Pagina 49 van 64

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 11 dec 2024, 16:00
door ToMiKoN
Even een vraagje over spitstreinen! Zijn ze verplicht deze aan te bieden en tussen welke uren?

Brugge-Blankenberge
16:10 P-trein
16:30 IC-trein
17:30u IC-trein.

Ik lees hier kalchten van ouders die zeggen dat hun kinderen die trein van 16:10, zelf 16:30u niet zullen halen en dan in Brugge moeten wachten op de volgende trein om 17:30u. Een spitstrein om 17:10 lijkt me dan ook logisch, maar die is er neit. Knokke krijgt wel om 17:23u een spitstrein. Die hebben wel goede aansluitingen met reguliere trein.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 11 dec 2024, 16:02
door ToMiKoN
ToMiKoN schreef: 11 dec 2024, 16:00 Even een vraagje over spitstreinen! Zijn ze verplicht deze aan te bieden en tussen welke uren?

Brugge-Blankenberge
16:10 P-trein
16:30 IC-trein
...
17:30u IC-trein.

Ik lees hier klachten van ouders die zeggen dat hun kinderen die trein van 16:10, zelf 16:30u nooit zullen halen en dan in Brugge moeten wachten op de volgende trein om 17:30u. Een spitstrein om 17:10 lijkt me dan ook logisch, maar die is er neit. Knokke krijgt wel om 17:23u een spitstrein. Die hebben wel goede aansluitingen met reguliere trein.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 11 dec 2024, 16:42
door Shrek
ToMiKoN schreef: 11 dec 2024, 16:00 Even een vraagje over spitstreinen! Zijn ze verplicht deze aan te bieden en tussen welke uren?

Brugge-Blankenberge
16:10 P-trein
16:30 IC-trein
17:30u IC-trein.

Ik lees hier kalchten van ouders die zeggen dat hun kinderen die trein van 16:10, zelf 16:30u niet zullen halen en dan in Brugge moeten wachten op de volgende trein om 17:30u. Een spitstrein om 17:10 lijkt me dan ook logisch, maar die is er neit. Knokke krijgt wel om 17:23u een spitstrein. Die hebben wel goede aansluitingen met reguliere trein.
Op dat uur wordt de lijn al ingenomen door een containertrein Dourges-Zwankendamme.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 11 dec 2024, 22:15
door Jasper
Vanaf maandag zullen ook de extra S33-treinen tijdens de spits (tussen Herentals en voorlopig nog Antwerpen-Berchem) weer worden ingevoerd, die sinds mei 2022 gedeeltelijk en iets later volledig werden afgeschaft. Het materieel bestond toen uit Desiro's en MS75, iemand een idee wat het deze keer zal worden? Voorlopig staat er op de app enkel een samenstelling voor de 7267 (2 keer MS86), maar voor de 7266, 7268, 8259, 8260 en 8261 is er nog niets te vinden. Ik neem aan dat het vooral Desiro's zullen zijn?

De herinvoering zal in ieder geval een verademing zijn voor Bouwel/Nijlen/Kessel en schoolgaande jeugd tussen Antwerpen, Lier en Herentals.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 11 dec 2024, 22:27
door Barry
Jasper schreef: 11 dec 2024, 22:15 Vanaf maandag zullen ook de extra S33-treinen tijdens de spits (tussen Herentals en voorlopig nog Antwerpen-Berchem) weer worden ingevoerd, die sinds mei 2022 gedeeltelijk en iets later volledig werden afgeschaft. Het materieel bestond toen uit Desiro's en MS75, iemand een idee wat het deze keer zal worden? Voorlopig staat er op de app enkel een samenstelling voor de 7267 (2 keer MS86), maar voor de 7266, 7268, 8259, 8260 en 8261 is er nog niets te vinden. Ik neem aan dat het vooral Desiro's zullen zijn?

De herinvoering zal in ieder geval een verademing zijn voor Bouwel/Nijlen/Kessel en schoolgaande jeugd tussen Antwerpen, Lier en Herentals.
8259, 8257 en 8261 zou met 2xMR86 rijden, voor de rest weet ik het niet.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 12 dec 2024, 09:36
door ovspotter_be
Jasper schreef: 11 dec 2024, 22:15 7267 (2 keer MS86), maar voor de 7266, 7268, 8259, 8260 en 8261
7267, 8259, 8260, 8261: 2x MR86
7266, 7268: 1x MR75

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 13 dec 2024, 11:29
door ostbahnhof
Heb proberen in te schatten om hoe laat er een trein rijdt op een weekdag door Mortsel Oude God nu dat de 33reeks niet meer rijdt.
Als er mensen zijn die nog exactere doorrijtijden hebben gelieve het dan aan te te passen,
ik heb het moeten doen met 5min + of - in Berchem (of 10min + of - in Antw)

Heb het 14:00 blok genomen.
richting Bru-Antw.:
14:02: IC2634
14:20: EUR9339 (Thalys)
14:23: ECD9551 (snelle Amsterdam)
14:27: IC2012
14:33: EC9243 (Rotterdam)
14:43: IC3113
14:57: IC4513
op bepaalde tijden van de dag rijdt er dan nog een Londen-Eurostar rond xx:55) (groffe inschatting vanwege geen stop in Antw)
De afgeschafte 33 reeks zou dan om 14:13 in Oude God geweest zijn. Voor het drukke blok.

Richting Antw-Bru:
14:04 IC4535
14:16 IC3135
14:30 EC9236 (uit Rtm)
14:33 ECD (snelle Ams)
14:35 IC2036
14:43 EUR9352 (Thalys)
14:59 IC2614
de London Eurostars rijden rond xx:45 door Oude God. (groffe inschatting)
de afgeschafte 33 reeks zou om 14:47 in Oude God zijn, op het einde van het drukke blok.

Het blijft jammer dat de 33 reeks er niet meer is, zeker omdat ze niet in de drukke blokken zitten;
maar zoals ik begrepen hebis het vanwege verschuivingen in Noord-Zuid dat het rijpad is vervallen.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 13 dec 2024, 11:49
door FLV-FGSP
Nee, het conflictpunt tussen de 3300 en Eurostar (blauw) zat aan de vertakking Abeelstraat, 12 keer per dag. Van de 29 treinen van deze serie hadden er 17 kunnen blijven, maar dan in een versie met minder stops. De beslissing om de hele serie dan maar af te schaffen leverde links en rechts toch wel de nodige verwondering op.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 13 dec 2024, 14:45
door Olivier_Doorne
Shrek schreef: 24 nov 2024, 17:05
Steven schreef: 24 nov 2024, 14:54 Eens blanco beginnen kan nooit kwaad als je goed nadenkt. Enkel verbindingen aanbieden die vlot door de infra geraken. Moeten mensen hier soms extra overstappen dan is het geen drama. Beter een stabiele dienstregeling die dagelijks goed werkt dan 5 extra rechtstreekse treinen naar brussel die elkaar teveel kruisen waardoor je dienstregeling zo onstabiel is dat je er niet kan op rekenen.
Dat zou inderdaad beter zijn voor het systeem, maar het probleem is dat als je dat doet er meteen massaal protest komt. Stel bijvoorbeeld dat de treinen uit Blankenberge en Knokke beperkt worden tot Brugge ten voordele van een kwartierdienst Oostende-Brussel. Geen kruisingen meer in Brugge, dus vlotter verkeer en dus een robuuster systeem. Maar ik garandeer dat alle politiekers uit Blankenberge en Knokke op hun achterste poten staan en de NMBS mag het plan in de vuilbak gooien.
Ik wou nog even terugkomen op de gedachtewisseling over een basisnet IC-net met steeds dezelfde verbindingen aan hoge frequentie.
Zelf ben ik daarvoor ook te vinden echter ik denk dat er toch nog wat nuanceringen bij te maken zijn.

In de posts las ik dat een aantal andere landen met zo een basisnet werken met lijnen die steeds hetzelfde zijn met een hoge frequentie waaronder Zwitserland.
Dit lijkt te kloppen als je de kaart https://company.sbb.ch/content/dam/infr ... wnload.pdf bekijkt.
Echter dan zie je ook dat er lijnen zijn die een grote gemeenschappelijke stam hebben maar dan toch "uitwaaieren" aan het uiteinde.
Zie bijvoorbeeld IC 6 en IC 61,stam Bazel - Spiez, en lijn 8 en 81, stam Weinfelden-Spiez, en dan in Spiez uitwaaieren naar Interlaken en Brig. Aan de andere kant van de stamlijn waaiert de lijn 8 op bepaalde uren uit naar Romanshorn en op andere naar Konstanz (staat niet zo op de kaart getekend maar wordt wel zo gedaan in de praktijk).
Vooral de RER lijnen in Parijs gebruiken het concept van stamlijnen die steeds hetzelfde zijn en aan de uiteinden uitwaaieren. Zei bijvoorbeeld
lijn B Afbeelding Dat idee zouden we ook kunnen toepassen bij ons. Denk bijvoorbeeld aan een stam met een kwartierfrequentie die steeds hetzelfde is bvb Gent-Leuven of Brugge-Luik en vanaf dan uitwaaieren naar de uiteinden. Dit wil dus niet zeggen dat elke trein Oostende-Eupen moet doen.

Een belangrijke vraag daarbij is waar je de uiteinden van je stamlijn legt alvorens je gaat uitwaaieren. Dus kies je in het voorbeeld voor Gent of voor Brugge of voor Leuven of voor Luik.
Waarbij moet je volgens mij rekening houden bij die keuze (vul gerust aan in de reacties als er nog zaken zijn):
1) Tot welk station heb je de basisfrequentie nodig?
Zijn er voldoende reizigers voor een kwartier tot Gent? Brugge? Tot Oostende? En ander zijde tot Leuven? tot Luik? tot Verviers? tot Aken/Eupen/...?
2) Heeft het station dat je eindpunt van de stam wil maken een station dat overstappen toelaat? Indien wel goede overstapmogelijkheden dan is dat een argument om er GEEN eindpunt van te maken.
In het voorbeeld: Stel dat Gent afgewerkt is, dan heeft dat goede overstapmogelijkheden met veel trappen en heel brede onderdoorgangen en dan maak je er dus beter geen eindpunt van de stam van. Dit omdat lijnen die van ergens anders komen zoals Kortrijk en De Panne en doorrijden naar Antwerpen en Aalst dan makkelijk hun reizigers kunnen laten overstappen. In hetzelfde voorbeeld is de huidige toestand van Gent zo dat je beter vanaf hier gaat uitwaaieren zodat je reizigers niet door de bouwwerf hoeft te laten gaan.
3) Heeft het station dat je eindpunt wil maken veel perrons? Ook hier geldt de omgekeerde relatie zoals bij 2.
Indien veel perrons, dan leg je het stameindpunt beter verder omdat treinen uit andere richtingen makkelijk op hetzelfde moment kunnen halteren of er zelfs hun eindpunt kunnen hebben.
In het voorbeeld wanneer Gent klaar is, is er redelijk wat perroncapaciteit en kunnen treinen vanop andere lijnen makkelijk ook in het station staan en hoef je dus nog niet uit te waaieren.
4) Zijn veel in en uitrijmogelijkheden om wisselloos onder of over andere lijnen het station in en uit te kunnen rijden.
Indien beperkte mogelijkheden dan waaier je beter uit zodat er minder moet overgestapt worden en treinen dus ook niet op ongeveer hetzelfde moment moeten toekomen en vertrekken.

Welke criteria zien jullie nog? En wat zouden dan de stamlijnen met als middelpunt Brussel moeten zijn?
En wat met de luchthaven?

Op de lijn van richting kust naar richting Duitsland zou ik in de huidige situatie voor Gent kiezen aan de ene kant maar aan de andere kant kan ik niet genoeg inschatten wat de reizigersvraag is op het stak Leuven-Luik om te weten waar je het eindpunt van je stam legt en wat punten 3 en 4 betreft kan ik dit ook niet voldoende inschatten.
En wat met de lijn Antwerpen-Charleroi? Mechelen of Antwerpen Centraal als stam? En wat aan de andere zijde?
Wat met Mons/Doornik stameindpunt in Halle en naar waar laat je die dan doorrijden?

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 13 dec 2024, 15:05
door Steven
Om in dezelfde gedachte effe mee te denken was in mijn voorbeeld niet de bedoeling op Blankenberge te beperken tot Brugge maar om die dan naar Kortrijk te verplaatsen omdat dit op basis van de huidige infra de beste keuze is. Je hebt dan in Brugge minder kruisingen te ondergaan richting Kortrijk dan dat je richting Brussel gaat. Als die trein 2x per uur zou rijden en je hebt ook 2x per uur een trein uit Oostende richting brussel die dan in Brugge mooi op elkaar aansluiten dan heb je steeds mooie overstappen op elkaar. Gewoon een net opbouwen volgens de infrastructuur nu aanwezig is.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 13 dec 2024, 17:01
door DDietzen
Betreffende de bediening van Blankenberge/Zeebrugge/Knokke: het capaciteitsknelpunt zit 'm op het stuk Brugge - Y Blauwe Toren, toch? Zou het dan geen optie zijn om treinen Zeebrugge-Knokke vv via het boogje L51B/1 te doen rijden, in aansluiting op treinen Brugge-Zeebrugge resp. Brugge-Knokke? Via L51B/1 vermijd je immers Y Blauwe Toren. Voor Zeebrugge kan men dan naast de 'eigen' rechtstreekse trein ook kiezen om die richting Knokke te pakken en in Heist* over te stappen op de nieuwe trein naar Zeebrugge. Andersom kan men voor Knokke ook de trein richting Zeebrugge nemen en in Lissewege overstappen op de nieuwe trein naar Knokke.

Ideaal is het niet, een langere reisweg is het natuurlijk wel, maar zo krijg je tenminste een extra reismogelijkheid tussen Brugge en beide takken. Liever één snelle en één langzamere reisoptie dan enkel die ene snelle, zou ik denken. Om Blankenberge ook te doen profiteren, zou je eventueel een enkele P-trein voor Knokke/Zeebrugge (die al een extra reisoptie krijgen) kunnen vervangen door één voor Blankenberge.

* Voor zo'n situatie toch jammer dat er geen station op L51B thv Dudzele of Ramskapelle ligt, dat zou de nodige afstand schelen.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 13 dec 2024, 18:38
door Steven
Mijn voorbeeld was niet zuiver bedoeld voor Brugge maar gewoon het eerste wat in mijn hoofd zat, je moet die denkwijze dan doortrekken naar alle grote stations en de ritten inleggen volgens ze in dat station zo min mogelijk kruisingen moeten doen. Een ander voorbeeld is Turnhout naar Brussel waarbij je nabij Mechelen moet invoegen, dat zou je dan moeten schrappen en die trein op L27 houden. Dan kan je (net zoals het ooit was) misschien best richting Gent vanuit Mechelen of via L27 naar Brussel ipv die trein altijd willen over l25 te laten rijden. Het moet dus een netwerk zijn met knooppunten die allemaal minstens 2X per uur treinen hebben in alle richtingen zodat frequentie voldoende hoog is, de belangrijkste knooppunten neem je dan 4X per uur.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 14 dec 2024, 00:02
door 260689
De P-treinen vanuit Aarschot smorgens rijden met volgende materiaal:

E7281: 2xBreaks
E7282: 1xBreak
E7283: 1xBreak

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 14 dec 2024, 18:58
door Gotloc17
En Brugge-Kortrijk zal met 100% breaks gereden worden ipv desiro

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 15 dec 2024, 10:14
door FLV-FGSP
De studententrein Essen - Aarschot - Leuven rijdt vanaf vandaag niet meer door naar Heverlee en Sint-Joris-Weert.