dat is toch de bedoeling, al kan je het niet zien als men ze gewisseld heeft aangezien ze beide in dezelfde richting staan opgestelddentheo schreef:Dat klopt, het is onhandig maar het is nu "ook onhandig".
Als de treinen in de juiste volgorde binnenkomen is het geen probleem.
Maar nu rijden ze toch ook in een vaste volgorde ??
NMBS knoeit met koppelingen
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Re: NMBS knoeit met koppelingen
konden ze dan niet beter de locs zo laten en alleen de stuurstanden GF geven?
draai dan 1 stam om zodat ze normaal gezien stuurstand tegen stuurstand komen. Als ze dan eens omgekeerd hangen koppel je de locs aan elkaar met een gewone schroefkoppeling
draai dan 1 stam om zodat ze normaal gezien stuurstand tegen stuurstand komen. Als ze dan eens omgekeerd hangen koppel je de locs aan elkaar met een gewone schroefkoppeling
-
edje
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Uhmmm misschien makkelijker om alles met schroefkoppelingen te doen.Shrek schreef:konden ze dan niet beter de locs zo laten en alleen de stuurstanden GF geven?
draai dan 1 stam om zodat ze normaal gezien stuurstand tegen stuurstand komen. Als ze dan eens omgekeerd hangen koppel je de locs aan elkaar met een gewone schroefkoppeling
Gewoon alles ombouwen met hetzelfde soort koppeling wat ook op de Nederlandse DD-AR stammen zitten.
Deze hebben hun degelijkheid allang bewezen, al waren daar in het begin ook problemen mee.
De koppeling zit ook een stuk lager, zodat de oude vertrouwde haak van de schroefkoppeling gewoon gebruikt kon worden. Ook zitten de buffers er nog gewoon op.Zodat de automatische koppeling geen extreme duwkrachten hoeft te leveren, want dat doen de buffers.
De schroefkoppeling zelf is wel verwijderd, deze zou nergens meer kunnen hangen omdat de automatische koppeling in de weg hangt, wel hebben ze de haak gebruikt, als een soort van valbeveiliging van de automatische koppeling.Ook staat dit wat netter dan de lelijke stormram op de reeks 27
-
wimpiespoor
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: NMBS knoeit met koppelingen
De vergelijking met de Nederlandse DD-AR stammen drong zich bij mij ook al op. Ik meen mij overigens te herinneren, dat zich daarbij, in ieder geval in het begin, ook koppelingsproblemen voordeden en dat die aanleiding waren om het aanvankelijk beoogde "koppelen onderweg" af te schaffen. Of die problemen zich nu nog steeds voordoen weet ik niet, maar volgens mij wordt er met DD-AR stammen nog steeds uitsluitend op de eindpunten gekoppeld en ontkoppeld. Het onderweg koppelen en ontkoppelen zou bij NS dus uitsluitend met treinstellen gebeuren die uitgerust zijn met scharfenbergkoppeling. En dat gaat, ook bij het koppelen, de laatste jaren vrijwel zonder tijdverlies. Vroeger diende de koppelingsmanoevre uitgevoerd te worden door de eerstaangekomen trein terug te verplaatsen tegen de tweede aangekomen trein. Sedert enkele jaren rijdt de tweede trein echter bij aankomst zonder stoppen direct tegen de eerste trein aan. Het is mij overigens een raadsel, dat hierbij nog nooit ongelukken zijn gebeurd, c.q., dat deze manoevre door de Verkeersinspectie (IVW) is goedgekeurd.
Overigens is bij NS het aantal treinen waarbij onderweg gekoppeld of ontkoppeld moet worden tot een minimum teruggebracht. De reden: het verhogen van de stiptheid, ook al kost dat overstappen en extra bakkilometers. En getrokken treinen zonder stuurstandrijtuig rijden vaak tussen twee lokomotieven (waar van de lokomotief aan het einde van de trein gesleept wordt) om te voorkomen dat op de eindstations gerangeerd moet worden.
Wim
Overigens is bij NS het aantal treinen waarbij onderweg gekoppeld of ontkoppeld moet worden tot een minimum teruggebracht. De reden: het verhogen van de stiptheid, ook al kost dat overstappen en extra bakkilometers. En getrokken treinen zonder stuurstandrijtuig rijden vaak tussen twee lokomotieven (waar van de lokomotief aan het einde van de trein gesleept wordt) om te voorkomen dat op de eindstations gerangeerd moet worden.
Wim
-
Bartjedj
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Waarom zou de (in België alombekende) inrijprocedure niet erkend mogen worden?
Als dat volgens de regels gebeurt, is daar geen enkel probleem mee.
BDJ
Als dat volgens de regels gebeurt, is daar geen enkel probleem mee.
BDJ
Re: NMBS knoeit met koppelingen
waarom zouden er ongelukken gebeuren omdat de tweede trein onmiddelijk in de eerste trein gaat? hier doen wij dat dagelijks, wel altijd eerst een veiligheidssilstand (stilstand op paar meter van de voorgaande trein). hier zijn nog nooit brokken van gekomen zolang de regels gerespecteerd worden.
-
wimpiespoor
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Die veiligheidsstilstand wordt in Nederland vaak nagelaten en ik betwijfel of die in Nederland verplicht is. Ik voel mij er als reiziger nou niet bepaald prettig bij.Steven schreef:waarom zouden er ongelukken gebeuren omdat de tweede trein onmiddelijk in de eerste trein gaat? hier doen wij dat dagelijks, wel altijd eerst een veiligheidssilstand (stilstand op paar meter van de voorgaande trein). hier zijn nog nooit brokken van gekomen zolang de regels gerespecteerd worden.
Wim
Re: NMBS knoeit met koppelingen
in belgie is hij alvast verplicht, maar dan nog weinig gevaarlijk indien je de trein gewoon rustig laat koppelen, ik zie verder niet in waar jij gevaar zit in deze manier van werken?
-
wimpiespoor
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: NMBS knoeit met koppelingen
In Nederland wordt die in de praktijk dus vaak niet toegepast; of de reglementering dit toelaat weet ik niet.Steven schreef:in belgie is hij alvast verplicht,
En wat gebeurt er als bij het overslaan van de veiligheidsstilstand de remweg net verkeerd wordt ingeschat?Steven schreef:maar dan nog weinig gevaarlijk indien je de trein gewoon rustig laat koppelen,
Wim
Re: NMBS knoeit met koppelingen
zelfs na een stilstand kan er nog te hard gekoppeld worden hoor maak u daarover geen illusies.
Bijs ons voorziet men een snelheid van 2 à 3 km/u, maar op die korte afstand kan je nof perfect 10 km/u halen wat ook al de nodige seriseuse kloppen geeft ( van de rest gaan we zwijgen)
Bijs ons voorziet men een snelheid van 2 à 3 km/u, maar op die korte afstand kan je nof perfect 10 km/u halen wat ook al de nodige seriseuse kloppen geeft ( van de rest gaan we zwijgen)
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Als leek denk ik dan dat het ook veel moeilijker is om met een zware loc en X rijtuigen aan de haak zulke precisiebewegingen uit te voeren dan met een treinstel à la MS96, of vergis ik me daarin? In ieder geval zijn die laatste volledig erop gebouwd om makkelijk ge- en ontkoppeld te kunnen worden.
-
edje
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Direct combineren mag, mits het geen DD-AR combinatie betreft.wimpiespoor schreef: Vroeger diende de koppelingsmanoevre uitgevoerd te worden door de eerstaangekomen trein terug te verplaatsen tegen de tweede aangekomen trein. Sedert enkele jaren rijdt de tweede trein echter bij aankomst zonder stoppen direct tegen de eerste trein aan. Het is mij overigens een raadsel, dat hierbij nog nooit ongelukken zijn gebeurd, c.q., dat deze manoevre door de Verkeersinspectie (IVW) is goedgekeurd.
Door de buffers, moet je met een iets hogere snelheid combineren.
De kans bestaat dan dat als er pasagiers op de trappen staan, hiervan afvallen.
met IRM, is dit al veel minder, want die kun je met 3 km/h nog wel combineren.
-
13'erke
Re: NMBS knoeit met koppelingen
In de VS kennen ze de LIPS blijkbaar ook al
, en zonder koppelingsproblemen:
http://www.youtube.com/watch?v=2Za57_HF5H8
http://www.youtube.com/watch?v=2Za57_HF5H8
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Ik heb gisteren om 18u in Leuven de trein naar Knokke/Blankenberge genomen. Die reed de vorige weken altijd volledig naar Knokke, maar werd gisteren voor het eerst terug gesplitst in Brugge. Ik had vroeger in het weekend al eens gezien dat ze weer (ont)koppelden, maar blijkbaar nu ook in de week. Worden alle ritten met M6 nu definitief gesplitst, of is het nog de ene keer wel en de andere keer niet?