HLE 2302 schreef:
De oorzaak is echter nog gissen maar zoals de krant schreef van een geblokkeerde druknaald ... dat kan dus goedgenaamd niet ...
Druknaald ? waar moet die zitten ? in een manometer of in een EP schakeling ? Remmen werkt toch met drukreductie ?
Ik denk dat hij het heeft op die geblokkeerde snelheidsmeter...
Maar wie zegt dat de meter effectief nog op 142 stond?
Het kan evengoed zijn dat men de 'zwarte doos' (ik ken de juiste benaming hier niet) nagekeken heeft en dat de snelheid op het moment van de impact 142 was...
Inderdaad, normaal kijkt men naar de teloc-band (of alternatief), vergelijkbaar met een tachograaf. Vanwaar dat van die naald komt weet ik niet, sommige zaken zijn enkel geruchten die zoals een sneeuwbal blijven rollen en groter worden.
Bij een AM 96 is dat met ne soort floppy dacht ik, is geen klassiek hasler.
13 heeft dat ook.
Druknaald is het goeie woord niet voor een snelheidsmeter/snelheidsnaald.
neen het specifiek gemaakte kaartjes die in een slot passen dat kan vergrendeld worden, zodoende kan er niet geprutst worden. (als men wil kan dit altijd natuurlijk). Wij spreken altijd van de datacassette een cm of vier breed en kleine cm dik. In contrast met het vliegtuig kan je hier wel letterlijk van een zwart doosje spreken (bijna vierkant model). Zijn met dit systeem voorzien.
MS 96
HLE 13
stuurrijtuig i11
je hebt ook nog een aantal andere toestellen die digitaal opslaan maar niet noodzakelijk een gelijkaardige cassette hebben.
de hle11 heeft een hasler (teloc 200) die via een interface kabel kan uitgelezen worden (dus effe pc aansluiten en transer doen)
sommige HLE 27 zijn ondertussen ook van een soort cassette voorzien maar niet van hetzelfde model als de HLE13 maar zover ik weet komen ze wel allemaal van Hasler.
De teloc 2000 is dus een digitaal registratietoestel al dan niet met cassette.
de oudere treinen hebben meestal nog het hasler registratietoestel met band.
sprinters en sommige breaks hebben ook al een digitaal registratietoestel.
Steven schreef:neen het specifiek gemaakte kaartjes die in een slot passen dat kan vergrendeld worden, zodoende kan er niet geprutst worden. (als men wil kan dit altijd natuurlijk). Wij spreken altijd van de datacassette een cm of vier breed en kleine cm dik.
Lijkt volgens die omschrijving een minicassette van een dictafoon, maar waarschijnlijk voor data.
mja, ik denk dat bij de botsing en loskomen van rijtuigen automatisch de BISD zal vergrendeld worden, en dat daarmee die snelheidsmeters en kn naald af gaat.
bij een foto van een ongeval in Ronet, met die 23ers ziede de teloc wel nog staan op de snelheid dat hem reed.
Stijn D.C. schreef:mja, ik denk dat bij de botsing en loskomen van rijtuigen automatisch de BISD zal vergrendeld worden, en dat daarmee die snelheidsmeters en kn naald af gaat.
De sleutel van de BISD is niet in de vergrendelde positie
bij een ongeval is het niet voorzien dat de bisd sleutel automatisch uit zijn houder gaat, de keerkruk staat nog wel duidelijk in de voorwaartse stand.