nieuwe stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Re: nieuwe stations

Bericht door Olivier_Doorne »

jan_olieslagers schreef: 26 aug 2024, 16:52 Mij lijkt het dat het inderdaad drukke fietsgebuik in Gent en ook in Leuven eerder van studenten komt dan van woon-werkverkeer. Die studenten hebben dan meestal aan het station een zestiendehandsfiets staan, die al eens mag gepikt worden want hij heeft toch amper geld gekost.

Op de forensentreinen die ik nam zag men wel eens een vouwfiets, maar slechts mondjesmaat, en vaak tot ongenoegen van andere reizigers.

"standaard" fietsen van station naar werk en v.v. is dan ook allesbehalve het beeld dat ik heb opgedaan, op vele jaren woon-werktreinen.
Zeker in Gent (maar wellicht ook Leuven) is fietsen echt niet alleen iets van studenten maar er ook van de "gewone" pendelaar.
Meer info https://decorrespondent.nl/7173/maak-ke ... 6b9f2c5cce
desirootje

Bericht door desirootje »

Vreemd dat we nu bezig zijn over een halte op of aan een HSL voor een industrieterrein, maar ik herinner me niet al die enthousiasme voor de halte Schepdaal op L50C. Laten we ook even redelijk zijn, als we toch nieuwe spoorlijnen willen bouwen, waarom niet in het noorden van het land waar zich de grootste gaten bevinden. Gent-Zelzate-Terneuzen, Eeklo-Brugge, Antwerpen-Malle-Turnhout-Eindhoven/Tilburg? Elders heb je Aalst-Dendermonde-Puurs, Hasselt-Maastricht, een secundaire NZ-verbinding in West Vlaanderen, de nieuwe NZV in Brussel, HSL/ extra sporen Mechelen-Antwerpen. Libramont-Bastogne, Ottignies-Nijvel,...
Laten we eens beginnen aan een kwart van die ideeën voordat we nadenken over extra Louvain-La-Neuve achtige stations voor bedrijventereinen.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Die nevendiscussie ging dan ook over nieuwe stations/haltes, niet over nieuwe spoorlijnen. Zie trouwens ook de draadtitel :)

Nieuwe spoorlijnen kan men maar beter gauw vergeten, ten eerste is er daarvoor geen budget - eerder integendeel - en ten tweede is het land VOL, er is gewoon geen plaats voor nieuwe sporen. Zelfs voor de Diabolo, waarvan het nut toch door niemand kan worden in twijfel getrokken, zijn er lange procedureslagen geweest met diverse buurtcomites en actiegroepen en wat nog al niet van collectieve egoisten.

Ook niet vergeten dat het budget voor nieuwe spoorlijnen moet goedgekeurd worden door politici, en vandaag zijn politici vooral bezig met de eigen carriere, eerder dan met de belangen van het volk of het land. Ze zullen dus enkel projecten steunen waarmee ze pluimen op de eigen hoed kunnen steken, en een landelijk spoorlijntje is hoegenaamd niet sexy of mediageniek.

Bv. het heractiveren van L52 Dendermonde-Puurs is recentelijks nog afgeschoten, dat heeft tenminste het voordeel dat de stoomtreinvrienden van in Baasrode hun route behouden :)

Het enige waar men misschien kan op hopen is het hernemen van reizigerstrafiek op sporen die er al liggen, of tenminste grotendeels. Gent-Terneuzen is misschien de sterkste kandidaat, in die categorie. Maar ik vrees dat men zelfs dat al te duur gaat vinden.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 aug 2024, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers

V.w.b. het industriepark aan Haasrode: ik ben absoluut akkoord dat een forenzenhalte op een HSL past als een tang op een varken. Dat industriegebied is nu eenmaal bedacht en gerealiseerd in de dagen dat de auto koning was; en in het overvolgebouwde Vlaanderen is het niet eenvoudig - en dus DUUR! - om op zo'n concepten en beslissingen terug te komen. We kunnen hoogstens hopen dat de les geleerd is, en dat toekomstige nieuwe industrieparken vanaf het begin een fatsoenlijke spoorbinding krijgen. Zowel voor het personeel dat er werkt als voor goederen. Maar ik houd mijn adem niet in, allesbehalve...
TKR

Bericht door TKR »

Het enige waar men misschien kan op hopen is het hernemen van reizigerstrafiek op sporen die er al liggen, of tenminste grotendeels. Gent-Terneuzen is misschien de sterkste kandidaat, in die categorie. Maar ik vrees dat men zelfs dat al te duur gaat vinden.
We zouden er binnenkort Yvoir - Spontin - Braibant moeten bijkrijgen. :mrgreen: Weliswaar met een stoomtrein maar in reguliere dienst.
jan_olieslagers

Olivier_Doorne schreef: 27 aug 2024, 15:08
jan_olieslagers schreef: 26 aug 2024, 16:52 Mij lijkt het dat het inderdaad drukke fietsgebuik in Gent en ook in Leuven eerder van studenten komt dan van woon-werkverkeer. Die studenten hebben dan meestal aan het station een zestiendehandsfiets staan, die al eens mag gepikt worden want hij heeft toch amper geld gekost.

Op de forensentreinen die ik nam zag men wel eens een vouwfiets, maar slechts mondjesmaat, en vaak tot ongenoegen van andere reizigers.

"standaard" fietsen van station naar werk en v.v. is dan ook allesbehalve het beeld dat ik heb opgedaan, op vele jaren woon-werktreinen.
Zeker in Gent (maar wellicht ook Leuven) is fietsen echt niet alleen iets van studenten maar er ook van de "gewone" pendelaar.
Meer info https://decorrespondent.nl/7173/maak-ke ... 6b9f2c5cce
Dat artikel gaat wel over Nederland, he, Olivier... en Nederland is nu eenmaal fietsland, reeds sedert meerdere generaties. Ik blijf bij mijn vraag waarom de studentensteden Gent en Leuven zulke gigantische fietsenparkings hebben, daar waar de drukste stations van het land het met heel wat minder stellen.
We zouden er binnenkort Yvoir - Spontin - Braibant moeten bijkrijgen. :mrgreen: Weliswaar met een stoomtrein maar in reguliere dienst.
Hm, ten gronde is dat goed nieuws. Vooral positief dat er terug tot Yvoir zou worden gereden, ik dacht dat de Ligne du Bocq vandaag beperkt is tot Évrehailles?

Alleen: een enkele rit telkens op de eerste zaterdag van de maand (ik zeg nu maar iets) is ook reguliere dienst... En met een stoomtrein gaat men de groene meisjes en jongens niet overtuigen, vrees ik... Misschien ten onrechte is het reizigerstreinverkeer in BE nagenoeg uitsluitend gericht op forenzen, en op het genoemde traject zie ik daar niet zoveel belangstelling voor.
TKR

Bericht door TKR »

Men wist mij te vertellen dat men aan het werk is om deze lijn terug te openen.
En dat er 'net zoals die lijn in Duitsland een stoomtrein in reguliere dienst zal rijden'.
Shrek

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 27 aug 2024, 17:40 Men wist mij te vertellen dat men aan het werk is om deze lijn terug te openen.
En dat er 'net zoals die lijn in Duitsland een stoomtrein in reguliere dienst zal rijden'.
Vanuit treinfans en eventueel toeristisch oogpunt is dit uiteraard heel interessant, maar de mobiliteit heeft hier natuurlijk niets aan.
De heropening is trouwens nog niet voor morgen, de tunnel moet eerst gestabiliseerd worden en dat gaat veel tijd en geld kosten.
jan_olieslagers

Welke lijn in Duitsland?
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Er zijn er genoeg in Duitsland, de Harzer Schmallspurbahnen, verscheidene spoorlijnen rond Dresden (Lößnitzgrundbahn, Weißeritztalbahn, ...), dit zijn spoorlijnen waar in reguliere dienst stoomtreinen rijden en meestal ook de meeste reguliere tickets zoals het Deutschlandticket gewoon geldig zijn.
Shrek

Bericht door Shrek »

Maar om het weer over realistische stationsopeningen te hebben, er zijn reële kanshebbers zoals Korbeek-Lo, Kumtich, Schepdaal, Vivegnis, Vennes, Wandre, Machelen, ...
Maar alles zal afhangen van de budgetten die de volgende regering voorziet en dat ziet er niet heel rooskleurig uit.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

jan_olieslagers schreef: 27 aug 2024, 16:55
Dat artikel gaat wel over Nederland, he, Olivier... en Nederland is nu eenmaal fietsland, reeds sedert meerdere generaties. Ik blijf bij mijn vraag waarom de studentensteden Gent en Leuven zulke gigantische fietsenparkings hebben, daar waar de drukste stations van het land het met heel wat minder stellen.
Ja dat artikel is uit Nederland maar het aandeel fietsers in Gent is al even hoog als in veel Nederlandse steden.
Zo is het aandeel fietsers 33% bij de verplaatsingen in Gent al even hoog als het aandeel auto's ook ongeveer 33% (bron: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openba ... t-cijfers )
Dus dit artikel is ook geldig voor de Gentse situatie.
Je moet maar eens zelf in de ochtend of avondspits aan de voor- of achterkant van het station gaan kijken en je zal met je eigen ogen vaststellen dat de vele duizenden fietsers echt niet alleen maar studenten zijn maar voor een groot deel ook gewone pendelaars.
dovaere

Bericht door dovaere »

jan_olieslagers schreef: 27 aug 2024, 16:55 Dat artikel gaat wel over Nederland, he, Olivier... en Nederland is nu eenmaal fietsland, reeds sedert meerdere generaties. Ik blijf bij mijn vraag waarom de studentensteden Gent en Leuven zulke gigantische fietsenparkings hebben, daar waar de drukste stations van het land het met heel wat minder stellen.
Je maakt opnieuw de fout door Gent eenzijdig enkel als "studentenstad" te zien.
Gent-SInt-Pieters is echter wel het drukste station van Vlaanderen, en bij de 48.000 treinreizigers op een gewone weekdag in dat station zitten de kotstudenten helemaal niet bij.
Het is de stad waar het stadsbestuur bij het geldgebrek van de NMBS bij de verbouwing van Gent-Sint-Pieters blijkbaar anders heeft bemiddeld dan in pakweg Luik: geen dure overkapping meer voor de tweede helft van het station, maar wel meer fietsplaatsen gezien het nijpende tekort...

Het is simpelweg de stad waar het meest (werkende en andere) inwoners naar het station fietsen, al kan ik de spectaculaire cijfers van fietsgebruik en laag autogebruik naar station GSP (van een paar jaar geleden?) niet direct terugvinden.

Helaas kan ik volgend artikel zelf niet lezen:
Meer fietsen dan stallingen aan station
12 dec 2022 — Het aantal fietsers is sterk gestegen in Gent, dat was al een tijd geleden voorspeld. De NMBS is toch verrast hoe snel het aantal fietsers dat naar het station komt, gestegen is.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221211_97821578
En dat terwijl de NMBS heel veel miljoenen geïnvesteerd had in de autoparking, waar voor zover ik weet nog altijd de onderste verdieping leeg staat...

En dan wat cijfers over heel de stad:

Code: Selecteer alles

De hoofdvervoerswijze van de verplaatsingen in Gent was in 2021:
33,6 % Fiets
33,1 % Wagen als chauffeur
14,5 % Te Voet
 6,9 % Wagen als passagier

In het centrum was dit:
36,5 % Fiets
19,8 % Wagen als chauffeur
26,2 % Te Voet
 4,4 % Wagen als passagier
https://stad.gent/sites/default/files/media/documents/Gent%20Mobiliteitsonderzoek%20-%20Analyserapport%202012-2021_0.pdf
Aangezien dit onderzoek om de drie jaar herhaald wordt, zouden er nog cijfers van 2024 moeten komen.
pietje

Bericht door pietje »

Niet vergeten dat Gent de enige stad van die omvang is die haar belangrijkste station in feite op fietsafstand van de binnenstad liggen heeft.
In andere steden is dat op wandelafstand.
TKR

Bericht door TKR »

Dat kan goed zijn, maar het industriepark in Leuven dat deze hele discussie heeft gestart ligt ook op de ideale fiets afastand van het station. Maar om de één of andere reden kan men daar echt niet fietsen en in Gent wel.

Fietsers in Gent komen trouwens niet enkel van het station. De fietssnelwegen naar Gent zijn ook zeer druk bezocht, als ook de trafiek tussen de verschillende delen van de stad worden door zowel studenten als niet studenten met de fiets gedaan.
Plaats reactie