Pagina 6 van 7
Geplaatst: 10 dec 2007, 13:48
door overweg13
Adler schreef:overweg13 schreef:
Maar toegeven dat je vindt dat de NMBS het nog niet zo slecht doet. Sorry, maat, dat doe je hier dus niet!
Ik vraag me steeds af wat men bedoelt als men het heeft over 'de' NMBS of kritiek op 'de' NMBS ( wie of wat is dat dan ? ).
Men kan geen kritiek hebben op iets materieels of op 38.000 mensen.
Waar men wel kritiek kan op hebben bijvoorbeeld is op de manier waarop zo een onderneming wordt bestuurd of op 1 of meerdere bestuurders van die onderneming.
Ik heb de indruk dat velen hier die 2 zaken door elkaar halen en zich persoonlijk aangevallen voelen als er kritiek wordt geuit.
Persoonlijk aangevallen? Ik ben leraar Nederlands - Engels (-Duits), in 1975 afgestudeerd aan de K.U.L.. Ik zie het einde van mijn leraarscarrière met rasse schreden op me toe komen.
Ik ben daarnaast al sinds mijn kinderjaren behept met een bijzondere belangstelling voor het treinwezen, en heb dus zowat de grootste onzin over de spoorwegen in het algemeen en de NMBS in het bijzonder moeten aanhoren, omdat mijn omgeving me afrekende op mijn hobby. (!) Ik heb wel een aantal contactpunten bij de NMBS, en ik ben in al die jaren altijd weer tot dezelfde conclusie gekomen: voor elk tegendraads personeelslid zijn er 3 of 4 die voortdurend aan het proberen zijn om de zaak zo goed mogelijk in beweging te houden. Wat kun je ook meer verwachten van het mensDOM? Beweren, zoals sommigen hier doen, dat al die tegenwringers in de hoogste echelons van de NMBS is er ver over.
Ik begrijp dus best dat er af en toe iets verkeerd loopt. Ik staar me daarbij niet blind op die klungel die het laat verkeerd lopen, maar ik probeer me in de plaats te stellen van al die mensen die in weer en wind (ik ben ook amateur-waarnemer en weet wat dat kan betekenen in dit zompige landje) moeten proberen om een bovenleiding te herstellen, een wissel aan de praat te krijgen, twee weerbarstige treinstellen te koppelen enz. Daarbij voortdurend de bonzen met de vinger wijzen, is wat te goedkoop. De Engelsen zeggen het brutaal, maar terecht: shit happens! Mensen die daar niet meer kunnen mee leven, komen volgens een tekst uit mijn handboek Engels in een eeuwigdurende stresssituatie terecht: omdat ze gewend zijn geraakt dat alles met een simpele duw op de knop opgelost geraakt, slagen ze er niet meer in gepast te reageren op noodsituaties. Voor velen komt dat nu neer op luidkeels roepen om wraak op de onbereikbare en daardoor precies als slachtoffer zo aantrekkelijke kopstukken, roepen om compensatie, want geld maakt gelukkig, roepen om verantwoordelijkheden, want die liggen altijd bij een ander.
Geplaatst: 10 dec 2007, 14:14
door Adler
Beste Vic,
Dat persoonlijk was zeker niet op u bedoeld want ik heb uit vorige berichten al kunnen opmaken dat u leraar was en dus niet bij de NMBS werkt.
En ik wil nog eens duidelijk maken dat als ik kritiek heb op 'de' NMBS dit in de eerste plaats kritiek is op het bestuur.
Zoals ik in een vorig bericht al zei, bevind ik me daarbij in goed gezelschap, want ook de werknemers van 'de' NMBS hebben voortdurend kritiek op dat zelfde bestuur.
Het enigste verschil is dat zij kunnen staken om hun ongenoegen te uiten en dat wij reizigers niets kunnen ondernemen.
Als ik nog eens het voorbeeld mag nemen van het spoorboekje, als dit op duizenden exemplaren is gedrukt met vol fouten in de inleiding, dan is dit in de eerste plaats de fout van de Directeur-generaal reizigers die de tijd had moeten nemen om de drukproeven na te lezen. Hij en alleen hij is daar verantwoordelijk voor en excuses zoals, we hadden een nieuw computerprogramma, zoals hij heeft geuit, aanvaard ik niet.
Geplaatst: 10 dec 2007, 22:05
door dekooiker
Mensen, die oeverloze aanvallen en verdedigingen zijn ellendig en saai voor wie er niks te maken mee heeft!
Mag het hier even over het spoorboekje gaan?
Ik ben het pas gisteren gaan halen en moet zeggen dat ik de commentaar van veel mensen mag herhalen: onbegrijpelijke fouten en het ontbreken van de lijnnummers bovenaan de bladzijden maken het toch wat anders dan de vorige edities.
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 15 dec 2007, 19:08
door groentje
Gisteren het Duitse Kursbuch 2007/2008 gehaald. 19 euro voor een hele doos papier...
OK, het karton van die doos mocht iets sterker zijn

Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 15 dec 2007, 21:33
door Joris
Hallo,
groentje schreef:Gisteren het Duitse Kursbuch 2007/2008 gehaald. 19 euro voor een hele doos papier...
OK, het karton van die doos mocht iets sterker zijn

Moet je dat op voorhand bestellen, of is dat in de grotere stations op voorraad? (Vooal Aachen HBf dan).
Groeten,
Joris De Mol
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 15 dec 2007, 21:42
door R4C-Fan
Hallo Joris normalerweise sind die Kursbücher vorrätig, wenn du in der Fahrkartenausgabe keine bekommst dann schau immer auch mal in die Bahnhofsbuchhandlung rein.
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 15 dec 2007, 21:47
door groentje
Ik heb het zonder problemen kunnen kopen in Hamburg Dammtor, in een boekhandel.
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 15 dec 2007, 22:56
door Joris
Guten Tag,
R4C-Fan schreef:Hallo Joris normalerweise sind die Kursbücher vorrätig, wenn du in der Fahrkartenausgabe keine bekommst dann schau immer auch mal in die Bahnhofsbuchhandlung rein.
Vielen Dank für deine Antwort! Ich werde es im Aachen Hbf fragen.
Grüßen,
Joris De Mol
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 16 dec 2007, 17:17
door Patrick
groentje schreef:Gisteren het Duitse Kursbuch 2007/2008 gehaald. 19 euro voor een hele doos papier...
OK, het karton van die doos mocht iets sterker zijn

Wat doen ze met de wijzigingen? In zakskes van den Aldi of de Lidl?

Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 01 jan 2008, 23:09
door Joris
Hallo,
groentje schreef:Gisteren het Duitse Kursbuch 2007/2008 gehaald. 19 euro voor een hele doos papier...
OK, het karton van die doos mocht iets sterker zijn

Het karton van de doos lijkt me sterk genoeg, het handvatje daarentegen...
Het is inderdaad wel een hele pak. Maar een vraagje: die kaart, is dat in de prijs inbegrepen? Want, die zit er bij mij niet in...
Groeten,
Joris De Mol
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 01 jan 2008, 23:45
door Joris
Hallo,
Wat ook wel leuk is-en men misschien ook maar in België moet doen-is dat er in het Deel A van het Kursbuch een deeltje is met museumlijnen.
Het Kursbuch is ook in PDF beszchikbaar, ergens op
http://www.bahn.de .
Groeten,
Joris De Mol
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 02 jan 2008, 00:31
door rvdborgt
Joris schreef:groentje schreef:Gisteren het Duitse Kursbuch 2007/2008 gehaald. 19 euro voor een hele doos papier...
OK, het karton van die doos mocht iets sterker zijn

Het karton van de doos lijkt me sterk genoeg, het handvatje daarentegen...
Het is inderdaad wel een hele pak. Maar een vraagje: die kaart, is dat in de prijs inbegrepen? Want, die zit er bij mij niet in...
Die hoort erin te zitten. Meestal is hij in een van de boeken gestoken. Anders een mailtje aan de Kundendialog sturen of bij je volgende bezoek eens aan het loket vragen of ze nog een kaart voor je hebben omdat de jouwe ontbrak.
Groetjes,
Rian
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 02 jan 2008, 11:35
door Fles
Los kosten die kaarten 2 euro, dus idd wel even erbij zeggen dat je al een Kursbuch gekocht hebt
Overigens gebruik ik sinds vorig jaar tot volle tevredenheid de HAFAS-CD (6,50 eur). Bij een recente poging tot het bemachtigen van een ARI-disc werd een secondant van me onlangs hartelijk uitgelachen door de lokettist

Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 02 jan 2008, 12:21
door overweg13
Dag
Hafas gebruik ik al jaren. Spijtig genoeg is de cd op zich erg goedkoop, maar de verzendingskosten uit Duitsland lopen erg op. Maar het is inderdaad een erg praktisch instrument, ook al omdat er regelmatig updates gedownload kunnen worden.
Re: spoorboekje 2008
Geplaatst: 02 jan 2008, 12:26
door Fles
overweg13 schreef:Spijtig genoeg is de cd op zich erg goedkoop, maar de verzendingskosten uit Duitsland lopen erg op.
Ik zie het uitkomen van een nieuwe versie altijd graag als een goed excuus voor een rondje die kant op

Combineert zo leuk met wat ongebruikelijk materieel spotten, misschien weer wat nieuwe bordjes, Weizenbier, Bratwurst, de geneugten des levens, u ziet
