Pendelaarsleed in Heide
Re: Pendelaarsleed in Heide
Een stationschef weten te wel te vinden om te klagen, maar om alternatieven te vragen gaan ze er niet op af.
Ik heb de indruk dat de meeste treinreizigers geen problemen met overstappen hebben.
De NMBS is voor mij niet heilig maar krijgt de schuld van àlles.
Dus: de reiziger is altijd de sukkelaar en moet medelijden krijgen (soms terecht, soms niet) en de instelling NMBS is de boosdoener.
Kan ik niet mee eens zijn als er een andere, niet voorziene en minder goede maar nog steeds redelijke mogelijkheid is om ter bestemming te raken.
Om het verkeer op lijn 12 te verbeteren lijkt me het best om de trein tot Brussel te laten rijden en Charleroi, de lijn met vele vertragingen, in een andere relatie te steken.
Dan zal het pas wat regelmatiger verlopen.
Ik heb de indruk dat de meeste treinreizigers geen problemen met overstappen hebben.
De NMBS is voor mij niet heilig maar krijgt de schuld van àlles.
Dus: de reiziger is altijd de sukkelaar en moet medelijden krijgen (soms terecht, soms niet) en de instelling NMBS is de boosdoener.
Kan ik niet mee eens zijn als er een andere, niet voorziene en minder goede maar nog steeds redelijke mogelijkheid is om ter bestemming te raken.
Om het verkeer op lijn 12 te verbeteren lijkt me het best om de trein tot Brussel te laten rijden en Charleroi, de lijn met vele vertragingen, in een andere relatie te steken.
Dan zal het pas wat regelmatiger verlopen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Dan krijg je nog meer vertraging in de NZV. Er zijn gewoon niet voldoende rijpaden om alle doorgaande verbindingen te knippen in Brussel. Of je zou een van de beide treinseries niet door de NZV laten rijden, maar ik laat het met plezier aan een ander om te bepalen welke dat zal zijn. Want sowieso zal je dan met een volksopstand zitten.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Volgens mijn bescheiden mening is dit niet het voornaamste probleem.dekooiker schreef: Om het verkeer op lijn 12 te verbeteren lijkt me het best om de trein tot Brussel te laten rijden en Charleroi, de lijn met vele vertragingen, in een andere relatie te steken.
Dan zal het pas wat regelmatiger verlopen.
Er zijn een aantal andere problemen die veel meer invloed hebben op de lijn L12:
- de werken tijdens het weekend.
- de internationale treinen (benelux en Thalys) die al jaren van die lijn hadden moeten verdwenen zijn en die heel dikwijls vertraging hebben maar steeds voorrang krijgen op de binnenlandse treinen.
- de aanhoudende problemen met de M6 rijtuigen.
Re: Pendelaarsleed in Heide
En hoe kan je je als reiziger je "engageren" tegen die overvloed aan vertragingen en afgelaste treinen? Ik vind dit een inhoudsloze uitspraak....Trammist schreef:Stop met zagen, engageer jezelf.
@Steven: da's niet tegen jou hoor, maar tegen iedereen die dit leest.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Vaak is de problematiek ook te verklaren door een slechte organisatie. Daar heb ik al helemaal geen begrip voor.
Haast altijd vertrekt de IR 4128 Leuven-Mechelen-Kortrijk met vertrek te Leuven om 06.43u met enige vertraging, net genoeg om in Mechelen de aansluiting met de IC naar Antwerpen te missen. Nochtans komt die trein uit de bundel. Als je echter op het vertrekuur nog kop moet gaan maken, loopt het gegarandeerd verkeerd. Enkele malen werd mij beloofd dat het befaamde RDV de aansluitende trein in Mechelen zou laten wachten. Zo een loze belofte pakt misschien drie keer maar als je dan op een leeg perron staat, geloof je die gasten ook niet meer... Oplossing: een kwartier vroeger vertrekken en nog vroeger opstaan....
Trouwens, de O/STCH kan mij nog steeds geen antwoord bieden en de klantendienst weigert pertinent elk antwoord. Kwestie van "engagement" te tonen....
Haast altijd vertrekt de IR 4128 Leuven-Mechelen-Kortrijk met vertrek te Leuven om 06.43u met enige vertraging, net genoeg om in Mechelen de aansluiting met de IC naar Antwerpen te missen. Nochtans komt die trein uit de bundel. Als je echter op het vertrekuur nog kop moet gaan maken, loopt het gegarandeerd verkeerd. Enkele malen werd mij beloofd dat het befaamde RDV de aansluitende trein in Mechelen zou laten wachten. Zo een loze belofte pakt misschien drie keer maar als je dan op een leeg perron staat, geloof je die gasten ook niet meer... Oplossing: een kwartier vroeger vertrekken en nog vroeger opstaan....

Re: Pendelaarsleed in Heide
Het oprichten van RDV was misschien geen goede zaak, immers, nog meer mensen waarmee overlegd moet worden.
Ik zie het eigenlijk somber in.
Als het nu al niet lukt om op één lijn, in dit geval lijn 12, vlot te communiceren naar de reiziger toe, wat zal het dan worden na het vrijmaken van het nationaal reizigervervoer?
Qua dienstverlening en het serieus nemen van de reiziger zullen privémaatschappijen wellicht beter doen, dat wel.
Ik zie het eigenlijk somber in.
Als het nu al niet lukt om op één lijn, in dit geval lijn 12, vlot te communiceren naar de reiziger toe, wat zal het dan worden na het vrijmaken van het nationaal reizigervervoer?
Qua dienstverlening en het serieus nemen van de reiziger zullen privémaatschappijen wellicht beter doen, dat wel.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Pendelaarsleed in Heide
Dat is nog iets voor de verre toekomst (ten vroegste 2016 zal het binnenlands reizigersvervoer vrijgemaakt worden, maar het zal waarschijnlijk nog later worden). Het is dus nog niet aan de orde, bovendien kan een "vrijmaking" ook gewwon betekenen dat men op een model zoals De Lijn overstapt.dekooiker schreef: Ik zie het eigenlijk somber in.
Als het nu al niet lukt om op één lijn, in dit geval lijn 12, vlot te communiceren naar de reiziger toe, wat zal het dan worden na het vrijmaken van het nationaal reizigervervoer?
Qua dienstverlening en het serieus nemen van de reiziger zullen privémaatschappijen wellicht beter doen, dat wel.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Om even terug te komen op die maandag toen het volledig in de soep ging.
Hoelang ligt die spoorlijn daar al...meer dan 150 jaar.
Hoe dikwijls zijn er werken geweest op lijn12...honderden keren.
En ja, het is niet de eerste keer dat er werken in het weekend uitlopen tot maandag morgen in de spitsuren.
Men zou veel pendelaarsleed kunnen verhelpen door van Essen een 'volwaardig vertrek en eind station (terug) te maken.
Zo zou men op zen minst tijdens werken de lege treinstellen kunnen stockeren in de bundel aldaar.
Aangezien Essen een treinwachters- en machinistendepot heeft. Kan men steeds een trein reserve houden voor gevallen zoals op die maandag.
Nu blijft er slechts één trein in de bundel staan. die van 05.29 uur.
En bekijk het maar eens die trein vertrekt zo goed als nooit te laat.
Het zijn meestal de treinen die moeten "toekomen", die te laat en zijn, en alzo ook terug te laat vertrekken.
Lege treinstellen die moeten vertrekken in Essen worden in Antwerpen gestockeerd.
Terwijl Essen genoeg plaats heeft om er een paar te plaatsen.
Tevens,als er in Essen een trein reserve staat, kan een IC komende van Charleroi die beperkt wordt tot Antwerpen meteen 'opgevangen' worden.
Hoelang ligt die spoorlijn daar al...meer dan 150 jaar.
Hoe dikwijls zijn er werken geweest op lijn12...honderden keren.
En ja, het is niet de eerste keer dat er werken in het weekend uitlopen tot maandag morgen in de spitsuren.
Men zou veel pendelaarsleed kunnen verhelpen door van Essen een 'volwaardig vertrek en eind station (terug) te maken.
Zo zou men op zen minst tijdens werken de lege treinstellen kunnen stockeren in de bundel aldaar.
Aangezien Essen een treinwachters- en machinistendepot heeft. Kan men steeds een trein reserve houden voor gevallen zoals op die maandag.
Nu blijft er slechts één trein in de bundel staan. die van 05.29 uur.
En bekijk het maar eens die trein vertrekt zo goed als nooit te laat.
Het zijn meestal de treinen die moeten "toekomen", die te laat en zijn, en alzo ook terug te laat vertrekken.
Lege treinstellen die moeten vertrekken in Essen worden in Antwerpen gestockeerd.
Terwijl Essen genoeg plaats heeft om er een paar te plaatsen.
Tevens,als er in Essen een trein reserve staat, kan een IC komende van Charleroi die beperkt wordt tot Antwerpen meteen 'opgevangen' worden.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Dat heeft alles te maken met centralisatie van bepaalde diensten. Herstellingen, onderhoud (reinigen) doet men allemaal op Schijnpoort wat de Antwerpse regio betreft.. Alle kleinere wijkplaatsen moeten op die manier wijken. Kostenbesparend aangezien je op veel minder plaatsen personeel moet voorzien dat instaat voor onderhoud en herstellingen.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Dat zal wel kloppen, maar je ziet dat deze 'besparingen' nefast zijn voor een degelijke service.Steven schreef:Dat heeft alles te maken met centralisatie van bepaalde diensten. Herstellingen, onderhoud (reinigen) doet men allemaal op Schijnpoort wat de Antwerpse regio betreft.. Alle kleinere wijkplaatsen moeten op die manier wijken. Kostenbesparend aangezien je op veel minder plaatsen personeel moet voorzien dat instaat voor onderhoud en herstellingen.
Wat betreft klein onderhoud, dat kan ook in Essen gebeuren herstellingen en groot onderhoud oké dat men dat centraliseert.
Maar dan kan men toch nog een treinstel reserve zetten in Essen, toch niet alle treinstellen staan voor onderhoud op Schijnpoort of luchtbal?
Re: Pendelaarsleed in Heide
Voor twee of drie treinstellen een volwaardige kuisploeg betalen is voor de directie een dure uitgave.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Centralisatie is weliswaar kostenbesparend maar als er iets misloopt dan zijn de problemen groter dan bij een gedecentraliseerd beleid.
Alles heeft voor-en nadelen maar het mag niet de bedoeling zijn reizigers de prijs te laten betalen.
Het voorstel van odul is zinvol en zéker bij vertragingen/beperkingen op de gewraakte Essen-Charleroi.
Als men er niet in slaagt om op tijd te rijden dan moet er echt wel een stel reserve blijven om meteen in te pikken.
Is iedereen beter mee.
Alles heeft voor-en nadelen maar het mag niet de bedoeling zijn reizigers de prijs te laten betalen.
Het voorstel van odul is zinvol en zéker bij vertragingen/beperkingen op de gewraakte Essen-Charleroi.
Als men er niet in slaagt om op tijd te rijden dan moet er echt wel een stel reserve blijven om meteen in te pikken.
Is iedereen beter mee.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Leuk om een trein in reserve te hebben. Essen is echter maar een klein sateliet van Antwerpen centraal en telt maar een handvol bestuurders. Reservediensten kennen ze daar volgens mij niet. Wat ben je met een trein als er geen tb is. Daarnaast heb je ook nog een tbg nodig.
Re: Pendelaarsleed in Heide
net zoals de TB is dat voor TBG een satelietdepot van antwerpen centraal.