Steven schreef:duitsland en usa zijn totaal ni te vergelijken, nog effe vermelden dat de voornaamste lijnen van ons land al verzadigd zijn, dus veel zal de prive niet veranderen en zeker niet stipter gaan rijden dan wij nu al kunnen, gewoon door dat al het spoorverkeer over een beperkt aantal lijnen moet met spijtig genoeg veel vertakkingen, wij bezitten geen net zoals de duitsers of amerikanen waar je lange stukken hebt, we zijn een klein land met een centrum gericht net (iets wat je op weinig andere plaatsen ziet trouwens) wat zijn eigenheid en moeilijkheden meebrengt, de mosterd dus gaan zoeken op een ander is in theorie gemakkelijk maar zeker niet altijd juist naar de praktijk toe, een land met liefst 4 gemeenschappen (vlaamse, brusselse, franstalige en duitse) die allen altijd tot de laatste snik hun zeg willen hebben, komt daar nog iets nationaal boven op.
Er zijn in Duitsland en de VS tal van spoorwegbedrijven die een stuk kleiner zijn dan de NMBS. Het is niet allemaal groot hoor.
En juist in een land met meerdere gemeenschappen zou privatisering of verzelfstandiging van de bedrijven, tesamen met openbare aanbesteding wel eens een heel erg goede oplossing voor veel problemen kunnen zijn. Kijk maar naar Zwitserland...
zoals jij het zegt KVB ist alsof het in de prive al rozegeur is, wat totaal niet waar is, in tegendeel ze hebben ook zo hun nadelen, waar jij op dit moment in alle talen dan ook over zwijgt, doe een job bij de spoorweg kom daarna nog is verder spreken. ik merk hier veel commentaar van buiten af, maar ik zou dat het spreekwoord hier weer van toepassing is
de beste stuurlui staan aan wal.
je breekt elk tegenargument dat wij als spoorlui geven volledig af alsof wij er niets van kennen en de prive de grote overwinnaar moet zijn.
Jij breekt nu mijn argument af door het te verdraaien en te overdrijven. Je doet alsof ik zou vinden dat privatisering zaligmakend is.
Niks is perfect. Ik hoor echter hier ook van andere NMBS-ers dat er bij het spoor veel beter kan.
En soms staan de beste stuurlui aan wal. Ik heb bij genoeg bedrijven rondgelopen om te kunnen zien dat mensen die al lang iets op een bepaalde manier doen soms moeite hebben om "out of the box" te denken, en in te zien dat het anders soms beteris.
Ik had liever gehad dat de nmbs 1 firma was gebleven
Ik ook. Daar zijn we het over eens.
nog iets als in belgie spoorwegen meer cargo moeten vervoeren zal er eerst nog veeeeeeeeeeeel infrawerk zijn, spreek anders is met treinbestuurder van antwerpen noord hoelang ze er anders over doen om van antwerpen berchem naar antwerpen noord te rijden, het spoor is er verzagigd.
Er wordt ook niet zo slim geinvesteerd op het moment. In plaats van het op vier sporen brengen van Brugge - Gent zou men beter een nieuwe lijn bouwen van Zeebrugge, over Zelzate naar Antwerpen. De ruimte op het gewestplan is al gereserveerd, en de lijn kan waarschijnlijk lang voor 2018 klaar zijn als we er nu aan beginnen.