Vertragingen : voorstellen voor acties door de reizigers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Vertragingen : voorstellen voor acties door de reizigers

Bericht door K V B »

[
quote="Steven"]Maar momenteel gaat men niet verder dan het plaatsen van Level 2, de hogere levels worden nog als te duur beschouwd.
De NSB niet vergelijken met de Belgische HSL's. Er zijn al verschillen in de infrastructuur. Zover ik weet zijn onze lijnen al niet geschikt om cargo over te laten rijden (max toegelaten aslast ligt veel lager).
Dat de NBS ook cargo toelaat is een van de reden waarom men de reizigerstreinen zo kort op elkaar laat rijden. Dat schept capaciteit om ook overdag af en toe een goederentrein er tussen te voegen.
De lengte van een trein speelt ook een rol in alle veiligheidssystemen (ongeacht welk type).
Op onze lijn 2 is dit max 400m (lengte van twee thalystreinen, ongeveer ;-)).
De maximale treinlengte bij de SBB is 440m. En er zijn inderdaad een paar treinen die zo lang zijn. Tijdens de spits worden een paar ritten met een stam met 15 rijtuigen en 2 RE460's gedaan... Die passen in Bern nog net langs het perron.
Maar het cruciale is dat alle treinen even snel rijden. Dan is een volgtijd van 2 minuten geen probleem.
Zelfs als alle treinen een gelijke snelheid mogen rijden moeten ze ook nog gelijkmatig kunnen versnellen zoniet mag de eerste die vertrekt niet de trein zijn die het traagste optrek of je gaat heel uw dienstregeling overhoop gooien.

zover ik van de NSB op de hoogte ben gebruiken ze daar vooral de RE460 loks of zijn er daar ook al andere locs actief?
[/quote]

Vooral IC2000 + Re460, en ICN stellen. Maar er kwam ook nog wel eens een Re484 (voor Cisalpino). Verder ICE-1 en ETR 610.

Ik vermoed dat van allen de IC Geneve - st. Gallen (10x IC2000 + Re460) het langzaamst optrekt...
Steven

Bericht door Steven »

beperkingen aan L2 (in grote lijnen door te trekken naar alle HSL's in België)
Lengte beperkt tot 400m
geen cargo (wegens max aslast).
max 1 loc in dienst (dus 1 stroomafnemer tegen de draad)
Bij gesleepte treinen is de snelheid beperkt tot 160 km/u indien er een tweede loc in de samenstelling aanwezig is.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:beperkingen aan L2 (in grote lijnen door te trekken naar alle HSL's in België)
Lengte beperkt tot 400m
geen cargo (wegens max aslast).
max 1 loc in dienst (dus 1 stroomafnemer tegen de draad)
Bij gesleepte treinen is de snelheid beperkt tot 160 km/u indien er een tweede loc in de samenstelling aanwezig is.
Ik weet niet waarom je steeds maar terug begint over hogesnelheidslijnen.
De hele discussie ging over ETCS en het feit dat je met ETCS de capaciteit van een lijn kan vergroten (volgens experts tot 40%).
ETCS is niet uitsluitend bedoeld voor hogesnelheidslijnen.
Het ene heeft niets met het andere te maken.
Steven

Bericht door Steven »

Omdat het momenteel de enige plaats is waar men dergelijk systeem gebruikt (lijnen van 200 km/u en meer). Ik vraag me zelf af hoe men zichzelf expert kan noemen in iets waar men tot voor kort nog niet slaagde om tot 1 algemene norm voor etcs te komen. Term komt dan een beetje belachelijk over he. Ter info: het ging hier eigenlijk niet over etcs maar acties van reizigers als je de titel nakijkt.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Adler, dat kan allemaal wel zijn, en het lijkt ook allemaal logisch, maar ik vertel hier enkel wat men ons is komen vertellen bij de NMBS hierover.
Uit de uitleg kwam vooral naar voor dat de vertragingszone voor een opvolgende trein vroeger ligt dan hoe het nu bestaat met de seininrichting, waardoor het er dus op neerkomt dat en trein vroeger zal trager rijden...
In de huidige implementatie klopt dat helaas: de remcurves zijn zeer conservatief. Dat moet verbeteren met release 3.0.0 die er over enkele jaren zal zijn. Het is dus geen gegeven dat tot in lengte van dagen zal bestaan.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

Je kan die remcurve conservatief noemen of opgesteld door iemand die wat extra marge wilde hebben en gewoon aan veiligheid op zich heeft gedacht. Is maar een kwestie hoe je het wil bezien he :wink:
Adler

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:In de huidige implementatie klopt dat helaas: de remcurves zijn zeer conservatief. Dat moet verbeteren met release 3.0.0 die er over enkele jaren zal zijn. Het is dus geen gegeven dat tot in lengte van dagen zal bestaan.
UNIFE en anderen vertellen dus onzin ?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Je kan die remcurve conservatief noemen of opgesteld door iemand die wat extra marge wilde hebben en gewoon aan veiligheid op zich heeft gedacht. Is maar een kwestie hoe je het wil bezien he :wink:
Ja, maar in de huidige seinen en remafstanden zijn ook voldoende marges ingebouwd, toch? Op de Havenlijn bij Rotterdam zijn de curves soms zodanig conservatief, las ik, dat ETCS je al verplicht te remmen nog voordat er een sein te zien is. Dat noem ik toch overdreven.

Groetjes,
Rian
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:In de huidige implementatie klopt dat helaas: de remcurves zijn zeer conservatief. Dat moet verbeteren met release 3.0.0 die er over enkele jaren zal zijn. Het is dus geen gegeven dat tot in lengte van dagen zal bestaan.
UNIFE en anderen vertellen dus onzin ?
Ik denk niet dat er iemand onzin verkoopt. Opvolgingen van 2 minuten zijn bv. wel mogelijk, ook nu al, zo zien we in Zwitserland. Maar om korte opvolgingstijden op een snelle lijn aan te kunnen aanhouden, is het vooral zaak om op die snelle lijn zelf zo weinig mogelijk te remmen en op te trekken (of dat nu met een conservatieve remcurve is of niet). Dat betekent snelle wissels voor in- en uitvoegende treinen, zodat het optrekken en remmen voornamelijk op de toeleidende sporen gebeurt. Wat dat betreft is er volgens mij op lijn 50a ook nog wel wat te verbeteren.

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:Je kan die remcurve conservatief noemen of opgesteld door iemand die wat extra marge wilde hebben en gewoon aan veiligheid op zich heeft gedacht. Is maar een kwestie hoe je het wil bezien he :wink:
Ja, maar in de huidige seinen en remafstanden zijn ook voldoende marges ingebouwd, toch? Op de Havenlijn bij Rotterdam zijn de curves soms zodanig conservatief, las ik, dat ETCS je al verplicht te remmen nog voordat er een sein te zien is. Dat noem ik toch overdreven.
Het kan er mee te maken hebben dat ETCS een "universele interface" voor de treinbestuurder is die onafhankelijk wil zijn van wat in het lokale seinstelsel gebruikelijk is. Een van de doelen is immers dat een machinist zonder kennis van het lokale seinstelsel zou moeten kunnen rijden, door gewoon naar zijn displays te kijken. Mischien zijn de remcurves dus conservatief om er voor te zorgen dat een trein zich overal min of meer gelijk gedraagd, ongeacht wat lokale seinen toelaten.
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Ik denk niet dat er iemand onzin verkoopt. Opvolgingen van 2 minuten zijn bv. wel mogelijk, ook nu al, zo zien we in Zwitserland. Maar om korte opvolgingstijden op een snelle lijn aan te kunnen aanhouden, is het vooral zaak om op die snelle lijn zelf zo weinig mogelijk te remmen en op te trekken (of dat nu met een conservatieve remcurve is of niet).
voor die twee minuten opvolgtijd is overigens helemaal geen ETCS nodig, (we zien dit immers ook op baanvakken zonder ETCS). Maar snelle wissels wel, inderdaad. Heeft Infrabel plannen om snellere spoorwissels te installeren op cruciale punten?
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef: voor die twee minuten opvolgtijd is overigens helemaal geen ETCS nodig, (we zien dit immers ook op baanvakken zonder ETCS). Maar snelle wissels wel, inderdaad. Heeft Infrabel plannen om snellere spoorwissels te installeren op cruciale punten?
Ik dacht dat sint-katherina-lombeek 160 km/h ging worden.
Maar op veel andere plaatsen zie ik het nut van snelle wissels niet echt in. Als je bv van brussel-zuid L50A oprijdt maakt het toch niets uit of de eerste wissels nu aan 90 of 120 mogen bereden worden? Pas na enkele kilometers heb je een snelheid die boven de wisselsnelheid zou kunnen liggen, en op heel veel lijnen in belgië zijn de wissels dan al gepasseerd.
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Maar op veel andere plaatsen zie ik het nut van snelle wissels niet echt in. Als je bv van brussel-zuid L50A oprijdt maakt het toch niets uit of de eerste wissels nu aan 90 of 120 mogen bereden worden?
Het maakt wel uit of je die wissels aan 50 of aan 90 kan berijden...
Steven

Bericht door Steven »

Als de wissels zoals in Brussel zuid zo kort bij het vertrekpunt van de trein liggen zal dat bij het optrekken inderdaad weinig uithalen. Het max dat je dan met de laatste rijtuig over die wissel gaat is ongeveer 60 km/u en dan spreek ik van modern materiaal dat snel optrekt.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Als de wissels zoals in Brussel zuid zo kort bij het vertrekpunt van de trein liggen zal dat bij het optrekken inderdaad weinig uithalen.
Maar zo is het toch in ongeveer alle stations?
Dan is een verhoging van de lijnsnelheden toch veel winstgevender dan wissels aan te passen. :roll:
Plaats reactie