Maar dat is nu juist wat ETCS kan.Steven schreef: Als treinen op 110 seconden van elkaar rijden moet je haast iets inbouwen om er voor te zorgen dat de tweede trein automatisch mee gaat noodremmen met de eerste wil je ze op een veilige afstand van elkaar laten stoppen.
Van heel uw vorige redenering klopt er juist niets.
Je begint hier met te zeggen dat een trein 11 km nodig heeft om van 0 tot 200 km/h te geraken. Wat heeft dat nu te maken met de situatie waarbij een trein moet remmen voor de trein voor hem ?
Bij 200 km/h is 110 seconden nog altijd 6,1 km en zelfs als de voorgaande trein een noodremming moet doen staat die ook niet stil op 1 m.
Bij ETCS weet het systeem op elk moment perfect waar iedere trein zich bevindt en wat de snelheid van die trein is en kan dus de noodzakelijke bevelen doorsturen.
Vergelijk dat met een klassiek beveiligingssysteem zoals in Belgie waarbij de bestuurder zelf moet reageren op seinen die bij slechte zichtbaarheid maar vanop enkele meters kunnen waargenomen worden en waarbij je ook nog moet rekening houden met de reactietijd van een menselijke bestuurder.
Het is toch evident dat je bij zo een systeem veel langere veiligheidsafstanden moet invoeren dan bij een systeem dat gebaseerd is op automatische metingen.
Ineens ben je nu dus ook al expert van ETCS en beweer je dat de Zwitsers totaal onveilig bezig zijn en binnenkort lijken zullen mogen rapen om het met uw woorden te zeggen.
Op die lijn, die ik heb genoemd, rijden per dag 242 treinen. Zonder ETCS zou dit quasi onmogelijk zijn.
Dat is er ook niet van vandaag op morgen gekomen maar na 5 jaar ontwikkeling en testen, duizenden testritten en de opleiding van 2500 bestuurders.
Het verschil is dat, als men in Zwitserland zoiets doet, het na een tijd tot een concreet resultaat leidt, maar hier na jaren testen het resultaat nul komma nul is.
Als niet-lid van de EU is Zwitserland momenteel, ironisch genoeg, de leider qua kennis en expertise van ETCS.
Het enige dat ik heb willen aantonen met dit voorbeeld is, dat het niet juist is wat Stefanic zegt dat je met ETCS nog langere afstanden nodig hebt dan met een klassiek beveiligingssysteem, maar juist het tegenovergestelde.
En als je maar zoveel vertrouwen hebt in techniek moet je ook nooit meer in een vliegtuig stappen.
Er landen elke dag honderden vliegtuigen bij slechte zichtbaarheid en zelfs bij zichtbaarheid bijna nul.
De piloten en de passagiers kunnen dan ook enkel hopen dat de techniek het vliegtuig op de juiste plaats en met de juiste snelheid laat landen en niet te pletter laat slaan ergens in een veld.
Toch is dat al miljoenen keren gelukt zonder problemen.