurder al een halve min tijd om te laten beseffen dat het sein open staat. Daarna trachten contact te leggen met de bestuurder met de vraag waarom hij niet aan het rijden is en dan pas beslis je om een sein toe te zetten. Zomaar toezetten zonder meer is gevaarlijk, het gevaar bestaat dat de bestuurder het niet meer gezien heeft en alsnog aan het rijden is.Dus in dit geval was het gewoon laten open staan van het sein een logische reactie.RIDCO schreef:Voor het annuleren van een aangelegde reisweg (wisselstraat) zijn er procedures en die moeten gevolgd worden.
Nu weet ik wat "in dit geval" was, en was het logisch...Steven schreef:Tel zelf even na, de bestuurder stelt uit een uitschakeling vast en gaat de machine kamer in, de seingever ziet na een min de trein nog niet bewegen, tracht de bestuurder te contacteren maar dit lukt niet op slag omdat deze bezet is mijn zijn kleine herstelling. Tegen dat hij de TB te pakken heeft is deze dus aan het rijden, dus neen je kan zomaar geen sein dicht zetten. Uiteindelijk heeft dit alles drie minuten geduurd.
Dat is vakkennis, mengsel van procedures en gezond verstand en af en toe wat geluk met de genomen beslissing...Steven schreef:Is moeilijk te zeggen, aangezien je niet weet welke treinen ondertussen al uit vorst vertrokken zijn en zich dus reeds achter deze bewuste trein bevinden. Want als je contact hebt met de TB en die zegt ik kan rijden dan nog laat je het sein dus open.
Dat is dus net het lastige aan real time verkeer. Je moet beslissingen nemen die niet altijd even vanzelfsprekend zijn, elke situatie is uniek en vergt dus ook een uniek antwoord.