Joris schreef:Hallo,
rail s schreef:
Veolia Cargo verkocht tegen 6 augustus
Hoe zit het nu met Veolia Cargo?
Groeten,
Joris De Mol
De kogel is door de kerk:
Nieuwsbericht
SNCF en Eurotunnel leggen hand op Veolia Cargo
De SNCF heeft samen met Eurotunnel de Franse private spoorvrachtoperator Veolia Cargo overgenomen. Om eventuele concurrentiebezwaren te omzeilen, nemen de Franse Spoorwegen alleen de buitenlandse activiteiten in handen, terwijl de Kanaaltunnelexploitant de Franse portefeuille zal beheren.
Het exacte bedrag dat met de overname is gemoeid, werd niet openbaar gemaakt. Een maand geleden kondigde moedermaatschappij Veolia Environment evenwel aan dat het via de verkoop van Veolia Cargo z'n schuldenberg met 95 miljoen euro hoopte te verminderen. De spoorvrachtmaatschappij vertegenwoordigde in 2008 een omzet van 188 miljoen euro en een Ebitda van drie miljoen. (zie De Lloyd van 04/09/09)
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id25462-SNCF ... Cargo.html
Veolia agrees sale of freight division
03 September 2009
EUROPE: Veolia Environnement confirmed to the Paris stock exchange on September 3 that the sale of its rail freight business to SNCF and Groupe Eurotunnel had been agreed, subject to approval by competition authorities.
Veolia Cargo’s operations in France, which include the Socorail, Veolia Cargo France, Veolia Cargo Link and CFTA Cargo businesses, have been acquired by Eurotunnel through its Europorte 2 subsidiary. Eurotunnel’s Chairmain & CEO Jacques Gounon described the acquisition as ‘a decisive step in the development of Europorte 2’.
Veolia’s remaining freight operations in Germany, the Netherlands and Italy have been bought by SNCF.
In 2008, Veolia Cargo acquired German open access operator rail4chem, making it one of the country’s largest private freight operators. According to SNCF Deputy Director Pierre Blayau, the business is now to be integrated into SNCF-Geodis to exploit the potential for the expansion of international block train services, particularly those between France and Rotterdam.
With 1 260 staff and 200 locomotives, Veolia Cargo handled 4·5 billion tonne-km in 2008, generating a turnover of €188m.
Veolia Environnement had indicated earlier this year that it saw the rail freight operations as a non-core activity for possible disposal, and confirmed on August 3 that it had opened exclusive negotiations with SNCF and Eurotunnel.
bron:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ision.html
3 september 2009
Overname Veolia door SNCF rond
De overname van Veolia Cargo, een van de grootste particuliere spoorbedrijven in Europa, door SNCF en Eurotunnel is rond. SNCF, de Franse staatsspoorwegen, neemt de Veolia-bedrijven in Nederland, Duitsland en Italië over. Veolia in Frankrijk, waaronder Socorail, Veolia Cargo France, Veolia Cargo Link en CFTA Cargo, gaan naar Eurotunnel. Door de overname, die al een tijdje in de lucht hing, versterkt SNCF zich aanzienlijk in het goederenspoorvervoer in de Benelux.
Veolia zelf nam eerder Rail4Chem over en behoort in de Benelux tot de grotere spelers op het spoor. SNCF Geodis denkt met de acquisitie van Veolia Cargo het spoorvervoer tussen Frankrijk en Nederland een flinke impuls te geven. Zo voorziet topman Pierre Blayau van SNCF Geodis dat er directe spoorverbindingen tussen Frankrijk en de haven van Rotterdam zullen ontstaan.
Bij Veolia Cargo, dat een dochter was van het Franse concern Veolia Environnement, werken 1.200 mensen. De omzet bedraagt 188 miljoen euro. Het bedrijf beschikt over twintig vestigingen.
bron:
http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... _rond.html