ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Steven

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Hier betreft het een klassieke lijn, is het in Spanje een HSL of een klassieke lijn waar je over spreekt? Want meestal maakt men daar het onderscheid.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Hier betreft het een klassieke lijn, is het in Spanje een HSL of een klassieke lijn waar je over spreekt? Want meestal maakt men daar het onderscheid.
Infrabel maakte dat onderscheid hier niet. Dus vandaar mijn vraag.

Groetjes,
Rian
Bibke

Bericht door Bibke »

Eigenlijk betreft het een zuivere goederencorridor en dus denk ik dat men het over een klassieke spoorlijn heeft.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Bibke schreef:Eigenlijk betreft het een zuivere goederencorridor en dus denk ik dat men het over een klassieke spoorlijn heeft.
Ik ben nog eens bij Infrabel zelf gaan kijken en daar blijkt het dan toch om te gaan:
http://www.infrabel.be/nl/pers/antwerpe ... ijn-europa

De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".

Groetjes,
Rian
AlexNL

Bericht door AlexNL »

In het persbericht staat "Antwerpen-Noord tot Mortsel", ik neem aan dat men het hier dan over lijn 12 heeft (via Antwerpen-Oost) en daarlangs verder richting Mechelen.

Valt Antwerpen Centraal hier ook onder of is dat nog een ETCS-vrij gebied? Zo nee, betekent dit dan dat een Thalys nu van Rotterdam tot aan Brussel onder ETCS rijdt/kan rijden?
Eimai

Bericht door Eimai »

Antwerpen-Centraal zit nu ook volledig onder ETCS.

Thalys kan niet heel de weg tot Schaarbeek onder ETCS rijden, aangezien het station van Mechelen nog niet onder ETCS ligt.
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad station Mechelen is nog zonder etcs alsook het spoor van iets voor Schaarbeek tot Lembeek heeft enkel tbl1+
kika

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Je hebt an sich wel een punt, anderzijds is 429km in België best wel een prestatie.
dentheo

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:In het persbericht staat "Antwerpen-Noord tot Mortsel", ik neem aan dat men het hier dan over lijn 12 heeft (via Antwerpen-Oost) en daarlangs verder richting Mechelen.

Valt Antwerpen Centraal hier ook onder of is dat nog een ETCS-vrij gebied? Zo nee, betekent dit dan dat een Thalys nu van Rotterdam tot aan Brussel onder ETCS rijdt/kan rijden?

De goederenlijn is lijn 27 volgens mij, en die komt niet in Antwerpen Centraal, maar loopt over het ringspoor en bedient het tweede station van Mortsel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

dentheo schreef:
AlexNL schreef:In het persbericht staat "Antwerpen-Noord tot Mortsel", ik neem aan dat men het hier dan over lijn 12 heeft (via Antwerpen-Oost) en daarlangs verder richting Mechelen.

De goederenlijn is lijn 27 volgens mij, en die komt niet in Antwerpen Centraal, maar loopt over het ringspoor en bedient het tweede station van Mortsel.
Lijn 27A om precies te zijn, van Antwerpen-Noord tot de aansluiting met lijn 27 aan Y Liersesteenweg in Mortsel :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

Ter info L27 komt toe op de -1 in Antwerpen centraal. Op -2 is dat L25 en op de +1 is het lijn 59/1 en L12
rdv

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?

In het persbericht stelt Infrabel dat zulke corridors als voordeel hebben dat een loc met ETCS rechtstreeks van bvb Basel naar Antwerpen kan rijden, zonder dat die alle verschillende nationale veiligheidssystemen aan boord moet hebben. Maar die loc moet dan wel vierspanning zijn (of diesel), en wat bij verstoring van de corridor (werken/ongeval/...)? Daar sta je dan met je trein als je plots over L161 moet ipv L139 en je hebt geen TBL1(+).
Steven

Bericht door Steven »

Waarschijnlijk heeft men alles geteld. Zowel de route via muizen als via Aarschot.
Steven

Bericht door Steven »

Op het kaartje met etcs op die corridor zie je dat ook wel.
Plaats reactie