Pagina 7 van 14

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 20 jan 2009, 16:20
door Shrek
weet er iemand wat er juist misgelopen is met de 28+I11+28 samenstelling? Ze hebben die enkele maanden terug enkele ritjes antwerpen-brecht laten doen en sindsdien is het weer stil geworden :roll:

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 20 jan 2009, 20:18
door Bartjedj
Heel simpel wat er misgelopen is met die samenstelling: niets.
Maar door de problemen met ETCS kan er niets rijden.

BDJ

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 20 jan 2009, 20:20
door Shrek
maar waarom zou de etcs op een M6 dan beter werken dan op de 28? Het is toch maar een stukje software dat geïnstalleerd moet worden? :roll:

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 20 jan 2009, 21:11
door stefanic
Shrek schreef:maar waarom zou de etcs op een M6 dan beter werken dan op de 28? Het is toch maar een stukje software dat geïnstalleerd moet worden? :roll:
Zeer correct! Maar toch lukt het al anderhalf jaar niet om dat stukje software te installeren op een Traxx.
Op de Traxx zat origineel GEEN ETCS en op de M6 (stuurstanden) zit er wel van de constructeur uit (maar niet gebruikt vermoed ik?). Het is blijbaar eenvoudiger in die M6 de juiste versie te steken voor L4 dan die te steken op een Traxx.
Mogelijk (?) heeft dit ook te maken dat die hele ETCS bij de Traxx op de loc zelf zit terwijl het bij de M6 (+T13) maar op de 'afstandsbediening' van de loc zit in de M6 stuurstanden. De T13 is maar de 'domme' kracht in dit verhaal. De hele beveiliging waar het hier allemaal om draait zit in de stuurstandrijtuigen.

En wat betreft die deuren en 460km/u en hoogteprofiel +25kV. Volgens de papieren analyse zou dit geen probleem stellen. De praktische proeven zullen een en ander hopelijk bevestigen (anders is B-TP het NMBS-directiecomite serieus voor 't lapke aan 't houden) en uiteraard is dit de basis voor een homologatie van die rijtuigen voor L4.

Ik hoop trouwens van harte dat deze combinatie slaagt voor de test met vlag en wimpel, want dergelijke combinatie opent deuren naar een verlengde (of gekoppelde) relatie Noorderkempen-Antwerpen-Brussel, wat met een handjevol Traxx (en dan nog 2 per trein) nog niet zo snel tot de exploitatiemogelijkheden zal behoren.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 20 jan 2009, 22:28
door dentheo
Shrek schreef:maar waarom zou de etcs op een M6 dan beter werken dan op de 28? Het is toch maar een stukje software dat geïnstalleerd moet worden? :roll:
Het gaat niet "alleen" om de software, het gaat ook om antennes, selectieve ontvangst van informatie van de verschillende bakens, afstandsmetingen met een bepaalde nauwkeurigheid enz.enz. de resultaten van de software zijn ook afhankelijk van de "correctheid" van de sensoren...

Waarschijnlijk accepteert NMBS van Bombardier GEEN "level 1" ze huren lok MET "level 2".

Ze kunnen nu eenvoudig zeggen geen level 2 dan geen "huur", maar dan kunnen ze hem natuurlijk niet gaan gebruiken.
Dit terwijl ze voor hun eigen tijdelijke oplossing met M6 in combinatie met 13 perfect happy kunnen zijn met level 1 en minder kans op "storingen" .

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 22 jan 2009, 22:58
door Stijn014
vanop wallorail:
Plusieurs locomotives de la série 13 seraient en cours de modification à l'atelier de Salzinnes afin d'être équipées du système de répétition des signaux ETCS qui équipe la LGV 4.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 23 jan 2009, 11:31
door Speedy
Stijn014 schreef:vanop wallorail:
Plusieurs locomotives de la série 13 seraient en cours de modification à l'atelier de Salzinnes afin d'être équipées du système de répétition des signaux ETCS qui équipe la LGV 4.
Lijkt me een serieuze 'kwakkel' te zijn...
Er is voor't moment geen sprake van om de T13 van ETCS te voorzien...
Zoals hierboven reeds uitgelegd, moet de T13 (zal trouwens maar om 2 of max 3 lok's gaan) dit niet hebben voor de ritten naar Noorderkempen omdat hij toch maar in 'Midden-positie' hangt en dus enkel moet traktie leveren.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 24 jan 2009, 23:38
door wimpiespoor
Ik vermoed dat men in de T13 en/of de stuurstandrijtuigen ETCS apparatuur van Alstom inbouwt. Op vergelijkbare wijze als men dat gedaan heeft in de "189"ers van diverse spoorwegmaatschppijen die over de Betuweroute rijden, en waarmee men ook de HSL-Zuid heeft getest en tests heeft uitgevoerd op lijn 4.
Inbouwen in de Traxxen van Bombardier is klaarblijkelijk een brug te ver. Die zijn al van apparatuur voorzien, alleen die werkt niet (de baanapparatuur is ondertussen goedgekeurd).
Wim

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 24 jan 2009, 23:57
door AlexNL
Bombardier blijft maar sukkelen met ETCS, is het niet?

Siemens is het gelukt, Alstom heeft het werkend, zelfs de Italiaanse vrienden van Ansaldo ( :!: ) hebben het al prima werkend. Maar Bombardier, één van de grootste fabrikanten van rollend materieel ter wereld, krijgt ETCS niet werkend. Best ironisch eigenlijk...

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 25 jan 2009, 10:40
door K V B
AlexNL schreef:Bombardier blijft maar sukkelen met ETCS, is het niet?

Siemens is het gelukt, Alstom heeft het werkend, zelfs de Italiaanse vrienden van Ansaldo ( :!: ) hebben het al prima werkend. Maar Bombardier, één van de grootste fabrikanten van rollend materieel ter wereld, krijgt ETCS niet werkend. Best ironisch eigenlijk...
Er rijden anders wel treinen van Bombardier rond met werkende ETCS...

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 25 jan 2009, 10:45
door Steven
wimpiespoor schreef:Ik vermoed dat men in de T13 en/of de stuurstandrijtuigen ETCS apparatuur van Alstom inbouwt. Wim
De stuurrijtuigen M6 hebben standaard ETCS aan boord.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 25 jan 2009, 12:25
door Adler
Dit hele verhaal met de M6 stuurstandrijtuigen begint sterk te gelijken op het verhaal van de GF-koppelingen.
Ook toen had men oorspronkelijk aan Bombardier gevraagd om deze koppelingen te installeren.
Bombardier heeft dit echter geweigerd omdat volgens hun berekeningen dit een nefaste invloed zou hebben op het frame van de lok.
Immuun tegen iedere vorm van advies heeft de directie Techniek en Productie onder leiding van de PS-er Richard Gayetot de werken dan laten uitvoeren in de NMBS-werkplaats van Salzinnes.
Ook ditmaal zal Bombardier wel een zeer goede reden hebben om te zeggen dat het niet kan met die ETCS.
Men gaat het dan maar opnieuw zelf oplossen.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 25 jan 2009, 12:38
door rvdborgt
K V B schreef:Er rijden anders wel treinen van Bombardier rond met werkende ETCS...
Welke treinen zijn dat dan? En is de ETCS-apparatuur daarin dan ook van Bombardier?

Nieuwsgierig,
Rian

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 25 jan 2009, 22:06
door Steven
de bombardier loks in zwitserland van sbb cargo moeten dit systeem al hebben, ik denk wel dat het daar op level 1 in gebruik is, aangezien het over cargo loks gaat en niet over hsl loks.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 25 jan 2009, 22:52
door treinbruno
in luxemburg heeft en gebruikt de reeks 2000 ook al ECTS
ze hebben daar ook traxxen (reeks 4000) rondrijden, maar daar weet ik het niet of het werkt...
maar ALS het daar zou werken, waarom lukt het dan in belgie weer niet
er zijn allesinds bijna nooit problemen met die loc's