Volgende landen zijn nog altijd niet in orde: Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Denemarken, Estland, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Litouwen, Luxemburg, Letland, Polen, Portugal, Roemenië, Zweden, Slovenië en Slowakije
AlexNL schreef:
Italië weet ik niet. Trenitalia is volgens mij onderdeel van Ferrovia della Stato (FS), wat in staatshanden is.
Of de exploitant in staatshanden is of niet maakt niets uit, dit zijn de pijnpunten:
•onvoldoende onafhankelijkheid van de infrastructuurbeheerder ten opzichte van de spoorwegexploitanten;
•ontoereikende toepassing van de voorschriften van de richtlijn inzake de heffing van infrastructuurrechten, zoals het ontbreken van een prestatieregeling om de prestaties van het spoorwegnet te verbeteren en het gebrek aan stimulansen voor de infrastructuurbeheerder om de kosten en lasten te drukken en aan tariefsystemen die de directe kosten van de spoordiensten weerspiegelen;
•het ontbreken van een onafhankelijke regelgevende instantie die over de nodige bevoegdheden beschikt om concurrentieproblemen in de spoorwegsector op te lossen.