AM-96
Re: AM-96
Wanneer men een rijtuig zijdelings bekijkt dan kun je zien of het rijtuig voor IC of stoptreinen gemaakt of ontworpen is.
Deuren op einde van de kast IC...
Deuren op 1/3 en 2/3 of 1/4 en 3/4 stoptreinen en alles minder dan IC.
Je kan wel de vraag stellen, heeft België wel IC materiaal nodig ????
Deuren op einde van de kast IC...
Deuren op 1/3 en 2/3 of 1/4 en 3/4 stoptreinen en alles minder dan IC.
Je kan wel de vraag stellen, heeft België wel IC materiaal nodig ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Idee: nieuwe schijf AM96
Het grootste probleem met die enkele deuren is dat het veel langer duurt eer iedereen kan af- of opstappen. Als je dit vergelijkt met de M6, daar kunnen 3 mensen tegelijk op- of afstappen. Dat zijn enorm brede deuren.Shrek schreef:Natuurlijk geraak je er wel op, maar door die enkele deur die dan nog eens aan het uiteinde van de rijtuigen zit zijn L-treinen of drukke P-treinen wel uitgesloten met MS96 he.Robin schreef:ik vind dit verre van slechte treinen.
Het is een enkele deur ok maar als iedereen doorloopt kan je gemakkelijk erop.
kwa confort vind ik deze beter dan de M6 waar het bagagerek toch vrij nutteloos is.
En ja, ze zijn comfortabeler dan M6, op voorwaarde dat het niet te druk is. Op een drukke IC-verbinding ben je echt wel beter af met dubbeldekkers hoor.
Vandaar dat ik het terrein waar de MS96 optimaal tot zijn recht komt niet zo groot zie.




Re: AM-96
Knokke/Blankenberge - Luik-G/GenkShrek schreef:Dat wel hoor. Voor Antwerpen-Lille, Luik-Lille of Brussel-Luxemburg zijn de MS96 uiterst geschiktdentheo schreef:Je kan wel de vraag stellen, heeft België wel IC materiaal nodig ????
Knokke/Blankenberge - Tongeren/Luik-G
Zijn ze ook zeer geschikt.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Idee: nieuwe schijf AM96
In de praktijk is het meestal per 2 of 1 voor 1 dit omdat de mensen op het perron dikwijls de doorgaan belemmeren door in de weg te staan. Hier heb ik al dikwijls aanvaringen mee gehad trouwensStef schreef:Het grootste probleem met die enkele deuren is dat het veel langer duurt eer iedereen kan af- of opstappen. Als je dit vergelijkt met de M6, daar kunnen 3 mensen tegelijk op- of afstappen. Dat zijn enorm brede deuren.Shrek schreef:Natuurlijk geraak je er wel op, maar door die enkele deur die dan nog eens aan het uiteinde van de rijtuigen zit zijn L-treinen of drukke P-treinen wel uitgesloten met MS96 he.Robin schreef:ik vind dit verre van slechte treinen.
Het is een enkele deur ok maar als iedereen doorloopt kan je gemakkelijk erop.
kwa confort vind ik deze beter dan de M6 waar het bagagerek toch vrij nutteloos is.
En ja, ze zijn comfortabeler dan M6, op voorwaarde dat het niet te druk is. Op een drukke IC-verbinding ben je echt wel beter af met dubbeldekkers hoor.
Vandaar dat ik het terrein waar de MS96 optimaal tot zijn recht komt niet zo groot zie.




Re: Idee: nieuwe schijf AM96
Waarom niet? Vanwege de beperkte zitplaatscapaciteit en de smalle deuren. Waarom eigenlijk wel (want dat lees ik niet in jouw bericht)?msts.be schreef:Sommige mensen zullen het waarschijnlijk heel moeilijk of onmogelijk achten, maar toch wil ik hier een gewaagd voorstel doen.
In plaats van het eeuwige gezwaai met nieuwe dubbeldeksstellen, waarom bestelt men gewoon geen nieuwe schijf AM96 ?

En wat dan met mindervaliden die een lange afstand willen reizen?Shrek schreef:Daar heb je zeker een goed punt. De MS96 zijn namelijk specifiek gebouwd voor lange-afstands verkeer. Dan zijn de kleine deuren of hoge vloer geen nadeel meer, maar kan je hem wel nergens anders gebruiken.
Re: Idee: nieuwe schijf AM96
Toiletten zijn inderdaad ook niet geschikt. Wat nog met fietsen, kinderwagens, mensen met veel te grote koffers, kleine meisjes met grote rugzakken (daar zijn er verdacht veel van eigenlijk)... Sowieso is het gek dat al die meuk dan maar in de weg moet blijven staan in het veel te kleine gangpad. Maak dat halletje wat groter, 8 zitplaatsen weg, paar klapstoeltjes, maak daar de vloer wel laag en leg die paar trapjes binnen.... maar waarschijnlijk vereenvoudig ik het teveel.Jeroen schreef:En wat dan met mindervaliden die een lange afstand willen reizen?Shrek schreef:Daar heb je zeker een goed punt. De MS96 zijn namelijk specifiek gebouwd voor lange-afstands verkeer. Dan zijn de kleine deuren of hoge vloer geen nadeel meer, maar kan je hem wel nergens anders gebruiken.
Re: Idee: nieuwe schijf AM96
Inderdaad, zo'n structurele aanpassingen kan je eigelijk alleen doen bij een mid-life renovatie.kika schreef:Toiletten zijn inderdaad ook niet geschikt. Wat nog met fietsen, kinderwagens, mensen met veel te grote koffers, kleine meisjes met grote rugzakken (daar zijn er verdacht veel van eigenlijk)... Sowieso is het gek dat al die meuk dan maar in de weg moet blijven staan in het veel te kleine gangpad. Maak dat halletje wat groter, 8 zitplaatsen weg, paar klapstoeltjes, maak daar de vloer wel laag en leg die paar trapjes binnen.... maar waarschijnlijk vereenvoudig ik het teveel.
Voor mindervaliden lijkt het mij niet zo'n probleem, de meeste IC-stations hebben personeel om hen aan boord te helpen.
Ook kan je grote stukken bagage naar de pakwagen brengen, voor een lange reis is dat wel de moeite.
Maar alles rond de MS96 vraagt dus echt wel om lange IC-diensten, en dat aantal is beperkt in België.
Mijn conclusie is dus dat nog meer MS96 echt niet wenselijk is.
Er zijn andere noden bij de nmbs

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Idee: nieuwe schijf AM96
Shrek schreef:Daar heb je zeker een goed punt. De MS96 zijn namelijk specifiek gebouwd voor lange-afstands verkeer. Dan zijn de kleine deuren of hoge vloer geen nadeel meer, maar kan je hem wel nergens anders gebruiken.kika schreef:Is dat dan wel zinnig om extra AM-96 materiaal te bestellen, waar zou je die willen inzetten? Begrijp me niet verkeerd, toen ik er voor het eerst inzat, en nog steeds vind ik dat erg aangename treinen, als reiziger. Als ik met kinderwagen of met meerdere mensen reis vind ik het al een stuk minder, uiteraard zijn er nog enkele vervelende zaken zoals het gebrek aan stopcontacten en catering, maar ach nadelen opsommen is gemakkelijk
Vermits er tegenwoordig op meer en meer lange verbindingen ook M6 rijden zijn er nog maar een beperkt aantal lijnen waar de MS96 nuttig kan zijn
De MW41 heeft ook geen al te grote deuren, en die heeft er bovendien maar 3 paar voor twee rijtuigen - De MS96 heeft er 6 paar voor drie rijtuigen -, en ook geen lage vloer, maar die wordt net wél vooral voor L-treinen gebruikt. Ik zie dus eigenlijk niet in waarom de Deense Neus niet bruikbaar zou zijn voor stoptreinen. Naar mijn ervaring zijn L-treinen gemiddeld minder bevolkt dan IC-treinen, zodat die kleine deuren dan ook niet zo'n probleem zijn. Akkoord, voor verbindingen die vaak heel druk bezet zijn, kan men beter geen AM96 inzetten, daarvoor is M6 beter geschikt. Maar als er niet overmatig veel passagiers zijn, zit ik liever in een Deense Neus dan in een M6. Wat mij betreft, kan de MS96 nog héél lang meegaan.Shrek schreef:Natuurlijk geraak je er wel op, maar door die enkele deur die dan nog eens aan het uiteinde van de rijtuigen zit zijn L-treinen of drukke P-treinen wel uitgesloten met MS96 he.
In de eersteklasse-afdeling bevindt zich een uitstekend mindervalidentoilet.kika schreef:Toiletten zijn inderdaad ook niet geschikt.Jeroen schreef:En wat dan met mindervaliden die een lange afstand willen reizen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Idee: nieuwe schijf AM96
Het gaat natuurlijk wel voor stoptreinen he, maar het instappen in een 96 duurt veel langer dan in een breaks of sprinter. Daarom gebruik je ze er best niet voor.Dieselfreak schreef: De MW41 heeft ook geen al te grote deuren, en die heeft er bovendien maar 3 paar voor twee rijtuigen - De MS96 heeft er 6 paar voor drie rijtuigen -, en ook geen lage vloer, maar die wordt net wél vooral voor L-treinen gebruikt. Ik zie dus eigenlijk niet in waarom de Deense Neus niet bruikbaar zou zijn voor stoptreinen. Naar mijn ervaring zijn L-treinen gemiddeld minder bevolkt dan IC-treinen, zodat die kleine deuren dan ook niet zo'n probleem zijn. Akkoord, voor verbindingen die vaak heel druk bezet zijn, kan men beter geen AM96 inzetten, daarvoor is M6 beter geschikt. Maar als er niet overmatig veel passagiers zijn, zit ik liever in een Deense Neus dan in een M6. Wat mij betreft, kan de MS96 nog héél lang meegaan.
De 41 is hiervoor ook niet optimaal. Maar voor die enkele diesellijntjes die er nog zijn kan je geen apart materieel voorzien voor IC en L

Re: AM-96
Ik vind de 1ste klasseafdeling van een AM96 veel te groot deze neemt bijna een heel rijtuig in beslag.
Zou de helft ook niet voldoende zijn?
Zou de helft ook niet voldoende zijn?
Re: AM-96
In de zomer gebruik nogal eens de IC tss Antwerpen-Centraal en Oostende aan dan is inderdaad gewoonlijk de eerste klasse te groot waardoor ze regelmatig gedeclasseerd wordt. Heb dan maar betaald voor eerst klas.
Re: AM-96
Een treinbegeleider kan en mag niet zomaar declasseren. Als men met minimum 2 (max4) AM96 rijd moet deze 1 eerste klasse rijtuig behouden. Als men met 1 AM96 rijd heb je daar geen controle niet meer over als het heel druk is.Bibke schreef:In de zomer gebruik nogal eens de IC tss Antwerpen-Centraal en Oostende aan dan is inderdaad gewoonlijk de eerste klasse te groot waardoor ze regelmatig gedeclasseerd wordt. Heb dan maar betaald voor eerst klas.
Re: AM-96
Inderdaad er blijft altijd 1 rijtuig eerste klasse.260689 schreef:Een treinbegeleider kan en mag niet zomaar declasseren. Als men met minimum 2 (max4) AM96 rijd moet deze 1 eerste klasse rijtuig behouden. Als men met 1 AM96 rijd heb je daar geen controle niet meer over als het heel druk is.Bibke schreef:In de zomer gebruik nogal eens de IC tss Antwerpen-Centraal en Oostende aan dan is inderdaad gewoonlijk de eerste klasse te groot waardoor ze regelmatig gedeclasseerd wordt. Heb dan maar betaald voor eerst klas.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: AM-96
Maar voor veel eersteklassereizigers is de grotere kans op een zitplaats bij drukte net de belangrijkste reden om voor eerste klasse te kiezen. Het lijkt me dus logisch dat in een trein de verhouding van het aantal zitplaatsen eerste/tweede klasse anders is dan de verhouding van het aantal reizigers in eerste/tweede klasse. Bovendien, de AM96 heeft tenminste nog een 1ste klasse die naam enigszinds waard, in recenter materieel is er nauwelijks nog verschil met de tweede klasse.b-loc schreef:Ik vind de 1ste klasseafdeling van een AM96 veel te groot deze neemt bijna een heel rijtuig in beslag.
Zou de helft ook niet voldoende zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.