Jeroen schreef:En wat dan met mindervaliden die een lange afstand willen reizen?
Toiletten zijn inderdaad ook niet geschikt.
In de eersteklasse-afdeling bevindt zich een uitstekend mindervalidentoilet.
Als je als mindervalide al zonder brokken op een AM-96 raakt gesukkeld én dan nog eens zonder benen te breken kan plaats nemen, kan je volgens mij ook naar een gewoon toilet.
260689 schreef:Een treinbegeleider kan en mag niet zomaar declasseren. Als men met minimum 2 (max4) AM96 rijd moet deze 1 eerste klasse rijtuig behouden. Als men met 1 AM96 rijd heb je daar geen controle niet meer over als het heel druk is.
De meesten trekken zich daar weinig van aan. Van zodra het iets te druk wordt in tweede, ga ik vriendelijk op het perron vragen of ik niet in eerste mag gaan zitten. Bij de mannen pakt het 50% van de keren, bij de vrouwen is het één keer NIET gelukt
Jeroen schreef:De meesten trekken zich daar weinig van aan. Van zodra het iets te druk wordt in tweede, ga ik vriendelijk op het perron vragen of ik niet in eerste mag gaan zitten. Bij de mannen pakt het 50% van de keren, bij de vrouwen is het één keer NIET gelukt
Een treinbegeleider is nog steeds baas op de trein. Als hij zegt dat je daar mag plaatsnemen dan mag je dat doen. Als je je gedraagt vind ik niet dat er een probleem is. Of het eerlijk is, dat is een andere zaak. Wat hier geopperd wordt vind ik terecht. Waardeer eerste klasse op of laat de prijs zakken.
Jeroen schreef:De meesten trekken zich daar weinig van aan. Van zodra het iets te druk wordt in tweede, ga ik vriendelijk op het perron vragen of ik niet in eerste mag gaan zitten. Bij de mannen pakt het 50% van de keren, bij de vrouwen is het één keer NIET gelukt
Een treinbegeleider is nog steeds baas op de trein. Als hij zegt dat je daar mag plaatsnemen dan mag je dat doen. Als je je gedraagt vind ik niet dat er een probleem is. Of het eerlijk is, dat is een andere zaak. Wat hier geopperd wordt vind ik terecht. Waardeer eerste klasse op of laat de prijs zakken.
Euh als je niet tevreden bent staat het u vrij om in 2de klasse te reizen. Dat is een afweging die je toch zou moeten maken: resulteert de meerprijs in een voldoende betere kwaliteit of is het de moeite niet (en kan je beter in 2de klas reizen.
Soms heb ik de indruk dat er niet begrepen wordt dat ook in 1ste klasse de trein toch een vorm is van gemeenschappelijk vervoer.
Shrek schreef:Leuk idee, maar ik denk dat de financieën geen nieuwe bestelling toelaten de eerste jaren.
Met de bestellingen die nu geplaatst zijn heeft de nmbs al de grootste investering uit haar bestaan gedaan. En ik denk niet dat een regering (als die er al komt ...) die 20 miljard moet besparen geneigd zal zijn nog veel nieuw rollend materieel te financieren
Dus tegen dat er opnieuw besteld kan worden, over minstens een jaar of 5, is het concept MS96 wel hopeloos verouderd denk ik
De volgende bestelling met levering omstreeks 2020 is voor het vervangen van de stellen die geen ECTS-2 krijgen.
ronny schreef:De volgende bestelling met levering omstreeks 2020 is voor het vervangen van de stellen die geen ECTS-2 krijgen.
Dat kan jij nu nog niet weten hoor
Het spoorweglandschap kan over 10 jaar er helemaal anders uitzien (meer operatoren?). De politieke wil om te investeren in het spoor kan ook helemaal anders liggen. Er kan een groot probleem opduiken met een bestaande reeks waardoor er al sneller besteld moet worden. En er kunnen nog zoveel andere dingen gebeuren.
Het zal zeker nog enkele jaren duren voor we weten wat de volgende serieuze bestelling gaat zijn
LRDArdo schreef:Als je je gedraagt vind ik niet dat er een probleem is.
Erm... alsof een tweedeklasreiziger per definitie boertiger of onbeschoftiger is? Of gelden er in eerste klasse andere regels dan in tweede? Enfin, wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Jeroen schreef:
Erm... alsof een tweedeklasreiziger per definitie boertiger of onbeschoftiger is? Of gelden er in eerste klasse andere regels dan in tweede? Enfin, wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Een anekdote, want ik weet dat dit een gevoelig en gevaarlijk onderwerp is: mijn vrouw was eens op stap met haar vriendin, en ze hadden toch maar tweede klasse genomen. Het rijtuig waarin ze terechtkwamen zag er niet uit. De reactie van de vriendin: "Ik kan begrijpen dat je anders eerste klasse neemt..."
Ik wil niemand stigmatiseren, maar ik stel gewoon vast dat het (meestal) veel properder en rustiger is in eerste klasse. Als er iets is waar men bij de NMBS nog niet in geslaagd is, dan is het wel om ook dat facet van eerste klasse af te bouwen. Vandaar vermoedelijk dat eerste klasse weer beter in de markt komt te liggen, én dat eersteklassereizigers zich soms storen aan het gedrag van reizigers die niet beseffen dat er toch nog wel een verschil is tussen beide.
Ik bedoelde dat in het algemeen! Heeft niets te maken met eerst of tweede klasse reiziger. Iedere reiziger heeft recht op een rustige rit. En als je dan toevallige in eerste klasse zit omdat je dat mocht van de TBG, kus uw pollekes geniet van de rit en gedraag u zoals je dat altijd zou moeten doen.
overweg13 schreef:Het rijtuig waarin ze terechtkwamen zag er niet uit. De reactie van de vriendin: "Ik kan begrijpen dat je anders eerste klasse neemt..."
Ik wil niemand stigmatiseren, maar ik stel gewoon vast dat het (meestal) veel properder en rustiger is in eerste klasse.
Dat klopt, dat heb ik ook al gemerkt. Jammer dat men dergelijk in mijn ogen niet-meer-dan-normaal gedrag niet altijd in tweede klas schijnt te willen uitdragen. Elementaire beleefdheid zou helemaal niet klassegebonden mogen zijn.
LRDArdo schreef:
Jeroen schreef:
Ik bedoelde dat in het algemeen! Heeft niets te maken met eerst of tweede klasse reiziger.
Voila, het is dus een non-argument in deze discussie.
Jeroen schreef:
Dat klopt, dat heb ik ook al gemerkt. Jammer dat men dergelijk in mijn ogen niet-meer-dan-normaal gedrag niet altijd in tweede klas schijnt te willen uitdragen. Elementaire beleefdheid zou helemaal niet klassegebonden mogen zijn.
Dat is het ook helemaal niet. Ik heb lang genoeg in het onderwijs gestaan om te weten dat beleefdheid, bezorgdheid, hulpvaardigheid en meer van die deugden absoluut geen privilege waren/zijn van zonen en dochters die opgroeiden in welstellende gezinnen, van wie de ouders zelf al dan niet konden uitpakken met hun welstand en intelligentie. Waarmee ik absoluut ook niet gezegd wil hebben dat die deugden niet voorkwamen in de sociaaleconomisch sterkere gezinnen.
Brent schreef:volgens mij gaat het nog steeds over de ms96 en niet over het gezeur over het verschil tussen 1ste en 2de klas
Maar als je het over ms 96 hebt, kom je daar bijna automatisch bij terecht. Nu, als het aantal reizigers met een eersteklasbiljet blijft stijgen, dan lost dit probleem (?) zichzelf op.
Het is trouwens maar onderdeel van een ander kenmerk van deze ms 96: de ongelooflijke manier waarop hier met ruimte gesmost is. Van één ding kun je nl. zeker zijn: de maximumsamenstelling volstaat vaak niet in de spits. Het zou me niets verbazen mocht dit een rol gespeeld hebben bij het voluit gaan voor de keuze van de uitbouw van een flinke vloot M6.
Brent schreef:volgens mij gaat het nog steeds over de ms96 en niet over het gezeur over het verschil tussen 1ste en 2de klas
Laat het modereren maar aan de moderators over. Als je vindt dat een bepaald bericht niet kan kan je dit signaleren via het rode uitroeptekentje. Dan komen wij tussen indien dat nodig is.
(Wat hier niet het geval is)