Pagina 6 van 6
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 14:01
door Trammist
KB schreef:En welke trein laat je dan Hergenrath bedienen (nu de IR/q)? De IC/A naar Aken? Hergenrath is toch wat klein om een intercity te laten stoppen.
De L Spa-Welkenraedt die men kan verlengen naar Aachen via Hergenrath? Zo krijgt Welkenraedt trouwens 2 verbindingen met Aachen!
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 14:16
door K V B
rvdborgt schreef:
Sommige Thalys-tickets zijn in principe wel tot vlak voor (of vlak na) vertrek om te ruilen, maar dat moet je vooral niet in Brussel (of in het algemeen op een druk moment bij de NMBS) willen doen. Ik heb al klachten gezien van reizigers die van hun flexibiliteit gebruik wilden maken, maar voor het vertrek van de gewenste Thalys niet aan de beurt kwamen en dan als toetje nog een boete mochten betalen. De SNCF laat zien dat je zoiets ook anders kunt regelen, maar dat zie ik de NMBS helaas niet implementeren.
Hoeveel mensen zouden overigens weten dat je op de Thalys je ticket niet hoeft om te wisselen als je één trein eerder of later neemt... (vooropgestelt het is een omwisselbaar ticket). Maar inderdaad, men zou toch wel eens werk mogen maken van een Belgische versie van de SNCF "echange minute...". Mijn advies aan mensen die voor zaken naar Parijs moesten was altijd om gewoon de laatste trein van de dag te boeken. Eerder terug kon immers altijd.
Overigens doet Trenitalia dit voor de verandering eens beter: Als je daar een normaal ticket hebt voor een HST kan je er zonder problemen een eerdere trein mee nemen. Wel even de conducteur aanspreken. Koop je een "flexibel" ticket kan je ook een veel latere trein nemen (maar niks belet je een normaal ticket voor de laatste trein van de dag te boeken).
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 16:38
door nahoj
carlos schreef:je zou met motorstellen kunnen rijden; dan kan je de trein splitsen in Welkenraed of Verviers.
AM96 bv, ofschoon op de motorstellen staat dat de maximum snelheid 160 km/u is, zijn deze motorstellen in gekoppelde toestand technisch in staat om 200 km/u te rijden (zelfde onderstel als I11)
Klopt voor de loopdraaistellen, mits kleine aanpassingen.
Ik heb echter zeer sterke bedenkingen over de motordraaistellen en de tractie-uitrusting (omvormers, motorisatie, overbrenging,...).
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 17:45
door b-loc
KB schreef:b-loc schreef:
Dus ik zou de IRq afschaffen
en de ICF doortrekken tot Eupen
=>Eupen heeft nog altijd een goede verbinding met Brussel
En de ICA van Oostende naar Aachen laten rijden
En welke trein laat je dan Hergenrath bedienen (nu de IR/q)? De IC/A naar Aken? Hergenrath is toch wat klein om een intercity te laten stoppen.
Ik zou opteren voor een goede busverbinding
en tijdens spitsuren een P-trein want voor die 21 reizigers per dag (wikipedia) is het echt niet de moeite om een intercity van 12 rijtuigen te doen stoppen voor 2 à 3 man
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 17:56
door Steven
nahoj schreef:carlos schreef:je zou met motorstellen kunnen rijden; dan kan je de trein splitsen in Welkenraed of Verviers.
AM96 bv, ofschoon op de motorstellen staat dat de maximum snelheid 160 km/u is, zijn deze motorstellen in gekoppelde toestand technisch in staat om 200 km/u te rijden (zelfde onderstel als I11)
Klopt voor de loopdraaistellen, mits kleine aanpassingen.
Ik heb echter zeer sterke bedenkingen over de motordraaistellen en de tractie-uitrusting (omvormers, motorisatie, overbrenging,...).
De motoren zijn er inderdaad niet op voorzien. Van 150 naar 160 km/u hebben ze het net goed, maar enkel op vlakke lijnen. Eens ze op een helling rijden zijn ze ook dat beetje extra kwijt.
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 18:33
door Shrek
MS96 op de IC-A lijkt mij (overdag toch) geen goed plan. Die trein is nu al overbezet, met 400-jes wordt dat eens zo erg.
Tussen Luik en Oostende heb je die 12 rijtuigen ook echt nodig, daar kan je volgens mij niets aan de samenstelling veranderen. Na Luik kan het zeker met iets minder, maar hogesnelheidsmaterieel dat gesplitst kan worden heeft de NMBS niet op overschot

Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 19:28
door KB
b-loc schreef:KB schreef:b-loc schreef:
Dus ik zou de IRq afschaffen
en de ICF doortrekken tot Eupen
=>Eupen heeft nog altijd een goede verbinding met Brussel
En de ICA van Oostende naar Aachen laten rijden
En welke trein laat je dan Hergenrath bedienen (nu de IR/q)? De IC/A naar Aken? Hergenrath is toch wat klein om een intercity te laten stoppen.
Ik zou opteren voor een goede busverbinding
en tijdens spitsuren een P-trein want voor die 21 reizigers per dag (wikipedia) is het echt niet de moeite om een intercity van 12 rijtuigen te doen stoppen voor 2 à 3 man
Dat zou een serieuze stap achteruit zijn. Met een betere bediening dan nu (uurdienst, ...) kunnen er zeker meer reizigers bereikt worden. De gemeente Kelmis (waar Hergenrath een deelgemeente van is) heeft immers ruim 10000 inwoners (bron: Wikipedia).
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 03 jan 2011, 19:53
door b-loc
Tussen luik guillemins en welkenraedt hoeveel treinen rijden daar per uur?
Als er nog plaats is op deze lijn zou ik IR q toch tot Aken inzetten want als er daar toch nog redelijk wat reizigers zijn.
en zoals ik hier voorgaande al gezegt had IC F tot Eupen en IC A tot Aken en eventueel verder
Als er geen plaats is, de L trein spa welkenraedt doortrekken zoals Trammist zegt
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
Geplaatst: 04 jan 2011, 00:32
door groentje
Met Hergenrath mikt(e) men vooral op reizigers voor Aken, heel wat Oostkantonners werken immers in en rond Aken. Maar met een internationaal ticket is dat behoorlijk prijzig. Als men eindelijk eens die tarieven kan aanpassen tot net over de grens, kan dat ook al een groot voordeel opleveren, en heel wat meer reizigers. En een IC-bestemming is dat inderdaad niet, maar ik zou er mee kunnen leven om de IC er te laten stoppen, als het zo uitkomt.
De IC-A zou ik niet verder trekken dan Aken, dat is al mooi genoeg als bestemming, en maakt die trein ook iets minder kwetsbaar voor vertragingen tussen Aken en Keulen. Een IC naar Aken zou bovendien een mooie aanvulling zijn op het HST-verkeer, naar Keulen doorrijden is gewoon concurrentie voeren op een traject waar dat niet echt nodig is.
In de week heb je de IC-A, de IR-q, de stoptrein Luik-Verviers en de stoptrein Spa-Welkenraedt. Die laatste 2 zorgen echter niet voor een 3e verbinding met overstap, aangezien er aansluiting is voorzien tussen Spa-Welkenraedt en IC-A in Verviers. De IR-q rijdt momenteel wel slechts een twee-uursdienst, versterkt in de spits.