Pagina 5 van 6
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 23 feb 2011, 14:12
door Jethro
ik heb vanmorgen een écht aangename samenwerking met TC gehad
Ik moest een autotrein van FNND naar LZR brengen via L59 met een TRAXX,
5' te laat vertrokken uit FNND en tegen dat ik in Berchem was had ik al 15'....
Vanaf dan zat ik achter iets..... , 2 gele, 2 gele, 2gele ....
Juist voor Beveren Waas (reeds 20' retard) gaat m'n GSMR, een vriendelijke vrouwenstem van TC aan de lijn;
"TB jij zit achter de omnibus hé, als je hem mooi kan blijven volgen dan laat ik je ervoor te St Niklaas...."
Zo gezegd, zo gedaan....
Nu had ik te FGZH al wat minuten ingewonnen en kreeg ik weer 2 gele, waarop ik naar Blok9 belde, en hem uitlegde dat ik zo vlug mogelijk naar FGSP wilde...
Waar de vriendelijke man dan ook voor gekeken heeft , Groen tot FGSP!
Daar aangekomen heb ik dan nog eens naar Blok 6 gebeld met de vraag of ik tussen de IC en de L-trein naar Brugge mocht rijden.
Die zei dat hij ervoor ging kijken en hij deed het ook!
Zo ben ik te LZR aangekomen en was mijn vertraging weg!
Dit heb ik allemaal te danken aan de vriendelijke vrouw op TC die mij in FSN voor de L-trein wilde steken! Waarvoor Dank!
Anders had ik zeker met een uur ofzo in LZR aangekomen en had m'n collega niet meer op tijd kunnen vertrekken omdat hij mijn lok nodig had
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 23 feb 2011, 14:20
door sislowie
Jethro schreef:ik heb vanmorgen een écht aangename samenwerking met TC gehad
Ik moest een autotrein van FNND naar LZR brengen via L59 met een TRAXX,
5' te laat vertrokken uit FNND en tegen dat ik in Berchem was had ik al 15'....
Vanaf dan zat ik achter iets..... , 2 gele, 2 gele, 2gele ....
Juist voor Beveren Waas (reeds 20' retard) gaat m'n GSMR, een vriendelijke vrouwenstem van TC aan de lijn;
"TB jij zit achter de omnibus hé, als je hem mooi kan blijven volgen dan laat ik je ervoor te St Niklaas...."
Zo gezegd, zo gedaan....
Nu had ik te FGZH al wat minuten ingewonnen en kreeg ik weer 2 gele, waarop ik naar Blok9 belde, en hem uitlegde dat ik zo vlug mogelijk naar FGSP wilde...
Waar de vriendelijke man dan ook voor gekeken heeft , Groen tot FGSP!
Daar aangekomen heb ik dan nog eens naar Blok 6 gebeld met de vraag of ik tussen de IC en de L-trein naar Brugge mocht rijden.
Die zei dat hij ervoor ging kijken en hij deed het ook!
Zo ben ik te LZR aangekomen en was mijn vertraging weg!
Dit heb ik allemaal te danken aan de vriendelijke vrouw op TC die mij in FSN voor de L-trein wilde steken! Waarvoor Dank!
Anders had ik zeker met een uur ofzo in LZR aangekomen en had m'n collega niet meer op tijd kunnen vertrekken omdat hij mijn lok nodig had
Voila, waar een wil is, is een weg.
Helaas is de wil dikwijls weg...
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 23 feb 2011, 23:42
door Hogersluys
Jethro schreef:Hogersluys schreef: Just-in-time is m.i. geen argument om goederen maar voor mensen te laten gaan.
Dat is van alles zo hé, als je er zelf niet op zit te wachten is het niet belangrijk, maar als je zelf iets dringend nodig , ho maar.....
Just-in-time is een relatief recente uitvinding om geen stock meer te moeten opslaan. Als bedrijf moet je er maar mee kunnen leven dat het soms ook mis kan gaan. De wereld moet zich niet aanpassen aan hun bedrijfslogica.
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 24 feb 2011, 09:17
door K V B
Paul schreef:
15u38: een lange goederentrein (containers China Shipping) sukkelt traag tegen 40 km/u over spoor 4 door het station, komende uit Antwerpen, richting Gent. Deze trein moest dus bij de inrit van het station naar tegenspoor, bij de uitrit weer naar normaalspoor, blokkeert dus het volledige station, tijdens de trage doortocht van die lange goederentrein kan geen enkele andere trein het station in of uit.
Een van de problemen is juist dat er nog veel te veel wissels liggen op het Belgische net die maar aan een slakkegangetje bereden mogen worden. Is Infrabel van plan daar wat aan te doen?
Want met snellere wissels, en een moderneren signalisatie kan je best de capaciteit verhogen en tegelijkertijd je dienstregeling wat robuster maken.
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 24 feb 2011, 09:18
door K V B
Hogersluys schreef:Jethro schreef:Hogersluys schreef: Just-in-time is m.i. geen argument om goederen maar voor mensen te laten gaan.
Dat is van alles zo hé, als je er zelf niet op zit te wachten is het niet belangrijk, maar als je zelf iets dringend nodig , ho maar.....
Just-in-time is een relatief recente uitvinding om geen stock meer te moeten opslaan. Als bedrijf moet je er maar mee kunnen leven dat het soms ook mis kan gaan. De wereld moet zich niet aanpassen aan hun bedrijfslogica.
Just in time is anders een gevolg van bedrijven die zich aan de wereld aanpassen. Aan de wens van "de wereld" voor goedkope consumptiegoederen...
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 24 feb 2011, 09:50
door pietje
K V B schreef:Paul schreef:
15u38: een lange goederentrein (containers China Shipping) sukkelt traag tegen 40 km/u over spoor 4 door het station, komende uit Antwerpen, richting Gent. Deze trein moest dus bij de inrit van het station naar tegenspoor, bij de uitrit weer naar normaalspoor, blokkeert dus het volledige station, tijdens de trage doortocht van die lange goederentrein kan geen enkele andere trein het station in of uit.
Een van de problemen is juist dat er nog veel te veel wissels liggen op het Belgische net die maar aan een slakkegangetje bereden mogen worden. Is Infrabel van plan daar wat aan te doen?
Want met snellere wissels, en een moderneren signalisatie kan je best de capaciteit verhogen en tegelijkertijd je dienstregeling wat robuster maken.
Infrabel heeft daar een ander idee over: we laten minder (P-)treinen rijden, dan zal de rest wel vanzelf beter op tijd rijden

Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 24 feb 2011, 10:47
door Jethro
K V B schreef:Paul schreef:
15u38: een lange goederentrein (containers China Shipping) sukkelt traag tegen 40 km/u over spoor 4 door het station, komende uit Antwerpen, richting Gent. Deze trein moest dus bij de inrit van het station naar tegenspoor, bij de uitrit weer naar normaalspoor, blokkeert dus het volledige station, tijdens de trage doortocht van die lange goederentrein kan geen enkele andere trein het station in of uit.
Een van de problemen is juist dat er nog veel te veel wissels liggen op het Belgische net die maar aan een slakkegangetje bereden mogen worden. Is Infrabel van plan daar wat aan te doen?
Want met snellere wissels, en een moderneren signalisatie kan je best de capaciteit verhogen en tegelijkertijd je dienstregeling wat robuster maken.
Ze zijn er toch aan bezig denk ik,
Te FGSP zijn ze snellere wissels aan het leggen kant Brussel.
En bij de vernieuwing van Merelbeke hebben ze de snelheid daar ook opgetrokken op het omloopspoor,
daar hebben ze kant Melle ook wissels gelegd die aan 90km/h bereden mogen worden
Maar ze hebben wel vergeten de signalisatie aan te passen waardoor we er richting Gent maar aan 40km/h over mogen
Hopelijk passen ze die ook vlug aan want dit brengt ook onnodige vertraging met zich mee, zeker omdat we de lijn moeten kruisen....
Van Merelbeke richting Melle mogen we er gelukkig wel aan 90km/h over

Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 24 feb 2011, 16:03
door Tim
Jethro schreef:een vriendelijke vrouwenstem van TC aan de lijn
Ik heb ook al kennis gemaakt met die vriendelijke vrouwenstem, toen ik de L-trein naar Mechelen mocht voorbijsteken op tegenspoor.
Chapeau voor de vrouwen op TC die duidelijk blijk geven van initiatief! Hun mannelijke collega's mogen in hun voetsporen treden

Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 24 feb 2011, 22:04
door groentje
Ik voel me zwaar gediscrimineerd, alsof de mannen op TC hun werk niet goed kunnen doen

Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 24 feb 2011, 22:34
door Bibke
groentje schreef:Ik voel me zwaar gediscrimineerd, alsof de mannen op TC hun werk niet goed kunnen doen

Groentje, wie het schoentje past, trekke het aan.
Erg van me, hé.
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 25 feb 2011, 15:20
door Hogersluys
K V B schreef:
Just in time is anders een gevolg van bedrijven die zich aan de wereld aanpassen. Aan de wens van "de wereld" voor goedkope consumptiegoederen...
Daar geloof ik niets van. In de praktijk zal het de winstmarge zijn die vergroot wordt, geloof maar niet dat de prijs van consumptiegoederen ook maar 1 eurocent naar omlaag gaat. Maar goed: wat ik bedoelde is dat ook maatschappelijk de gevolgen van just-in-time moeten worden in rekening gebracht. Als die negatief zijn en onverantwoord hoge aanpassingen vergen aan de infrastructuur, wel dan moeten we er toch niet mee doorgaan enkel en alleen omdat bepaalde bedrijven geen opslagruimte willen voorzien?
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 26 feb 2011, 10:39
door pietje
Hogersluys schreef:K V B schreef:
Just in time is anders een gevolg van bedrijven die zich aan de wereld aanpassen. Aan de wens van "de wereld" voor goedkope consumptiegoederen...
Daar geloof ik niets van. In de praktijk zal het de winstmarge zijn die vergroot wordt, geloof maar niet dat de prijs van consumptiegoederen ook maar 1 eurocent naar omlaag gaat. Maar goed: wat ik bedoelde is dat ook maatschappelijk de gevolgen van just-in-time moeten worden in rekening gebracht. Als die negatief zijn en onverantwoord hoge aanpassingen vergen aan de infrastructuur, wel dan moeten we er toch niet mee doorgaan enkel en alleen omdat bepaalde bedrijven geen opslagruimte willen voorzien?
Euh, winstmarge in de bv. automobielsector (waar just-in-time bijna algemeen is)?
Als er extra kosten zijn aan de infra moet de beheerder natuurlijk zien of het verantwoord is.
Ik zou trouwens graag zien dat koerierbedrijven als DHL, TNT,... voor bestemmingen binnen 1000-2000 km met TGV's zouden werken ipv met vliegtuigen.
Dan moet men natuurlijk die treinen niet steeds aan de kant zetten als er een vertraagde stoptrein in aantocht is.
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 01 mar 2011, 12:44
door dentheo
markske schreef:
Denk je nu echt dat een andere trein nooit geen dubbel geel te zien krijgt ?
Indien een trein met zware last dubbel geel krijgt aan de Kennedytunnel geraakt hij er op eigen kracht nooit meer uit.
Dat begrijp ik, maar geldt dat dan van Gent tot Antwerpen, die seinomschakeling ?
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 01 mar 2011, 12:47
door Steven
dentheo schreef:
Dat begrijp ik, maar geldt dat dan van Gent tot Antwerpen, die seinomschakeling ?
Hoe bedoel je uw vraag juist?
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Geplaatst: 01 mar 2011, 13:53
door dentheo
Sorry Steven, was dom van mij.
Ik ben na paar weken treintje rijden in Tsjechië, Slowakije aan het bijlezen.
Verderop blijkt dat zijn opmerking alleen telde voor de inritten van de tunnel op lijn 59, wat logisch is.
Mijn reactie gaat eruit,
sorry kan op deze forumsoftwareversie blijkbaar niet