Adler schreef:Ik ga niet akkoord met uw standpunt dat de reisplanner en de aankoopmodule volledig los van mekaar staan.
Als je in de reisplanner een bepaalde trein aanvinkt en naar details gaat, staat daar normaal ook altijd een knop 'Koop online'.
Als je daar op klikt kom je in de aankoopmodule waar dan het vertrek- en aankomststation reeds vooraf zijn ingevuld.
Er is dus wel degelijk een directe koppeling tussen beide.
Het is ook juist daarom dat er bij verbindingen waar bij staat "Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs" geen knop 'Koop online' zal getoond worden.
Juist bij de treinverbinding waar het hier de hele tijd al over gaat (Brussel-Noord naar Gent-Dampoort via Berchem), staat die vermelding niet en staat er wel een knop Koop online.
Nu zijn er maar 2 mogelijkheden.
Ofwel is dit geen fout en is dit, om God weet welke reden, een uitzondering op de regel, en heeft de student dus gelijk.
- Koop Online wordt ook getoond als die mededeling bij dat item wordt getoond.
- Je koopt meer dan alleen gewone biljetten bij Koop Online, ook biljetten voor huisdieren en fietsen en nog een resem zaken, waar de voorwaarden anders zijn. Bvb een dagticket voor een fiets.
- De mededelingen zijn "tips" dus op basis daarvan kan je al weten dat het geen bindende info is. Als ze er staan zijn ze waarschijnlijk wel juist, maar het is mogelijk dat ze eens ontbreekt terwijl ze er wel zou kunnen staan. Dit is dan een fout in de planner, maar volgens mij niets waar je op kan steunen, aangezien men duidelijk meldt dat de info niet bindend is of rechten biedt.
Nu als het werkelijk die treinen zijn en het een geldige reisweg is, dan mag hij gerust naar de rechter gaan en normaal zijn gelijk krijgen. Maar het vreemde is dat ook de ombudsdienst niet wilt toegeven en hem aanraadt te betalen. Ik ken persoonlijk mensen die onterecht beboet waren en die boete wel redelijk snel terug kwijtgescholden kregen.
Maar je weet zelfs niet eens of het om die treinen gaat. Er staat enkel "Antwerpen". Die persoon kon evengoed effectief van Centraal gekomen zijn. Je kan niet alles geloven wat men (niet) zegt.
Adler schreef:Ofwel is dit een fout, zijn de regels wel toepassing en vindt de NMBS dat de student dit maar had moeten weten dat dit een fout was.
Maar in het laatste geval, blijf ik het onbegrijpelijk vinden dat 5 maanden na de feiten die fout nog steeds niet is hersteld.
Zoals bovenstaande... je kan dan wel spreken van een technische fout (mededeling niet getoond) maar niet van een echte fout op de site. Je bent niet verplicht van altijd een "tip" te tonen wanneer deze van toepassing is, en al zeker niet als je vermeldt dat het geen officiële info is.
En als je online koopt vraagt men u expliciet of je de voorwaarden gelezen en begrepen hebt en of je akkoord gaat, tesamen met bevestiging dat het gaat om een biljet x tussen twee punten zonder dat men spreekt van een ommetje langs Antwerpen. Je kan hier in dat geval dan concluderen dat die student heeft getekend zonder dat hij heeft gelezen wat hij getekend heeft.
Je kan dan nog altijd de rechterlijke toer opgaan, maar of die rechter dan over dat feit (contract niet gelezen) gaat willen kijken en concluderen dat de meldingen op de site niet rechtsgeldig zijn (en bij uitbreiding deze van De Lijn, DB, etc) én er dan sprake was van misleiding omdat die tip niet getoond was, betwijfel ik. Of zoals ik zei is die kans miniem.
Ik weet dat het een onduidelijkheid kan zijn, maar men kan ook niet echt zeggen dat dit met opzet is gedaan om mensen te misleiden. Dit opnieuw in tegenstelling tot Ryanair, die gewoonweg reclame maakte met prijzen die niet te bekomen waren.
Nu als er sprake is van een technische "fout" in de planner hoeft het niet te verbazen dat dit lang duurt. Hafas is niet door de NMBS ontwikkeld, en zelfs kleine fouten blijven redelijk lang op de site staan. Dit hebben we wel vaker gezien.