Dat de NBS ook cargo toelaat is een van de reden waarom men de reizigerstreinen zo kort op elkaar laat rijden. Dat schept capaciteit om ook overdag af en toe een goederentrein er tussen te voegen.quote="Steven"]Maar momenteel gaat men niet verder dan het plaatsen van Level 2, de hogere levels worden nog als te duur beschouwd.
De NSB niet vergelijken met de Belgische HSL's. Er zijn al verschillen in de infrastructuur. Zover ik weet zijn onze lijnen al niet geschikt om cargo over te laten rijden (max toegelaten aslast ligt veel lager).
De maximale treinlengte bij de SBB is 440m. En er zijn inderdaad een paar treinen die zo lang zijn. Tijdens de spits worden een paar ritten met een stam met 15 rijtuigen en 2 RE460's gedaan... Die passen in Bern nog net langs het perron.De lengte van een trein speelt ook een rol in alle veiligheidssystemen (ongeacht welk type).
Op onze lijn 2 is dit max 400m (lengte van twee thalystreinen, ongeveer).
Maar het cruciale is dat alle treinen even snel rijden. Dan is een volgtijd van 2 minuten geen probleem.
[/quote]Zelfs als alle treinen een gelijke snelheid mogen rijden moeten ze ook nog gelijkmatig kunnen versnellen zoniet mag de eerste die vertrekt niet de trein zijn die het traagste optrek of je gaat heel uw dienstregeling overhoop gooien.
zover ik van de NSB op de hoogte ben gebruiken ze daar vooral de RE460 loks of zijn er daar ook al andere locs actief?
Vooral IC2000 + Re460, en ICN stellen. Maar er kwam ook nog wel eens een Re484 (voor Cisalpino). Verder ICE-1 en ETR 610.
Ik vermoed dat van allen de IC Geneve - st. Gallen (10x IC2000 + Re460) het langzaamst optrekt...