Voor elk voorbeeld waarbij opsplitsing van bv. spoorwegmaatschappijen goed is afgelopen valt een tegenvoorbeeld te geven, daar ga ik me dus niet mee bezig houden. Ik blijf vinden dat een spoorweg en/of inframaatschappij op Belgisch niveau zin heeft.
Als het in de Morgen stond zal het wel neit waar geweest zijn
Zegt 'self confirmation bias' u iets?
We proberen nu al een paar decennia België "beter" te organiseren, en met elke poging wordt het land moeilijker te besturen. Het gevolg is dat velen in Vlaanderen de onafhankelijk als onvermijdbaar beginnen te zien, zelfs al zien ze het liever niet gebeuren.
De 'politici' die er de laatste 20 jaar mee bezig geweest zijn (Franstaligen én Nederlandstaligen) hebben er zeer, zeer weinig van gebakken. Goede voorbeelden zijn de erg manke financieringswet, een onlogisch kiesstelsel, ondoordachte bevoegdheidsverdelingen, usw., usw. U maakt dus een wel zeer vereenvoudigde samenvatting. Wat mij betreft: "I'm with Tindemans" (maar even goed met bv. Zinzen), en zijn uitspraken over de huidige generatie Vlaamse en Waalse politici. De spoeling is de laatste 30 jaar wel héél dunnetjes geworden op alle niveaus, gemeenten, gewesten/gemeenschappen en federaal. En dat is dé reden dat zowel BE als VL relatief slecht bestuurd worden.
Het is opvallend dat het bijvoorbeeld de Vlaamse regering is de me wil helpen GM Antwerpen te redden...
En wie zegt dat dat een juiste beleidskeuze is? Ik raad u de teksten van Thomas L. Friedman en Paul Krugman aan over de mogelijke redding van GM in de VS. Lees er ook de geschiedenis van de 'redding' van de Boelwerf eens op na. Daar ging het erg fout, in Vlaanderen, met Vlaams geld, terwijl de Vlaamse overheid er op stond te kijken (en de Gimvindus zelfs medeplichtig was).
mvg
JJN