Pagina 55 van 104

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 10 apr 2009, 09:16
door wimpiespoor
dentheo schreef:
De DB kan toch al jaren alleen overleven uit subsidie...EIGEN kapitaal is dus puur belastingen...
Wat bedoel je hier nou eigenlijk precies te zeggen?
Wim

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 10 apr 2009, 09:50
door dentheo
wimpiespoor schreef:
dentheo schreef:
De DB kan toch al jaren alleen overleven uit subsidie...EIGEN kapitaal is dus puur belastingen...
Wat bedoel je hier nou eigenlijk precies te zeggen?
Wim
Dat hun "eigen kapitaal" overblijfsel is van subsidie (belastinggeld)

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 10 apr 2009, 14:14
door wimpiespoor
dentheo schreef: Dat hun "eigen kapitaal" overblijfsel is van subsidie (belastinggeld)
OK, nou begrijp ik je.
Dat de staatsvervoerbedrijven zonder steun van de belastingbetaler niet zouden hebben overleefd ben ik helemaal met je eens.
Maar in het kader van de aanleiding voor deze discussie, namelijk de vraag of DB met subsidies (dus met nieuw belastinggeld) bedrijfsovernames in de goederenvervoermarkt betaalt: Neem van mij maar aan, dat dat niet het geval is: de Europese Commissie zou dat nooit toestaan. Die overnames worden op commerciële basis met eigen middelen en met bankkrediet gedaan.
Ik zou overigens veel liever zien, dat de goederenpoten van de staatsspoorwegbedrijven worden geprivatiseerd. Wat voor staatsbelang is er nog in het geding dat de overheden zelf als spoorgoederenvervoerder optreden? Dat doen ze toch ook niet in het watervervoer, het luchtvervoer en het wegvervoer?
Wim

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 10 apr 2009, 20:42
door rail s
Nieuwsbericht
Tegenvallende vrachttrafieken op Franse spoornet

De Franse spoornetbeheerder Réseau Ferré de France (RFF) heeft in 2008 een operationeel verlies geboekt van 397 miljoen euro. Dat is bijna 390 miljoen meer dan twee jaar geleden. Oorzaak zijn de teleurstellende trafieken van Fret SNCF en een stijging van de kosten. Dit jaar worden wel positieve cijfers verwacht.

spoorDat er in 2008 een terugval kwam, is onder meer te wijten aan de economische crisis. "Vorig jaar spoorden er inderdaad minder treinen over het Franse net", zegt Julien Lévêque, verantwoordelijk voor de financiële strategie van RFF. "De achteruitgang is bijna uitsluitend merkbaar bij het vrachtvervoer", onderstreept hij. "De reizigerstrafieken zijn zelfs gestegen."

Over het hele jaar bekeken, kende het goederenverkeer op het Franse spoornet een achteruitgang van 4%. Daarvoor is met name de SNCF verantwoordelijk, want de private operatoren - die 10% van de markt in handen hebben - verdubbelden hun treincirculaties in 2008.
(Zie De Lloyd van 14/04/09)
Publicatiedatum: 10 april 2009
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24162-Tege ... ornet.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 30 apr 2009, 20:33
door rail s
SNCB reforms intermodal freight
30 Apr 2009

BELGIUM: As part of the ongoing rationalisation of its freight business unit, SNCB is consolidating the activities of its two intermodal subsidiaries with effect from May 1.

Within SNCB Groupe Fret, IFB (Inter Ferry Boats) and TRW (Transport Route Wagon) have operated in parallel for several years, with IFB specialising in maritime container movements by rail or inland waterway and TRW focusing on road-rail operations. Both companies have expanded their activities in recent years, resulting in greater overlap between their products and customer bases.

To clarify the position and offer its customers ‘a better and unambiguous service’, SNCB has decided to consolidate all commercial activities for its transport and logistics operations into IFB, which it says will be a ‘customer-focused proactive entity’ headed by Wilfried Moons as General Manager Intermodal with Jean-Luc Mélard as General Manager, International Business Development.

TRW will become an asset manager, responsible for the ownership and management of the combined intermodal wagon fleet. The company will lease wagons to train operators or industrial shippers, and provide wagon maintenance and repair services, both in Belgium and abroad. It will also be able to offer fleet management to other train operators or shippers with their own wagon fleets.

Geert Pauwels, Managing Director of IFB and Co-ordinator of SNCB Groupe Fret, says that ‘with the new structure, we will be able to offer our customers a more extensive service of superior quality and will be in a better position to anticipate to and cater for their needs. We have created two specialised entities, each with a perfect mastery of its core business’.
bron:http://www.railwaygazette.com/news_view ... eight.html

30 april 2009
B-Cargo is er slecht aan toe
De verliezen bij de vrachtdivisie van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zijn groter dan werd aangekondigd. Dat meldt de Belgische krant De Tijd na inzage van interne documenten. B-Cargo zou vorig jaar eigenlijk niet 85 miljoen euro, maar 120 miljoen euro verlies geleden hebben. Het tekort werd beperkt door de terugname van een provisie voor groot onderhoud van wagons.
De te vervoeren volumes bij B-Cargo zijn sedert november fors afgenomen, waardoor er minder treinen rijden en er nu teveel treinbestuurders zijn. De NMBS wil bij de vrachtdivisie in totaal 700 arbeidsplaatsen schrappen, waarvan 200 door natuurlijke afvloeiing en de overheveling van 500 werknemers naar de afdeling reizigersvervoer.

De directie wil ook de zware overheadkosten in het budget van B-Cargo drukken en denkt zes miljoen euro te kunnen besparen op ongebruikte rijpaden. De onderhoudskosten van het rollend materiaal zouden beperkt kunnen worden door slechts twee werkplaatsen over te houden (Antwerpen en Monceau).
bron:http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... n_toe.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 01 mei 2009, 22:06
door rail s

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 05 mei 2009, 22:51
door rail s
rail s schreef:VEOLIA CARGO TE KOOP Afbeelding
Veolia overweegt verkoop vrachtactiviteiten

Veolia Transport bekijkt de mogelijkheid om zijn vrachtactiviteiten te verkopen. Bedoeling is op die manier de hoge schuldenlast van moedergroep Veolia Environnement af te bouwen. Het Franse beursgenoteerde milieubedrijf is op zoek naar 2 miljard euro.
"Concrete overnamegesprekken zijn er nog niet", zegt Markus Bertram, managing director van Veolia Cargo Nederland. "Maar Veolia Environnement overloopt inderdaad verschillende opties om het vertrouwen van de aandeelhouders te herstellen."
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24361-Veol ... eiten.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 mei 2009, 22:13
door rail s
7 mei 2009
Spoorvervoer Hupac daalt 20 procent
De Zwitserse combivervoerder Hupac zag het spoorvervoer in het eerste kwartaal van dit jaar met 20 tot 25 procent dalen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar wist de operator nog een volumestijging van 1,8 procent op te tekenen, hoewel het spoorvervoer in de laatste drie maanden van 2008 al volledig inzakte. Het onbegeleid spoorvervoer door Zwitserland nam 2,3 procent af. In het niet-transalpine vervoer was er nog een stijging van ruim 14 procent.

spoorHet is voor Hupac moeilijk adequaat te reageren op een plotselinge en diepe recessie, zei Hans-Jörg Bertschi, voorzitter van de raad van commissarissen, op een bijeenkomst in Zürich, waar de jaarcijfers werden toegelicht. Hupac draagt immers het volle financiële risico voor de treinen die het bedrijf dagelijks laat rijden. Hupac kan, anders dan wegvervoerders, niet zomaar een deel van de vloot stilzetten om de capaciteit terug te brengen.

Hupac wil gedurende de recessie in elk geval het hele routenetwerk in stand houden. In overleg met klanten kan wel worden besloten tot bijvoorbeeld beperking van frequenties en andere maatregelen om de capaciteit te reduceren. Overigens nam de punctualiteit van de Hupac-treinen vorig jaar 4 procentpunten toe tot 79 procent. De eerste maanden van dit jaar kwamen de treinen nog vaker op tijd aan, namelijk in 85 procent van de gevallen. Dat kwam doordat de verkeersdichtheid op het spoorwegnet door de recessie duidelijk is afgenomen.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... ocent.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 mei 2009, 22:26
door rail s
Nieuwsbericht
DB Schenker Rail Nederland kan Belgisch spoornet op

De Dienst voor Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS) heeft een veiligheidscertificaat - deel B overhandigd aan DB Schenker Rail Nederland. Dat is een cruciaal document voor een eventuele toegang tot het Belgische spoornet. De Nederlandse spooroperator zou echter geen plannen hebben in die richting.

"Op dit moment zijn we niet actief in België en we zijn dat ook niet van plan in de nabije toekomst", vertelt woordvoerder Jelle Rebbers aan De Lloyd. "Het partnership met onze Belgische collega's van de NMBS verloopt immers uitstekend. Toch is het vanuit operationeel oogpunt altijd handig om een veiligheidscertificaat in de kast te hebben liggen. Moesten we echter ooit eigen treinen laten rijden op het Belgische net, zal dat altijd in samenspraak zijn met de NMBS", aldus Rebbers.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24407-DB_S ... et_op.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 mei 2009, 22:27
door rail s
11 mei 2009
Talke start combivervoer Benelux-Berlijn
Chemievervoerder Alfred Talke en de Berliner Hafen- und Lagerhausgesellschaft (Behala) beginnen samen een aantal intermodale diensten die de Benelux, de Eifel, de regio Rhein-Ruhr en Berlijn moeten verbinden. Het betreft zowel spoor- als binnenvaartdiensten voor containers en wissellaadbakken onder de naar Rhein-Spree-Express. De start is op 25 mei. Talke en Behala bieden behalve transport ook op- en overslag aan.
Er komen wekelijkse spoordiensten tussen de terminals in Gerolstein (CTG), de eigen terminal van Talke in Hürth en de terminals in Krefeld (KCT en Berlijn (Westhafen). Via Krefeld is er met binnenschepen aansluiting op de havens van Rotterdam en Antwerpen. Er is al één belangrijke klant binnengehaald, namelijk Logistic-Group Rothschild, een bedrijf dat werkt voor Gerolsteiner Brunnen.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... rlijn.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 mei 2009, 22:28
door rail s
11 mei 2009
Spoorexpediteur RTChem ziet forse volumegroei
Spoorexpediteur RTChem uit het Belgische Drongen voerde het vervoerde volume vorig jaar met 46 procent op tot 650.000 ton. Deze in crisistijden opmerkelijke groei was vooral te danken aan het vervoer van kerosine naar een aantal Europese luchthavens. Ook het vervoer van chemicaliën liet echter groei zien. Zo werd onlangs een driejarig contract gesloten met ExxonMobil Chemical voor vervoer van producten uit een Franse raffinaderij naar Frankrijk, Duitsland en België.

Voor het lopende jaar mikt RTChem, wat staat voor Rail Tank Cars and Chemicals, een aanhoudende volumegroei tot 700.000 ton. De spoorexpediteur zegt zijn marktpositie te kunnen verstevingen dankzij de spoorliberalisering. Die maakt het mogelijk scherpe tarieven aan te bieden, zegt een woordvoerder van het in 2002 opgerichte bedrijf.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... groei.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 12 mei 2009, 22:10
door rail s
Nieuwsbericht
B Cargo Group mikt op internationale groei

De NMBS heeft haar nieuwe vrachtgroep "B Cargo Group" voorgesteld op de vakbeurs transport logistic in München. In plaats van een traditionele nationale goederenpool, moet B-Cargo een performante internationale logistiekgroep worden. De nieuwe eintiteit moet eind 2011 een break-even halen.

B-Cargo
B Cargo Group bestaat uit drie grote commerciële filialen: Xpedys voor het vervoer van bulk en staal, Rail Force voor chemicaliën, automotive en woudproducten, en IFB voor intermodaal vervoer. B-Cargo wordt het productieapparaat voor het transport. B Cargo Group is van plan om de activiteiten in het buitenland te ontwikkelen. Daarbij wordt gemikt op de buurlanden, maar ook op Zuid- en Oost-Europa.

(Zie De Lloyd van 13/05/2009)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24442-B_Ca ... groei.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 12 mei 2009, 22:11
door rail s
12 mei 2009
Omzet Fret SNCF daalt in eerste kwartaal 28 procent
De Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF zag in het eerste kwartaal zijn omzet met 7,5 procent dalen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op ruim 5,6 miljard euro. Bij de goederendivisie Fret SNCF ging de omzet met 28 procent terug. Het doel van SNCF voor dit jaar, een omzetgroei van 7 procent tot ongeveer 27 miljard, is daarmee ver uit beeld geraakt.
SNCF worstelt vooral met zijn divisie transport en logistiek, waarvan de omzet in de eerste drie maanden 19 procent daalde tot 1,65 miljard euro. Spoorbedrijf Fret SNCF is sinds geruime tijd sterk verliesgevend. Volgens de zakenkrant Les Echos zal de top van SNCF later deze maand bijeenkomen om de begroting voor dit boekjaar te herzien.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... ocent.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 mei 2009, 17:40
door rail s
rail s schreef:
rail s schreef:VEOLIA CARGO TE KOOP
Veolia overweegt verkoop vrachtactiviteiten

Veolia Transport bekijkt de mogelijkheid om zijn vrachtactiviteiten te verkopen. Bedoeling is op die manier de hoge schuldenlast van moedergroep Veolia Environnement af te bouwen. Het Franse beursgenoteerde milieubedrijf is op zoek naar 2 miljard euro.
"Concrete overnamegesprekken zijn er nog niet", zegt Markus Bertram, managing director van Veolia Cargo Nederland. "Maar Veolia Environnement overloopt inderdaad verschillende opties om het vertrouwen van de aandeelhouders te herstellen."
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24361-Veol ... eiten.html
rail s schreef:12 mei 2009
Omzet Fret SNCF daalt in eerste kwartaal 28 procent
De Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF zag in het eerste kwartaal zijn omzet met 7,5 procent dalen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op ruim 5,6 miljard euro. Bij de goederendivisie Fret SNCF ging de omzet met 28 procent terug. Het doel van SNCF voor dit jaar, een omzetgroei van 7 procent tot ongeveer 27 miljard, is daarmee ver uit beeld geraakt.
SNCF worstelt vooral met zijn divisie transport en logistiek, waarvan de omzet in de eerste drie maanden 19 procent daalde tot 1,65 miljard euro. Spoorbedrijf Fret SNCF is sinds geruime tijd sterk verliesgevend. Volgens de zakenkrant Les Echos zal de top van SNCF later deze maand bijeenkomen om de begroting voor dit boekjaar te herzien.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... ocent.html
Nieuwsbericht
SNCF kandidaat-overnemer van Veolia Cargo

De Franse spoormaatschappij SNCF bestudeert de mogelijkheid om zijn private concurrent Veolia Cargo over te nemen. Dat bevestigt Pierre Blayau, directeur van de SNCF-afdeling Transport en Logisitiek, aan de Franse krant Le Figaro. Veolia Transport bevestigt dat het zijn goederenafdeling van de hand wil doen.

Voor de SNCF zou de overname van de Franse private spooroperator een belangrijke strategische zet zijn. Met Veolia Cargo in handen kan het overheidsbedrijf immers zijn positie op de Europese spoormarkt verstevigen en zijn Duitse evenknie Deutsche Bahn, overigens ook geciteerd als mogelijke overnemer, het vuur aan de schenen leggen.
(Zie De Lloyd van 15/05/2009)
Publicatiedatum: 13 mei 2009
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24446-SNCF ... Cargo.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 mei 2009, 17:44
door rail s
Nieuwsbericht
Fusie met MAV Cargo kan Rail Cargo Austria 50 miljoen euro opleveren

De fusie van Rail Cargo Austria met MAV Cargo kan de groep over vijf jaar tot 50 miljoen euro aan besparingen opleveren. Dat zei de woordvoerder van de raad van bestuur Friedrich Macher tijdens een perspresentatie op transport logistic in München.
De synergie tussen de twee bedrijven kan volgens Macher een bijdrage leveren tot het terugwinnen van verloren tonnage. Ook nu al zijn de eerste positieve gevolgen van de fusie al zichtbaar, aldus Macher. Bij wijze van voorbeeld noemde hij het feit dat meer dan de helft van de treinen zonder vertragingen rijdt, omdat er aan de Hongaars-Oostenrijkse grens alleen maar van machinist moet worden gewisseld. Ook de pooling van de wagons heeft de operaties marktvriendelijker gemaakt. Volgens Macher evolueert de Europese markt voor spoorvracht in de richting van een consolidatie tot vier grote spelers. Om tot de beste oplossingen te komen, moeten ook de netwerken met elkaar worden verbonden, zei hij tot slot.
Publicatiedatum: 13 mei 2009
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24447-Fusi ... veren.html