Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
The_gold

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door The_gold »

Ik denk dat zo iets niet mogelijk is, en dat ze die locs broodnodig hebben voor den cargo.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Joris »

Hallo,
b-loc schreef:Kan men geen HLD 57 gebruiken met dubbeldekkers?
mits aanpassingen aan de locs zodat ze elektriciteit enzo aan de rijtuigen kan voorzien.
Volgens mij zijn die aanpassingen praktisch & financieel niet realiseerbaar.
Bijkomende problemen: de HLD 57 zijn niet van de NMBS, ze doen daar dus niet mee wat ze willen, en zo bijzonder veel 57'ers hebben ze momenteel niet echt over dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Joris »

Hallo,
melle schreef:HLD57's zijn er gewoon niet voor gemaakt hoor.
Deze zijn gemaakt om zware goederentreinen te trekken en zullen daarom ook minder snel kunnen optrekken.
De 57 zijn niet echt gemaakt voor zware goederentreinen, daar dienen locs genre Voith Maxima voor. Maar het zijn wel goederenlocs.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door K V B »

b-loc schreef:Kan men geen HLD 57 gebruiken met dubbeldekkers?
mits aanpassingen aan de locs zodat ze elektriciteit enzo aan de rijtuigen kan voorzien.
Een electrische locomotief heeft veel meer vermogen beschikbaar dan een diesel. Je gaat er dus zeker al twee nodig hebben voor een stam M6. En je mag niet onderschatten hoeveel stroom een modern rijtuig nodig heeft.
Een van de reden waarom je in Duitsland of Frankrijk zo vaak dubbeltractie ziet voor dieselreizigerstreinen is dat een enkele locomotief niet tegelijkertijd de tractie en de stroom voor al de airco's kan leveren...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Bibke »

K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door K V B »

Hoeveel van die generatorwagens heeft de NMBS?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Dieselfreak »

Euh, M5's op diesellijnen??

https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523800
Het verkeer van M5-dubbeldekrijtuigen is verboden op alle niet-geëlektrificeerde lijnen.

Er mag slechts van dit verbod worden afgeweken mits een voorlopige toelating voor buitengewoon vervoer afgeleverd door I-TN.225.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2657
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door trainfreak »

K V B schreef:
Hoeveel van die generatorwagens heeft de NMBS?
In goede, nog bruikbare toestand: geen volgens mij...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Joris »

Hallo,
Die platen van een 59 met M5 zijn super!
De generatorwagens? Praktisch versleten?
Vergeet niet dat die dieselmotoren uit de jaren 30 stammen!
Ik vrees dat het gebruik van die generatorwagens economisch gezien niet meer te verantwoorden is...
Overigens is er nog steeds geen enkel museum dat zo een wagen bewaard heeft...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door K V B »

Dieselfreak schreef:Euh, M5's op diesellijnen??

https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523800
Het verkeer van M5-dubbeldekrijtuigen is verboden op alle niet-geëlektrificeerde lijnen.

Er mag slechts van dit verbod worden afgeweken mits een voorlopige toelating voor buitengewoon vervoer afgeleverd door I-TN.225.
Wel een vreemde regel eigenlijk. Je zou denken dat de enige voorwaarde om ergens met een dubbeldekker te mogen rijden zou zijn dat ie in het profiel past.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Steven »

Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen ivm de terugstroom, nu ist zo dat dat ik voor de M5 origineel ook geen probleem zie aangezien ze hier onder die regel niet vallen. Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen
Rara, met welke reden?? :lol:

Het gaat hier om rijtuigen zonder eigen aandrijving, niet om elektrische trein(stell)en.
Steven schreef:Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.
Zou de oorzaak niet in het profiel te zoeken zijn? Misschien zijn M5's te hoog voor sommige bruggen over niet-gelektrificeerde lijnen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door LML »

Dat kunnen ze toch 'ns testen of een M5 onder de bruggen kan? bvb. in een weekend wanneer er maar 1 trein per uur rijdt tussen Herentals en Mol. De (meeste) M5-stammen staan in het weekend toch te niksen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door K V B »

Steven schreef:Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen ivm de terugstroom, nu ist zo dat dat ik voor de M5 origineel ook geen probleem zie aangezien ze hier onder die regel niet vallen. Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.
Waar komt op een diesellijn die "terugstroom" vandaan?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Bericht door Joris »

Hallo,
K V B schreef:
Steven schreef:Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen ivm de terugstroom, nu ist zo dat dat ik voor de M5 origineel ook geen probleem zie aangezien ze hier onder die regel niet vallen. Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.
Waar komt op een diesellijn die "terugstroom" vandaan?
De seinen?
Ik meen me te herrinneren dat dat ook de reden was waarom die generatorwagens niet overal mochten worden ingezet...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie