OUIGO Brussel - Parijs

rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 27 mar 2025, 09:27 Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als cheminot/reiziger mag ik vaak "genieten" van M4 of M5 (zeker in de zomer), terwijl onze I11-rijtuigen worden gebruikt voor een LOW BUDGET-trein van een andere operator. Ik kan enkel nog hopen dat de NMBS er goed aan verdient...
NMBS is vervoerder voor Ouigo in België. Dus inderdaad mag je hopen dat ze eraan verdienen, zeker bij de gemelde bezetting.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door TKR »

Voor zover ik weet is de EC Parijs een initiatief van NMBS?

Wil je deze trein dan rijden met M4 rijtuigen?
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door 260689 »

TKR schreef: 27 mar 2025, 10:35 Voor zover ik weet is de EC Parijs een initiatief van NMBS?

Wil je deze trein dan rijden met M4 rijtuigen?
Het in SNCF die aan de NMBS gevraagd heeft of ze locs en rijtuigen ter beschikking hadden omdat SNCF geen beschikbaar materiaal ervoor had. Het initiatief komt van de SNCF zelf.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door groentje »

De M4 is op weg naar de uitgang, ik vermoed dat het wellicht zelfs niet tot het einde van het jaar gaat duren vooraleer ze verdwenen zijn. De M5, hoe oncomfortabel ook, biedt meer zitplaatsen.
De roeping van de I-rijtuigen is altijd internationaal verkeer geweest, het is niet omdat we circa 20 jaar geen internationale treinen meer hebben gehad met I-rijtuigen, dat we ze alleen maar zouden mogen inzetten op binnenlands verkeer?
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 27 mar 2025, 10:51 Het in SNCF die aan de NMBS gevraagd heeft of ze locs en rijtuigen ter beschikking hadden omdat SNCF geen beschikbaar materiaal ervoor had. Het initiatief komt van de SNCF zelf.
Het is bij mijn weten de NMBS die het initiatief tot deze verbinding heeft genomen. De rest is in overleg tussen NMBS en SNCF afgesproken, zoals gebruikelijk bij staatsspoorwegen.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door TKR »

Het lijkt mij toch ook logischer dat het initiatief van NMBS komt en dat er daarom geen binnenlands verkeer mogelijk is in Frankrijk? Omdat SNCF dat niet wil.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door TimJ36 »

Was de trein opengesteld voor de binnenlandse reizigers (aan weerszijden) en werden de tussenliggende steden en regio's niet prompt overslagen was er zeker niet zoveel weerstand als nu. Dan werd het als een grensoverschrijdende binnenlandse trein beschouwd, cfr. de oude Beneluxtrein. Echter werden de binnenlandse reizigers door de directies van NMBS en SNCF buitenspel gezet, enkel en alleen voor de platte commercie van een trein die uitsluitend dient als toeristenvervoer tussen Brussel en Parijs.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door Steven »

Die treinen van/naar Parijs zijn altijd goed gevuld. Welke reizigers wil je er dan nog bijkrijgen. De opzet om flixbus concurrentie aan te doen blijkt te werken.
Olivier_Doorne
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door Olivier_Doorne »

groentje schreef: 27 mar 2025, 11:04 De M5, hoe oncomfortabel ook, biedt meer zitplaatsen.
De gerenoveerde M5'en zijn allesbehalve oncomfortabel. Ze zijn wel storingsgevoelig.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 27 mar 2025, 15:18 Die treinen van/naar Parijs zijn altijd goed gevuld. Welke reizigers wil je er dan nog bijkrijgen. De opzet om flixbus concurrentie aan te doen blijkt te werken.
De opzet is in dat geval verkeerd. Het negeren van lokale belangen en het focussen op snelle toeristenverbindingen, zoals Flixbus doet, zorgt ervoor dat de behoeften van lokale reizigers niet worden gerespecteerd.

Dat toeristen de trein kunnen gebruiken om van Brussel naar Parijs te gaan is mooi meegenomen, maar dat hoeft niet de hoofdzaak van deze treinverbinding te zijn, en al zeker niet om stations over te slaan. De focus moet juist liggen op die intermediaire stations.

Dus: zorg voor een lokale trein die in voldoende stations stopt, en die door zijn karakter als grensoverschrijdende langeafstandstrein kan worden aangemerkt.

Capaciteitsgebrek is uiteraard een kwestie van frequentieverhoging. Slechts 3x daags een trein, kan opgetrokken naar 1x om de 2u.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 27 mar 2025, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door ovspotter_be »

En hoeveel bijkomende I11-rijtuigen zou men dan nog nodig hebben voor deze bijkomende treinen?
De I11-rijtuigen zijn nu al schaars.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door TimJ36 »

Er staan nog een hele hoop I10-rijtuigen werkloos aan de kant in de bundel van Oostende.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 27 mar 2025, 15:40 Er staan nog een hele hoop I10-rijtuigen werkloos aan de kant in de bundel van Oostende.
Einde verhaal! Hun revisie is overtijd en staan voor verkoop.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door ovspotter_be »

Dus dan zul je het met I11 moeten doen, en daar schieten er ook niet zo verschrikkelijk veel van over.
En je hebt die I11'en momenteel ook nog nodig voor Aachen en de EuroCity.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

260689 schreef: 27 mar 2025, 16:09
TimJ36 schreef: 27 mar 2025, 15:40 Er staan nog een hele hoop I10-rijtuigen werkloos aan de kant in de bundel van Oostende.
Einde verhaal! Hun revisie is overtijd en staan voor verkoop.
Betekent dat dan dat een eventuele koper gelijk voorbereid moet zijn op de kosten van revisie, om de voertuigen aanvaardbaar te maken op de voorziene netten van gebruik?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie