Pagina 6 van 7

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 17 nov 2009, 19:22
door The_gold
Ik denk dat zo iets niet mogelijk is, en dat ze die locs broodnodig hebben voor den cargo.

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 17 nov 2009, 20:24
door Joris
Hallo,
b-loc schreef:Kan men geen HLD 57 gebruiken met dubbeldekkers?
mits aanpassingen aan de locs zodat ze elektriciteit enzo aan de rijtuigen kan voorzien.
Volgens mij zijn die aanpassingen praktisch & financieel niet realiseerbaar.
Bijkomende problemen: de HLD 57 zijn niet van de NMBS, ze doen daar dus niet mee wat ze willen, en zo bijzonder veel 57'ers hebben ze momenteel niet echt over dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 17 nov 2009, 20:29
door Joris
Hallo,
melle schreef:HLD57's zijn er gewoon niet voor gemaakt hoor.
Deze zijn gemaakt om zware goederentreinen te trekken en zullen daarom ook minder snel kunnen optrekken.
De 57 zijn niet echt gemaakt voor zware goederentreinen, daar dienen locs genre Voith Maxima voor. Maar het zijn wel goederenlocs.
Groeten,
Joris De Mol

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 18 nov 2009, 07:48
door K V B
b-loc schreef:Kan men geen HLD 57 gebruiken met dubbeldekkers?
mits aanpassingen aan de locs zodat ze elektriciteit enzo aan de rijtuigen kan voorzien.
Een electrische locomotief heeft veel meer vermogen beschikbaar dan een diesel. Je gaat er dus zeker al twee nodig hebben voor een stam M6. En je mag niet onderschatten hoeveel stroom een modern rijtuig nodig heeft.
Een van de reden waarom je in Duitsland of Frankrijk zo vaak dubbeltractie ziet voor dieselreizigerstreinen is dat een enkele locomotief niet tegelijkertijd de tractie en de stroom voor al de airco's kan leveren...

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 07:31
door Bibke

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 14:14
door K V B
Hoeveel van die generatorwagens heeft de NMBS?

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 15:09
door Dieselfreak
Euh, M5's op diesellijnen??

https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523800
Het verkeer van M5-dubbeldekrijtuigen is verboden op alle niet-geƫlektrificeerde lijnen.

Er mag slechts van dit verbod worden afgeweken mits een voorlopige toelating voor buitengewoon vervoer afgeleverd door I-TN.225.

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 15:23
door trainfreak
K V B schreef:
Hoeveel van die generatorwagens heeft de NMBS?
In goede, nog bruikbare toestand: geen volgens mij...

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 15:41
door Joris
Hallo,
Die platen van een 59 met M5 zijn super!
De generatorwagens? Praktisch versleten?
Vergeet niet dat die dieselmotoren uit de jaren 30 stammen!
Ik vrees dat het gebruik van die generatorwagens economisch gezien niet meer te verantwoorden is...
Overigens is er nog steeds geen enkel museum dat zo een wagen bewaard heeft...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 17:49
door K V B
Dieselfreak schreef:Euh, M5's op diesellijnen??

https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523800
Het verkeer van M5-dubbeldekrijtuigen is verboden op alle niet-geƫlektrificeerde lijnen.

Er mag slechts van dit verbod worden afgeweken mits een voorlopige toelating voor buitengewoon vervoer afgeleverd door I-TN.225.
Wel een vreemde regel eigenlijk. Je zou denken dat de enige voorwaarde om ergens met een dubbeldekker te mogen rijden zou zijn dat ie in het profiel past.

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 17:53
door Steven
Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen ivm de terugstroom, nu ist zo dat dat ik voor de M5 origineel ook geen probleem zie aangezien ze hier onder die regel niet vallen. Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 19:37
door Dieselfreak
Steven schreef:Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen
Rara, met welke reden?? :lol:

Het gaat hier om rijtuigen zonder eigen aandrijving, niet om elektrische trein(stell)en.
Steven schreef:Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.
Zou de oorzaak niet in het profiel te zoeken zijn? Misschien zijn M5's te hoog voor sommige bruggen over niet-gelektrificeerde lijnen?

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 19:43
door LML
Dat kunnen ze toch 'ns testen of een M5 onder de bruggen kan? bvb. in een weekend wanneer er maar 1 trein per uur rijdt tussen Herentals en Mol. De (meeste) M5-stammen staan in het weekend toch te niksen...

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 21:18
door K V B
Steven schreef:Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen ivm de terugstroom, nu ist zo dat dat ik voor de M5 origineel ook geen probleem zie aangezien ze hier onder die regel niet vallen. Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.
Waar komt op een diesellijn die "terugstroom" vandaan?

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?

Geplaatst: 27 nov 2009, 21:36
door Joris
Hallo,
K V B schreef:
Steven schreef:Alle elektrische treinen zijn in principe verboden op diesellijnen ivm de terugstroom, nu ist zo dat dat ik voor de M5 origineel ook geen probleem zie aangezien ze hier onder die regel niet vallen. Doch kan de oorzaak misschien te zoeken zijn bij het gebruik van 1 zware omvormer voor 8 rijtuigen die via een speciale kabel alle rijtuigen gaat voeden.
Waar komt op een diesellijn die "terugstroom" vandaan?
De seinen?
Ik meen me te herrinneren dat dat ook de reden was waarom die generatorwagens niet overal mochten worden ingezet...
Groeten,
Joris De Mol