2 oktober 2008
Eurlings wil spoor snel klantvriendelijker maken
Verkeersminister Camiel Eurlings wil dat de klanten van het Nederlandse spoor, niet alleen reizigers, maar ook goederenvervoerders en verladers, volgend jaar tevredener oordelen over het geboden product. Daarvoor moet beheerder ProRail van het spoornet gaan zorgen. Eurlings zei dit in een vergadering van de vaste verkeerscommissie van de Tweede Kamer. Daar stelde VVD-verkeersdeskundige Paul de Krom aan de orde dat goederenvervoerders vaak klagen over vertraging en capaciteitsgebrek.
In juni dit jaar bracht consultant McKinsey een rapport uit over het functioneren van ProRail. De netwerkbeheerder kwam er daarin in het algemeen goed van af. Dat erkenden ook Eurlings en de meeste woordvoerders van partijen in de Tweede Kamer. ProRail scoort, vergeleken met andere Europese netbeheerders, behoorlijk. Dat neemt niet weg dat het aantal klachten over vertragingen en dergelijke intussen alleen maar is toegenomen, zo werd in Den Haag vanmiddag door veel partijen gesignaleerd.
De Krom (VVD) voerde aan dat de klanttevredenheid dit jaar is gedaald. Dat geldt niet alleen voor reizigers, maar zeker voor goederenvervoerders en hun opdrachtgevers. 'Goederentreinen worden dikwijls op een wachtspoor gezet', constateerde De Krom. Dat komt onder meer door werkzaamheden aan het spoor. Bijna zes op de tien van die projecten ondervinden vertraging, zodat ook de treinenloop van onder meer goederentreinen wordt verstoord, met alle economische schade vandien.
De Krom wijt dit aan slechte planning van bijvoorbeeld spooronderhoud. Ook de capaciteitsplanning van het spoor, door ProRail, rammelt volgens hem. Bovendien is de communicatie tussen ProRail en klanten nog verre van 'transparant'. Ook zijn CDA-collega Ger Koopmans wees daarop. 'Goederenvervoerders zijn niet content. Ze worden onvoldoende betrokken bij de organisatie van werkzaamheden aan het spoor', zei Koopmans. 'Vervoerders zeggen: wij hebben treinen, maar er zijn geen lijnen.'
Diederik Samsom (PvdA) sloot zich daarbij aan. Klanten zijn ontevreden, lijnen niet op tijd leverbaar en er is te weinig capaciteit. Hij hekelde de uitlating van ProRail - tegenover de onderzoekers van McKinsey - dat de ProRail-organisatie een 'maatschappelijke onderneming' zou zijn. ProRail is natuurlijk gewoon een publieke dienstverlener die z'n werk goed moet doen, vindt Samsom. 'Geen fratsen!'
Minister Eurlings las in het McKinsey-rapport in elk geval dat ProRail 'hard aan verbetering' werkt. Maar hij onderstreepte dat de klantentevredenheid snel groter moet worden. Dat zal ook onderdeel worden van het nieuwe beheersplan, dat Verkeer en Waterstaat in februari volgend jaar zal uitbrengen. Dat spoorinfraprojecten vaak forse vertraging oplopen, schreef Eurlings onder meer toe aan bezwaarschriftprocedures en moeizame vergunningverlening. Hij wees op de talloze procedures die bij de aanleg van de Betuweroute moesten worden gevoerd.
Eurlings liet weten dat hij in het nieuwe beheersplan voor ProRail voorstellen voor organisatorische veranderingen bij de netbeheerder zal doen om de klantgerichtheid verder te verbeteren. Daarmee wordt overigens al een begin gemaakt, want in de vier regio's waarin Nederland spoortechnisch is onderverdeeld, worden zogenoemde accountteams opgericht. In drie van de vier regio's zijn die inmiddels gevormd.
Eurlings wil ook krachtig voortgaan op de weg van 'output-sturing' van ProRail. 'Waarop rekenen we mekaar af?' Dan gaat het onder meer om de betrouwbaarheid van het spooraanbod en daarmee die van de diensten die op het spoor kunnen worden aangeboden. In antwoord op een vraag van CDA-er Koopmans zegde hij verder toe dat ProRail zich voortaan meer zal houden aan de overeengekomen deadlines voor spoorinfraprojecten. De bewindsman zegde ook een aantal maatregelen toe om de veiligheid op het spoor beter te waarborgen.
bron:
http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... maken.html