Shrek schreef: ↑24 nov 2024, 17:05
Steven schreef: ↑24 nov 2024, 14:54
Eens blanco beginnen kan nooit kwaad als je goed nadenkt. Enkel verbindingen aanbieden die vlot door de infra geraken. Moeten mensen hier soms extra overstappen dan is het geen drama. Beter een stabiele dienstregeling die dagelijks goed werkt dan 5 extra rechtstreekse treinen naar brussel die elkaar teveel kruisen waardoor je dienstregeling zo onstabiel is dat je er niet kan op rekenen.
Dat zou inderdaad beter zijn voor het systeem, maar het probleem is dat als je dat doet er meteen massaal protest komt. Stel bijvoorbeeld dat de treinen uit Blankenberge en Knokke beperkt worden tot Brugge ten voordele van een kwartierdienst Oostende-Brussel. Geen kruisingen meer in Brugge, dus vlotter verkeer en dus een robuuster systeem. Maar ik garandeer dat alle politiekers uit Blankenberge en Knokke op hun achterste poten staan en de NMBS mag het plan in de vuilbak gooien.
Ik wou nog even terugkomen op de gedachtewisseling over een basisnet IC-net met steeds dezelfde verbindingen aan hoge frequentie.
Zelf ben ik daarvoor ook te vinden echter ik denk dat er toch nog wat nuanceringen bij te maken zijn.
In de posts las ik dat een aantal andere landen met zo een basisnet werken met lijnen die steeds hetzelfde zijn met een hoge frequentie waaronder Zwitserland.
Dit lijkt te kloppen als je de kaart
https://company.sbb.ch/content/dam/infr ... wnload.pdf bekijkt.
Echter dan zie je ook dat er lijnen zijn die een grote gemeenschappelijke stam hebben maar dan toch "uitwaaieren" aan het uiteinde.
Zie bijvoorbeeld IC 6 en IC 61,stam Bazel - Spiez, en lijn 8 en 81, stam Weinfelden-Spiez, en dan in Spiez uitwaaieren naar Interlaken en Brig. Aan de andere kant van de stamlijn waaiert de lijn 8 op bepaalde uren uit naar Romanshorn en op andere naar Konstanz (staat niet zo op de kaart getekend maar wordt wel zo gedaan in de praktijk).
Vooral de RER lijnen in Parijs gebruiken het concept van stamlijnen die steeds hetzelfde zijn en aan de uiteinden uitwaaieren. Zei bijvoorbeeld
lijn B

Dat idee zouden we ook kunnen toepassen bij ons. Denk bijvoorbeeld aan een stam met een kwartierfrequentie die steeds hetzelfde is bvb Gent-Leuven of Brugge-Luik en vanaf dan uitwaaieren naar de uiteinden. Dit wil dus niet zeggen dat elke trein Oostende-Eupen moet doen.
Een belangrijke vraag daarbij is waar je de uiteinden van je stamlijn legt alvorens je gaat uitwaaieren. Dus kies je in het voorbeeld voor Gent of voor Brugge of voor Leuven of voor Luik.
Waarbij moet je volgens mij rekening houden bij die keuze (vul gerust aan in de reacties als er nog zaken zijn):
1) Tot welk station heb je de basisfrequentie nodig?
Zijn er voldoende reizigers voor een kwartier tot Gent? Brugge? Tot Oostende? En ander zijde tot Leuven? tot Luik? tot Verviers? tot Aken/Eupen/...?
2) Heeft het station dat je eindpunt van de stam wil maken een station dat overstappen toelaat? Indien wel goede overstapmogelijkheden dan is dat een argument om er GEEN eindpunt van te maken.
In het voorbeeld: Stel dat Gent afgewerkt is, dan heeft dat goede overstapmogelijkheden met veel trappen en heel brede onderdoorgangen en dan maak je er dus beter geen eindpunt van de stam van. Dit omdat lijnen die van ergens anders komen zoals Kortrijk en De Panne en doorrijden naar Antwerpen en Aalst dan makkelijk hun reizigers kunnen laten overstappen. In hetzelfde voorbeeld is de huidige toestand van Gent zo dat je beter vanaf hier gaat uitwaaieren zodat je reizigers niet door de bouwwerf hoeft te laten gaan.
3) Heeft het station dat je eindpunt wil maken veel perrons? Ook hier geldt de omgekeerde relatie zoals bij 2.
Indien veel perrons, dan leg je het stameindpunt beter verder omdat treinen uit andere richtingen makkelijk op hetzelfde moment kunnen halteren of er zelfs hun eindpunt kunnen hebben.
In het voorbeeld wanneer Gent klaar is, is er redelijk wat perroncapaciteit en kunnen treinen vanop andere lijnen makkelijk ook in het station staan en hoef je dus nog niet uit te waaieren.
4) Zijn veel in en uitrijmogelijkheden om wisselloos onder of over andere lijnen het station in en uit te kunnen rijden.
Indien beperkte mogelijkheden dan waaier je beter uit zodat er minder moet overgestapt worden en treinen dus ook niet op ongeveer hetzelfde moment moeten toekomen en vertrekken.
Welke criteria zien jullie nog? En wat zouden dan de stamlijnen met als middelpunt Brussel moeten zijn?
En wat met de luchthaven?
Op de lijn van richting kust naar richting Duitsland zou ik in de huidige situatie voor Gent kiezen aan de ene kant maar aan de andere kant kan ik niet genoeg inschatten wat de reizigersvraag is op het stak Leuven-Luik om te weten waar je het eindpunt van je stam legt en wat punten 3 en 4 betreft kan ik dit ook niet voldoende inschatten.
En wat met de lijn Antwerpen-Charleroi? Mechelen of Antwerpen Centraal als stam? En wat aan de andere zijde?
Wat met Mons/Doornik stameindpunt in Halle en naar waar laat je die dan doorrijden?