Pagina 58 van 61

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 10:01
door rvdborgt
Terminus schreef: 27 mar 2025, 09:27 Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als cheminot/reiziger mag ik vaak "genieten" van M4 of M5 (zeker in de zomer), terwijl onze I11-rijtuigen worden gebruikt voor een LOW BUDGET-trein van een andere operator. Ik kan enkel nog hopen dat de NMBS er goed aan verdient...
NMBS is vervoerder voor Ouigo in België. Dus inderdaad mag je hopen dat ze eraan verdienen, zeker bij de gemelde bezetting.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 10:35
door TKR
Voor zover ik weet is de EC Parijs een initiatief van NMBS?

Wil je deze trein dan rijden met M4 rijtuigen?

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 10:51
door 260689
TKR schreef: 27 mar 2025, 10:35 Voor zover ik weet is de EC Parijs een initiatief van NMBS?

Wil je deze trein dan rijden met M4 rijtuigen?
Het in SNCF die aan de NMBS gevraagd heeft of ze locs en rijtuigen ter beschikking hadden omdat SNCF geen beschikbaar materiaal ervoor had. Het initiatief komt van de SNCF zelf.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 11:04
door groentje
De M4 is op weg naar de uitgang, ik vermoed dat het wellicht zelfs niet tot het einde van het jaar gaat duren vooraleer ze verdwenen zijn. De M5, hoe oncomfortabel ook, biedt meer zitplaatsen.
De roeping van de I-rijtuigen is altijd internationaal verkeer geweest, het is niet omdat we circa 20 jaar geen internationale treinen meer hebben gehad met I-rijtuigen, dat we ze alleen maar zouden mogen inzetten op binnenlands verkeer?

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 11:11
door rvdborgt
260689 schreef: 27 mar 2025, 10:51 Het in SNCF die aan de NMBS gevraagd heeft of ze locs en rijtuigen ter beschikking hadden omdat SNCF geen beschikbaar materiaal ervoor had. Het initiatief komt van de SNCF zelf.
Het is bij mijn weten de NMBS die het initiatief tot deze verbinding heeft genomen. De rest is in overleg tussen NMBS en SNCF afgesproken, zoals gebruikelijk bij staatsspoorwegen.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 11:23
door TKR
Het lijkt mij toch ook logischer dat het initiatief van NMBS komt en dat er daarom geen binnenlands verkeer mogelijk is in Frankrijk? Omdat SNCF dat niet wil.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 11:32
door TimJ36
Was de trein opengesteld voor de binnenlandse reizigers (aan weerszijden) en werden de tussenliggende steden en regio's niet prompt overslagen was er zeker niet zoveel weerstand als nu. Dan werd het als een grensoverschrijdende binnenlandse trein beschouwd, cfr. de oude Beneluxtrein. Echter werden de binnenlandse reizigers door de directies van NMBS en SNCF buitenspel gezet, enkel en alleen voor de platte commercie van een trein die uitsluitend dient als toeristenvervoer tussen Brussel en Parijs.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 15:18
door Steven
Die treinen van/naar Parijs zijn altijd goed gevuld. Welke reizigers wil je er dan nog bijkrijgen. De opzet om flixbus concurrentie aan te doen blijkt te werken.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 15:21
door Olivier_Doorne
groentje schreef: 27 mar 2025, 11:04 De M5, hoe oncomfortabel ook, biedt meer zitplaatsen.
De gerenoveerde M5'en zijn allesbehalve oncomfortabel. Ze zijn wel storingsgevoelig.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 15:35
door TimJ36
Steven schreef: 27 mar 2025, 15:18 Die treinen van/naar Parijs zijn altijd goed gevuld. Welke reizigers wil je er dan nog bijkrijgen. De opzet om flixbus concurrentie aan te doen blijkt te werken.
De opzet is in dat geval verkeerd. Het negeren van lokale belangen en het focussen op snelle toeristenverbindingen, zoals Flixbus doet, zorgt ervoor dat de behoeften van lokale reizigers niet worden gerespecteerd.

Dat toeristen de trein kunnen gebruiken om van Brussel naar Parijs te gaan is mooi meegenomen, maar dat hoeft niet de hoofdzaak van deze treinverbinding te zijn, en al zeker niet om stations over te slaan. De focus moet juist liggen op die intermediaire stations.

Dus: zorg voor een lokale trein die in voldoende stations stopt, en die door zijn karakter als grensoverschrijdende langeafstandstrein kan worden aangemerkt.

Capaciteitsgebrek is uiteraard een kwestie van frequentieverhoging. Slechts 3x daags een trein, kan opgetrokken naar 1x om de 2u.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 15:39
door ovspotter_be
En hoeveel bijkomende I11-rijtuigen zou men dan nog nodig hebben voor deze bijkomende treinen?
De I11-rijtuigen zijn nu al schaars.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 15:40
door TimJ36
Er staan nog een hele hoop I10-rijtuigen werkloos aan de kant in de bundel van Oostende.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 16:09
door 260689
TimJ36 schreef: 27 mar 2025, 15:40 Er staan nog een hele hoop I10-rijtuigen werkloos aan de kant in de bundel van Oostende.
Einde verhaal! Hun revisie is overtijd en staan voor verkoop.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 16:13
door ovspotter_be
Dus dan zul je het met I11 moeten doen, en daar schieten er ook niet zo verschrikkelijk veel van over.
En je hebt die I11'en momenteel ook nog nodig voor Aachen en de EuroCity.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 27 mar 2025, 16:21
door jan_olieslagers
260689 schreef: 27 mar 2025, 16:09
TimJ36 schreef: 27 mar 2025, 15:40 Er staan nog een hele hoop I10-rijtuigen werkloos aan de kant in de bundel van Oostende.
Einde verhaal! Hun revisie is overtijd en staan voor verkoop.
Betekent dat dan dat een eventuele koper gelijk voorbereid moet zijn op de kosten van revisie, om de voertuigen aanvaardbaar te maken op de voorziene netten van gebruik?