Van Brempt wil lichte treinen en snelle trams
07/05/2008 07:00
Regionaal treinvervoer is in Vlaanderen het zwakke broertje van het openbaarvervoeraanbod. Vlaams minister Kathleen Van Brempt denkt dat lightrail en lighttrain uitermate geschikt zijn om dat hiaat te vullen. Een studie van het bureau Grontmij sterkt haar in die overtuiging.
'Om snel, comfortabel en zonder veel tussenstops de verbinding tussen de grote steden te maken, is de trein het beste middel. In de steden en hun omgeving zorgen vervolgens trams en bussen voor het vervoer. Maar een groot hiaat in dat aanbod is het regionaal openbaar vervoer over het spoor. Voor die missing link kunnen snelle, lichte treinen en sneltrams - of ook lighttrain en lightrail - een oplossing bieden.'
Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A). In haar opdracht beoordeelde het ingenieursbureau Grontmij de mogelijkheden ter zake op drie spoortrajecten: lijn 51a/66 Zeebrugge-Brugge-Lichtervelde, lijn 52 Antwerpen-Boom-Puurs en lijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem.
Gewapend met het Grontmij-rapport wil Van Brempt De Lijn en de NMBS overhalen om samen te werken en de basis te leggen voor de investeringsbeslissingen door de volgende Vlaamse regering vanaf 2009. 'Grontmij acht ligthtrain/lightrail op de drie trajecten haalbaar en meent dat dit nieuwe vervoersaanbod op relatief korte termijn voor een aanzienlijk reizigerspotentieel tot stand gebracht kan worden', luidt het.
Op het 36 kilometer lange traject tussen Zeebrugge en Lichtervelde kunnen acht bestaande stations worden gebruikt en zouden er zeven nieuwe haltes bijkomen. Voor het traject tussen Gent en Maldegem (35 kilometer, acht bestaande NMBS-stations en tien nieuwe haltes), moet de spoorlijn tussen Maldegem en Eeklo opnieuw geopend worden.
Op het traject Antwerpen-Boom-Puurs (27 kilometer) zouden er naast twaalf bestaande of te heropenen stations nog vijf nieuwe haltes gebouwd worden. Voor dat laatste traject schuift Grontmij in Antwerpen vier lightrailmogelijkheden in de richting van het station Antwerpen-Centraal naar voren: het huidige Ringspoor, (nieuwe) tramlijnen langs de Leien of de Singel, en ten slotte een alternatief tracé langs de Scheldekaaien.
Grontmij raamt de investeringen voor het traject Zeebrugge-Lichtervelde op 2,8 miljoen euro en voor Gent-Maldegem op bijna 23 miljoen. Voor het traject Antwerpen-Puurs hangen de kosten af van de keuze die wordt gemaakt om Antwerpen-Centraal te bereiken en schommelen ze tussen 1,9 miljoen euro (bestaande treinsporen) en 12,6 miljoen euro (Scheldekaaien). Daarnaast moeten nieuwe rijtuigen worden gekocht (4,5 miljoen voor een lighttrainstel en 3 miljoen voor een lightrailstel).
Van Brempt deelt de conclusie van Grontmij om voorrang te geven aan het tracé Antwerpen-Boom-Puurs. De minister is daarbij gewonnen voor een lightrailbediening rond het stadscentrum van Antwerpen en zo door naar het noorden richting Kapellen. Ze heeft aan De Lijn de opdracht gegeven om dit project te integreren in haar Pegasusplan dat voor Antwerpen een spinnenweb van (verlengde) tram- en buslijnen tot stand moet brengen.
Patrick Martens
4 reactie(s) op "Van Brempt wil lichte treinen en snelle trams"
lusarbel zegt
(op donderdag 8 mei 2008 11:44:04)
Toch jammer dat die duurbetaalde top'lui' van NMBS en DeLijn zelf niet buiten hun lijntjes konden kleuren voor dit regionaal openbaar vervoer. Zo te lezen opnieuw de NMBS, gezien hier - net als met het Limburgse Spartacusplan - opnieuw hun spoor- en stationinfrastructuur aangewend wordt. Méér aandacht naar de jarenlang verwaarloosde 'IJzeren Rijn'-verbinding of prestigieuze projecten als de Thalys of de opwaardering van het Antwerps station? Redenen tot een Noord-Zuid splitsing van de NMBS?
Of was het wegens het sociaal immobilisme van vnl. de SP, nu SP.A?
Lijst Vlaamse ministers van 'Verkeer':
# 1995-1999 : E. Baldewijns (SP) (vervoer)
# 1999-2003 : S. Stevaert (SP) (mobiliteit)
# 2003-2004 : G. Bossuyt (sp.a) (mobiliteit)
# 2004- : K. Van Brempt (sp.a) (mobiliteit).
Lijst Federale ministers van 'Verkeerswezen':
# 1995-1999 : M. Daerden (PS) (verkeer)
# 1999-2003 : I. Durant (Ecolo) (mobiliteit en transport)
# 2003 : L. Onkelinx (PS) (mobiliteit en transport)
# 2003-2004 : B. Anciaux (Spirit) (mobiliteit) (niet bevoegd voor de NMBS)
# 2003-2005 : J. Vande Lanotte (sp.a) (overheidsbedrijven) (bevoegd voor de NMBS)
# 2004-2007 : R. Landuyt (sp.a) (mobiliteit) (niet bevoegd voor de NMBS)
# 2005-2007 : B.Tuybens (sp.a) (staatssecretaris voor overheidsbedrijven) (bevoegd voor de NMBS)
# 2007-2008 : Y. Leterme (CD&V) (begroting, mobiliteit en institutionele hervormingen)
# 2008-heden : E. Schouppe (CD&V) (staatssecretaris voor mobiliteit)
Lighttrain en lightrail: zeker geen onveiligere, maar met een goedkopere 'levenscyclus' t.o.v. de bestaande trein- en tramstellen? Of heeft het Canadees-Brugse Bombardier die wel in huis? Ter compensatie van de recent (half) gemiste NMBS-opdracht?
Want als in België de supersnelle Thalystrein al voor regionale intercity gebruikt wordt, waarom dan geen 'normale' trein- en tramstellen voor het ontbrekend regionaal treinvervoer? Toch zelfde bestuurders en onderhoud van stellen? Straks nog nieuwe tramsporen aanleggen, ter compensatie van de jarenlang verwaarloosde treininfrastructuur!
http://www.knack.be/nieuws/belgie/extra ... 15566.html
Waarbij 'Goed bestuur' Vlaanderen opnieuw haar mosterd uit Nederland moet halen, nl. bureau Grontmij. Telt België, Vlaanderen of Antwerpen dan geen competente onderzoekers of -bureau's?
Alex63 zegt
(op woensdag 7 mei 2008 22:59:41)
Eindelijk !
Tenminste toch nog iemand met gezond verstand. Geloof het of niet maar ik heb al jaren datzelfde idee (specifiek voor de lijn Gent-Eeklo-Maldegem). Over andere lijnen kan ik mij niet uitspreken aangezien ik de situatie daarvan niet ken.
Marcuss zegt
(op woensdag 7 mei 2008 17:32:36)
Eindelijk zou ik zo zeggen.
Vele verstedelijking gebieden in Europa en erbuiten bezitten reeds een vergelijkbaar aanbod.
Met nog wat meer fantasie zou ik er voor pleiten dat toekomstige kantoor en wooncomplexen, zo uitgebouwd worden dat je gewoon uit de lift rechtstreeks op het perron terecht kan komen.
Kijk maar eens naar
http://www.randstadrail.nl.
rito_be zegt
(op woensdag 7 mei 2008 16:51:25)
Hoelang is het geleden dat Schouppe massaal stations sloot en/of afschafte?
Nu bestaat er blijkbaar een visie naar de toekomst toe.
Spijtig genoeg zal dit nu weer heel wat geld kosten om die gesloten stations terug bruikbaar te maken.
bron:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/van-b ... 16666.html
> Nieuws
Belgische trein vaker vertraagd dan Nederlandse

De NMBS mist meer aansluitingen dan de Nederlandse Spoorwegen
Nederlandse Spoorwegen: stipter dan de NMBS DM update Het percentage vertraagde treinen is in België 1,75 keer zo hoog als in Nederland. Het aantal aansluitingen dat verloren gaat, is 1,5 keer zo hoog. Bovendien vallen er in België meer treinen uit. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek van de Nederlandse website treinreiziger.nl, op basis van cijfers die door de NS (de Nederlandse Spoorwegen) en Infrabel (de Belgische spoornetbeheerder) ter beschikking gesteld zijn.
Nederlands spoor intensiever
De cijfers, die betrekking hebben op het eerste kwartaal van 2008, zijn opvallend, aangezien het Nederlandse spoornet intensiever gebruikt wordt dan het Belgische. In België wordt een trein in de statistieken als te laat beschouwd, als die 6 minuten of meer te laat is. In Nederland is dat al bij 3 minuten. Om een goede vergelijking te maken heeft de NS op verzoek van treinreiziger.nl cijfers geleverd naar de norm die wij in België hanteren.
Meer dan zes minuten te laat
Uit die cijfers blijkt dat slechts 4,8 procent van de Nederlandse treinen een vertraging had van 6 minuten of meer. In België was dat fors hoger, namelijk 8,4 procent. In Nederland ging verder 7,6 procent van de geplande aansluitingen verloren, tegenover 11,3 procent in België.
Het hogere percentage gemiste aansluitingen hangt samen met het hoge percentage vertraagde treinen. Naarmate er meer treinen op tijd rijden, gaat vaak ook het aantal gehaalde aansluitingen omhoog.
Uitvallende treinen
Tot slot vallen er in België ook meer treinen uit, hoewel dat verschil klein is. In Nederland viel in het eerste kwartaal van 2008 1 procent van de treinen uit; in België was dat 1,2 procent. Het Nederlandse spoor staat nochtans bekend als een van de drukst bereden netwerken van de wereld. Alleen de Zwitsers zijn in Europa in staat nog beter op tijd te rijden op een eveneens zeer druk spoorwegnetwerk. (belga/anp/ka)
08/05/08 10u48


bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ndse.dhtml
foto's zijn van de morgen!!!
> Nieuws
De Lijn stopt eind mei met proefproject waterstofbus
DM update De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zet eind mei haar proefproject met een waterstofbus van constructeur Van Hool stop. Dat antwoordde minister Kathleen Van Brempt (sp.a) in de commissie Mobiliteit op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Cindy Franssen (CD&V).
Contract niet verlengd
De Lijn en Van Hool hebben geen contract meer voor een voortzetting van het experiment na mei, verklaarde minister Van Brempt. Volgens de woordvoerster van de minister is het "een logische stopzetting na het einde van de proefperiode".
Technologie niet op punt
"De Lijn wil altijd milieuvriendelijk rijden, maar nu is de waterstofbus zo duur dat het nog niet gaat om over te schakelen", aldus de woordvoerster. De technologie van de waterstofbus zou nog niet helemaal op punt staan, onder meer op de batterijen die de bus aandrijven zou nog heel wat aan te merken zijn.
Probleem met batterij
In januari werd de oorspronkelijke proefperiode met de waterstofbus verlengd, precies omdat er problemen waren met de batterijen. Hun levensduur was volgens De Lijn veel te kort. Sindsdien wordt een nieuw type batterijen getest, maar die zouden nog steeds niet performant genoeg zijn.
Conducteurs testen voort
Volksvertegenwoordiger Cindy Franssen (CD&V) betreurt "het abrupte einde, zonder dat het hele plaatje aan het parlement werd voorgelegd". Volgens het kabinet-Van Brempt wordt het proefproject pas eind mei geëvalueerd, zodat de eindbeoordeling pas dan aan het parlement kan worden voorgelegd.
"Na 31 mei zullen de constructeurs zelf verder testen", zegt de woordvoerster van de minister. Ze hoopt "op langere termijn" opnieuw te kunnen samenwerken.
Ecologische stap achteruit
Dat de huidige proefperiode niet wordt verlengd, is volgens Franssen "ecologisch een stap achteruit, gelet op de nuluitstoot van waterstofgedreven bussen".
Een waterstofbus beschikt over dezelfde capaciteit als een gewone bus (104 reizigers), maar is milieuvriendelijker (geen uitstoot van CO2 of fijn stof) en aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus.
Chauffeurs en reizigers waren naar verluidt heel tevreden over de bus. (belga/ka)
08/05/08 13u12
algemene voorwaarden en gedragscode
Reageer op dit artikel
2 reacties:
Arthur Schiepers, :
Neen Franzz, echt interassante projecten worden afgeblazen onder druk van één of ander belangengroep. ie is er niet bij flustudies maar die dienen om de vriendjes een centje te laten verdienen.
Franzz Cadanzz, Antwerpen:
Nu was er eens een interessant project om als overheid in te investeren en wordt het stopgezet?!? Als je soms leest waarin dan wel geld gestoken wordt is dit toch echt wel onbegrijpelijk. gisteren nog op deze site. Een werkgroep om een studie temaken omtrent de invloed van windmolenparken op de verkeersveiligheid, om er maar één te noemen. Dit is toch te gek voor woorden...