Pagina 60 van 105

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 jun 2010, 21:07
door rail s
Volgende landen zijn nog altijd niet in orde: Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Denemarken, Estland, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Litouwen, Luxemburg, Letland, Polen, Portugal, Roemenië, Zweden, Slovenië en Slowakije
AlexNL schreef:
Italië weet ik niet. Trenitalia is volgens mij onderdeel van Ferrovia della Stato (FS), wat in staatshanden is.
Of de exploitant in staatshanden is of niet maakt niets uit, dit zijn de pijnpunten:
•onvoldoende onafhankelijkheid van de infrastructuurbeheerder ten opzichte van de spoorwegexploitanten;

•ontoereikende toepassing van de voorschriften van de richtlijn inzake de heffing van infrastructuurrechten, zoals het ontbreken van een prestatieregeling om de prestaties van het spoorwegnet te verbeteren en het gebrek aan stimulansen voor de infrastructuurbeheerder om de kosten en lasten te drukken en aan tariefsystemen die de directe kosten van de spoordiensten weerspiegelen;

•het ontbreken van een onafhankelijke regelgevende instantie die over de nodige bevoegdheden beschikt om concurrentieproblemen in de spoorwegsector op te lossen.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 jun 2010, 21:13
door rail s
Zürich double-decker unveiled
03 June 2010
Ich bin neu *pics* blick.ch
SWITZERLAND: The first of 29 Stadler Rail double-deck electric multiple-units for Zürich S-Bahn services was unveiled at Zürich Hauptbahnhof on June 3.

Participating in the handover ceremony were SBB Chief Executive Andreas Meyer, Economics Director of Zürich Canton Ernst Stocker and Stadler Rail CEO Peter Spuhler.

The 160 km/h six-car units will enter service from mid-2011. A further 21 are on order for use elsewhere in Switzerland, bringing the total value of the contract placed in June 2008 to SFr1·02bn.

The 150 m long 'Dosto RV' sets are the third generation of double-deck train ordered for Zürich suburban services. SBB said the latest 15 kV 16·7 Hz units offer wider aisles, more leg room and improved energy efficiency, particularly of the heating, ventilation and air-conditioning. They have112 first and 414 second class seats, and one of the two toilets is wheelchair accessible.
bron: http://www.railwaygazette.com/news/sing ... eiled.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 jun 2010, 20:36
door msts.be
rail s schreef:Dames en heren ik presenteer u graag het nieuwe logo van een welbekende Belgisch-Zwitserse goederenvervoerder: Afbeelding
K V B schreef:
groentje schreef:Heel mooi, ja, al vraag ik me wel af of het gaat 'pakken' op een locomotief.
Een groot wit logo op een rode locomotief? Waar hebben we dat nog gezien :-)
Helaas, 't is al reeds waarheid: zie Wallorail actua van 4 juni..

Nu maar hopen dat het echte verf is en geen vinyls zoals bij de Veolia 185'ers die nu terug in ex-Connex stijl rondrijden.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 jun 2010, 21:05
door rail s
Toenadering tussen Crossrail en Hupac?
Volgens welingelichte bron zou de Zwitserse intermodale dienstverlener Hupac een belang van 25% nemen in Crossrail. De toekomst van de Belgisch-Zwitserse spooroperator, die in oktober vorig jaar bescherming tegen schuldeisers vroeg (en kreeg), zou daarmee verzekerd zijn. Noch de directie van Hupac noch die van Crossrail wil de informatie evenwel bevestigen.

CrossrailOp dit moment heeft Crossrail-ceo Jeroen Le Jeune alle aandelen van zijn onderneming in handen. Hij nam in 2009 het belang over van Ronny Dillen, waarmee hij in 2000 Dillen & Le Jeune Cargo (vandaag Crossrail Benelux) oprichtte. Tussen 7 oktober 2009 en 7 april 2010 werden alle schuldbetalingen van Crossrail Benelux bevroren. Volgens Le Jeune was dat noodzakelijk om de stabiliteit van de private spooroperator te garanderen na een financieel dramatisch 2008.

(Zie De Lloyd van 14/06/10)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id28543-Toen ... Hupac.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 jun 2010, 22:04
door Steven
straf nieuws als je weet dat sbb cargo de aandeelhouder is van hupac en zich daarom uit DLC terugtrok bij de fusie met crossrail.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 jul 2010, 11:57
door dentheo
Anderzijds is gisteren bekend gemaakt dat Sbb Cargo splitst in een "nationaal deel" en een "internationaal deel".
In het laatste deel neemt Hupac ook een redelijk aandeel.
Hupac is toch eigendom van enkele grote transporteurs ??? soort TRW ?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 jul 2010, 20:58
door Jean
Duitse politie onderzoekt hitte in trein

* ANP | Gepubliceerd op 11 juli 2010, 20:28
* Laatst bijgewerkt op 11 juli 2010, 20:36

BIELEFELD/BERLIJN -

ANP/DPA) - De Duitse politie onderzoekt of de Duitse spoorwegen (DB) zich schuldig hebben gemaakt aan het toebrengen van lichamelijk letsel. Ook wordt nagegaan of het DB-personeel onvoldoende hulp heeft geboden. De aanleiding zijn de taferelen in een ICE-trein, waarin tientallen mensen door een kapotte airconditioning onwel waren geworden. Zij moesten medisch worden behandeld, nadat ze op het station van Bielefeld uit hun benarde positie waren bevrijd.

Volgens een woordvoerster van de politie was al ruim voor de trein in Bielefeld arriveerde, bekend dat de airconditioning kapot was. Een getuige had een conducteur daarop gewezen, maar met zijn melding werd niets gedaan.

Onder de slachtoffers waren 27 scholieren die een uitstapje naar Berlijn hadden gemaakt. Negen van hen werden afgevoerd naar een ziekenhuis.

Ooggetuigen schilderden een dramatisch beeld van wat er zich in de trein had afgespeeld. Uitgedroogde leerlingen lagen in de gangpaden van de trein en een zwangere vrouw had tevergeefs geprobeerd een ruit in te slaan om in ieder geval wat verkoeling te krijgen. De temperatuur in de treinstellen liep op tot circa 50 graden Celsius.


Bron : http://www.dvhn.nl/nieuws/wereld/articl ... e-in-trein

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 17 aug 2010, 18:13
door kika
ICE tussen Frankfurt en Parijs is in onzachte aanraking gekomen met een vuilniswagen die op de sporen was geroetsjt. 15 gewonden aldus het radiojournaal.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 17 aug 2010, 18:38
door i11
Op de volgende webpagina foto's te zien van het accident.

http://www.faz.net/s/RubCD175863466D41B ... ntent.html

Lap, en weer een ICE 3MF aan gort. SNCF zal een 2e TGV POS moeten inzetten op Parijs-Frankfurt. Ik denk dat SNCF ondertussen beter de hele dienst overneemt op Parijs - Duitsland want DB heeft niet veel ICE 3MF ter beschikking om alle geplande diensten uit te voeren.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 17 aug 2010, 21:05
door kika
i11 schreef: Lap, en weer een ICE 3MF aan gort. SNCF zal een 2e TGV POS moeten inzetten op Parijs-Frankfurt. Ik denk dat SNCF ondertussen beter de hele dienst overneemt op Parijs - Duitsland want DB heeft niet veel ICE 3MF ter beschikking om alle geplande diensten uit te voeren.
Van die TGV POS zijn er toch ook niet zoveel van beschikbaar? Vandaar dat er Velaro D's worden gebouwd, alhoewel dat waarschijnlijk nog even duurt eer die ingezet kunnen worden (2 jaar?).

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 17 aug 2010, 22:59
door i11
kika schreef: Van die TGV POS zijn er toch ook niet zoveel van beschikbaar? Vandaar dat er Velaro D's worden gebouwd, alhoewel dat waarschijnlijk nog even duurt eer die ingezet kunnen worden (2 jaar?).
Klopt dat SNCF niet zoveel TGV POSsen heeft (19 stuks). Ben benieuwd hoe ze dit oplossen?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 03 sep 2010, 13:24
door dentheo
Eurostar kaarten opnieuw verdeeld: uit Railway Gazette:
02 September 2010

EUROPE: The long-planned restructuring of Eurostar, the cross-Channel high speed rail operator, was formally completed on September 1, the company has confirmed.

The restructuring has seen the unincorporated tri-national partnership under which Eurostar was created replaced by Eurostar International, a conventional three-way joint venture with its own staff and accounting procedures. Eurostar International is majority-owned by SNCF with a 55% stake, whilst the UK government currently holds 40%. SNCB retains a ‘sleeper’ share of 5%.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 sep 2010, 21:21
door kika
Dan toch geen splitsing tussen infra en gebruikers opgelegd vanuit de EU.
Verkehrskommissar Siim Kallas schwächte auf Betreiben mehrerer großer Mitgliedsstaaten, darunter Deutschland und Frankreich, einen Richtlinienentwurf ab, der die Trennung von Netz und Betrieb vorantreiben sollte.
En nog een ander artikel:
Nur beim Güterverkehr plant der Kommissar Erleichterungen für die private Konkurrenz. Das geht aus einem der FTD vorliegenden Entwurf für die Reform der EU-Eisenbahnrichtlinien hervor, die Kallas bis Monatsende vorstellen will.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 14 sep 2010, 20:24
door fets
Omdat ik niet direct een andere plaats vond waar dit zou passen:
Vandaag rond 17:10 stond er een 4 delige Desiro UK (Class 380) in de bundel te Muizen in ScotRail outfit.
De oplevering van deze reeks is dus blijkbaar begonnen...

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 19 sep 2010, 19:18
door dentheo
fets schreef: De oplevering van deze reeks is dus blijkbaar begonnen...
Klopt, volgens bericht in engelse magazine heeft de eerste veel vertraging gekregen door en ontsporing in Ghent...
Hebben ze die nieuwe trein in het zand gezet of was er iets anders aan de hand tijdens mijn verlof ?