Pagina 7 van 11
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 20:29
door am62
En denk jij dat dit alleen een probleem voor Essen is ? Er zijn nog een pak van andere stations waar men dan met onmiddellijke ingang dezelfde procedure mag toepassen die jij voorstelt. Alleen... wie zal dat betalen ?
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 23:00
door odul
Steven schreef:Leuk om een trein in reserve te hebben. Essen is echter maar een klein sateliet van Antwerpen centraal en telt maar een handvol bestuurders. Reservediensten kennen ze daar volgens mij niet. Wat ben je met een trein als er geen tb is. Daarnaast heb je ook nog een tbg nodig.
Als ik het goed voor heb, was er vroeger wel een treinstel ter beschikking, maar omdat men zoveel mogelijk stellen wil laten bollen is dat afgeschaft.
Jammer dan je ook zo 'minderwaardig' doet over Essen.
Dat er geen personeel ter beschikking zou zijn is flauwe kul.
Iedere bediende begint en eindigt het liefst kort bij zen werkplaats.
Je moet weten dat er nu treinchefs en machinisten een uur vroeger moeten beginnen om als 'reiziger' mee naar Antwerpen te rijden om daar hun trein te gaan halen.

Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 23:05
door Steven
Ik doe niet minderwaardig, het is niet mijn fout dat Essen maar als een satelietdepot in gebruik is, ik som enkel feiten op. Het is inderdaad leuk om kort bij huis te kunnen werken. Maar het bedrijf moet vooral rekening houden met zijn eigen efficientie. Als treinbestuurder teken je trouwens een hoop papieren bij je aanwerving. De firma kan u zelfs verplichten om in een straal van 5 km te komen wonen. (Nog een regel uit den tijd van de stoom).
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 23:06
door odul
am62 schreef:En denk jij dat dit alleen een probleem voor Essen is ? Er zijn nog een pak van andere stations waar men dan met onmiddellijke ingang dezelfde procedure mag toepassen die jij voorstelt. Alleen... wie zal dat betalen ?
Dat is iets wat je moet afwegen.
Koken kost nu eenmaal geld.
Ik denk trouwens dat de klant gerust iets meer wil betalen voor een degelijke dienstverlening ipv de steeds terugkerende problemen te moeten ondergaan.
Dat geldt zo voor vele zaken
Iets waar je niet op kan rekenen, zal je vroeg of laat verwerpen.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 23:08
door Steven
De meeste Belgische klanten vinden de trein veel te duur en zijn al blij dat hun werkgever tussenkomt in de bijdrage. Sinds een aantal politiekers het woordje gratis te pas en onpas hebben gebruikt ivm openbaar vervoer is dat beeld enkel nog erger geworden stel ik vast.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 23:17
door odul
Steven schreef:Ik doe niet minderwaardig, het is niet mijn fout dat Essen maar als een satelietdepot in gebruik is, ik som enkel feiten op. Het is inderdaad leuk om kort bij huis te kunnen werken. Maar het bedrijf moet vooral rekening houden met zijn eigen efficientie. Als treinbestuurder teken je trouwens een hoop papieren bij je aanwerving. De firma kan u zelfs verplichten om in een straal van 5 km te komen wonen. (Nog een regel uit den tijd van de stoom).
Natuurlijk is het niet uw fout
Ik haal enkel maar een mogelijkheid aan, die volgens mij heel wat reizigersleed kan wegnemen.
Dat dit een eventuele meerkost is, moet men overwegen.
Het voornaamste dat het 'bedrijf' moet doen is haar klanten zoveel mogelijk tevreden stellen.
Goed, dat zal niet altijd lukken, maar af en toe mag men wel eens toegeven centralisatie niet altijd vruchten afwerpt.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 23:22
door groentje
Dat regeltje dat je binnen een bepaalde straal van je werkzetel moet werken houdt geen stand voor een rechtbank, en is dus maar om ons schrik aan te jagen. Al ga je voor je eigen gemak inderdaad best dichtbij je werk wonen. Of hou je er misschien best een pied-à-terre op na, een kleine studio, bijvoorbeeld.
Een flinke prijsstijging zou inderdaad heel wat mensen doen steigeren, de storm zou wel gaan liggen als er effectief een beter aanbod zou zijn. Maar daarvoor is er momenteel niet genoeg materieel, en vooral, niet genoeg geld. Al kan veel geld gevonden worden door meer efficiëntie...
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 28 okt 2009, 23:23
door Steven
Het feit dat het ooit allemaal bestaan heeft en nu niet meer wil duidelijk zeggen dat de meerkost niet kan opboksen tegen de baten van het niet meer te doen. Bij de nmbs zitten in sommige depots nog reservediensten (en zelfs die zijn in dalende getallen). Bij de prive cargo bedrijven kent men dit echter totaal niet. Daar ben je standby thuis, maar dat heeft als nadeel dat de inzetbaarheid van die persoon nog steeds meer vertraging geeft natuurlijk (de verplaatsingstijd van die persoon tot de plaats van het probleem).
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 29 okt 2009, 06:14
door stefanic
odul schreef:
Als ik het goed voor heb, was er vroeger wel een treinstel ter beschikking, maar omdat men zoveel mogelijk stellen wil laten bollen is dat afgeschaft.
Nu laat je 't zelfs uitschijnen dat we meer treinen laten rijden om reizigers te pesten. Tijdens de spits is alle materieel in gebruik. Wij moeten smeken om bepaalde treinen die bulken van het volk versterkt te krijgen. Vind je het dan logisch dat ergens tijdens de spits een treinstel zou staan te staan, voor het geval dat?
En personeel op overschot??? ho maar! De voornaamste reden dat bepaalde relaties 's avonds vroeger stoppen of in 't weekend niet of maar een 2-uurdienst doen (L12 in 't weekend momenteel is een ander geval natuurlijk) is enkel en alleen het gevolg van personeelscapaciteit. Die mensen willen ook wel eens een weekendje thuis zijn of verlof nemen.
En de reden dat stellen niet in Essen blijven is, zoals eerder gezegd, het gevolg van centralisatie van onderhoud ed. op Schijnpoort. En ja dat is louter en alleen het gevolg van besparingen. Voor NMBS is het ook crisis. Ook NMBS moet zich klaarmaken om de concurrentie met andere operatoren aan te kunnen, anders is het binnen een paar jaar voor NMBS-reizigers hetzelfde als voor B-Cargo.
En helaas ook: als je een treinstel ergens te 'verlaten' een nachtje laat staan, is de kans groot dat je er de volgende ochtend ook niets meer aan hebt (vandalisme, graffiti,...). Wekelijks wordt ergens te lande in een rijtuig of treinstel wel één of meerdere ramen uitgeslagen.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 29 okt 2009, 07:17
door Adler
stefanic schreef:Nu laat je 't zelfs uitschijnen dat we meer treinen laten rijden om reizigers te pesten. Tijdens de spits is alle materieel in gebruik. Wij moeten smeken om bepaalde treinen die bulken van het volk versterkt te krijgen. Vind je het dan logisch dat ergens tijdens de spits een treinstel zou staan te staan, voor het geval dat?
En personeel op overschot??? ho maar! De voornaamste reden dat bepaalde relaties 's avonds vroeger stoppen of in 't weekend niet of maar een 2-uurdienst doen (L12 in 't weekend momenteel is een ander geval natuurlijk) is enkel en alleen het gevolg van personeelscapaciteit. Die mensen willen ook wel eens een weekendje thuis zijn of verlof nemen.
Er is toch iets dat ik niet goed begrijp.
Ik lees hier voortdurend maar dat de NMBS een tekort heeft aan materieel en personeel om nog een goede dienstverlening te kunnen aanbieden.
Aan de andere kant komt uw baas, Sabin S'Heeren, in het filmpje op NMBS-TV met veel trots aankondigen dat de NMBS elk jaar 5% meer reizigers vervoert en dat hij hoopt dat dat aantal in 2012 is gegroeid tot 234 miljoen (216 miljoen in 2008).
Hoe denkt de NMBS dan die groei nog in goede banen te kunnen leiden ?
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 29 okt 2009, 08:29
door Steven
Extra M6 treinen zijn de oplossing (wat je hier zelf van denkt doet niet ter zake) deze maand waren we nog 92 rijtuigen verwijderd van het laatste M6 rijtuig dat geleverd gaat worden.
Maar een feit is dat er bij het rijdend personeel aan de lopende band mensen op pensioen gaan en dat men dit heden net min of meer kan volgen met aanwervingen (ik spreek dan nog niet van extra's die nodig zijn om al die eventuele extra treinen te laten rijden). Hoe dat bij de andere diensten zit kan ik niet echt zeggen aangezien ik daar geen correct zicht op heb.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 29 okt 2009, 09:23
door Adler
Steven schreef:Extra M6 treinen zijn de oplossing (wat je hier zelf van denkt doet niet ter zake) deze maand waren we nog 92 rijtuigen verwijderd van het laatste M6 rijtuig dat geleverd gaat worden.
Maar een feit is dat er bij het rijdend personeel aan de lopende band mensen op pensioen gaan en dat men dit heden net min of meer kan volgen met aanwervingen (ik spreek dan nog niet van extra's die nodig zijn om al die eventuele extra treinen te laten rijden). Hoe dat bij de andere diensten zit kan ik niet echt zeggen aangezien ik daar geen correct zicht op heb.
Niettegenstaande mijn mening niet ter zake doet volgens u, zal ik die toch geven omdat dit hier een forum is. Ik dacht dat in een forum iedereen zijn mening mocht zeggen.
Op veel lijnen waar er nu al overvolle treinen zijn, gebruikt men al M6-rijtuigen.
Veel meer treinen laten rijden kan ook niet meer want de NZ-verbinding is nu al oververzadigd.
Je zegt zelf dat de nieuwe aanwervingen nauwelijks volstaan om de pensioneringen te compenseren.
Een toename van nog eens 18 miljoen reizigers op 3 jaar tijd (+9%) zal onvermijdelijk tot nog grotere problemen leiden dan er nu al zijn.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 29 okt 2009, 10:05
door odul
stefanic schreef:
Nu laat je 't zelfs uitschijnen dat we meer treinen laten rijden om reizigers te pesten. Tijdens de spits is alle materieel in gebruik. Wij moeten smeken om bepaalde treinen die bulken van het volk versterkt te krijgen. Vind je het dan logisch dat ergens tijdens de spits een treinstel zou staan te staan, voor het geval dat?
Toch vind ik dat in een regio zoals Antwerpen een paar treinstellen ter beschikking moeten blijven. Ik ga ervan uit, in een 'noodsituatie' liever een overvolle trein dan helemaal 'geen' trein.
En personeel op overschot??? ho maar! De voornaamste reden dat bepaalde relaties 's avonds vroeger stoppen of in 't weekend niet of maar een 2-uurdienst doen (L12 in 't weekend momenteel is een ander geval natuurlijk) is enkel en alleen het gevolg van personeelscapaciteit. Die mensen willen ook wel eens een weekendje thuis zijn of verlof nemen.
Dat is iets anders, nu om mss even advocaat van de duivel te spelen, het treinpersoneel van B-cargo is van harte welkom bij de afdeling reizigers...
En de reden dat stellen niet in Essen blijven is, zoals eerder gezegd, het gevolg van centralisatie van onderhoud ed. op Schijnpoort. En ja dat is louter en alleen het gevolg van besparingen. Voor NMBS is het ook crisis. Ook NMBS moet zich klaarmaken om de concurrentie met andere operatoren aan te kunnen, anders is het binnen een paar jaar voor NMBS-reizigers hetzelfde als voor B-Cargo.
Dat vind ik dan weer een flauw excuus.
Niet 'alle' treinstellen rijden elke nacht naar schijnpoort voor onderhoud, anders zou het daar nogal een bedrijvigheid van jewelste moeten zijn.
Er worden ook stellen gewoon 'geparkeerd'.
Een machinist die een laatste trein doet zal er zeker niet rauwig om zijn dat hij dit stel mag parkeren in zen eigen depot, ipv het "leeg" terug te rijden naar een centralisatie plaats. Wat ook geld kost of niet misschien?
Het zich klaar maken voor de concurrentie...heeft hier mijn inziens weinig van doen.
Dat kan men enkel over een geheel bekijken niet in een detail.
En helaas ook: als je een treinstel ergens te 'verlaten' een nachtje laat staan, is de kans groot dat je er de volgende ochtend ook niets meer aan hebt (vandalisme, graffiti,...). Wekelijks wordt ergens te lande in een rijtuig of treinstel wel één of meerdere ramen uitgeslagen.
[/quote][/quote]
Dat is dan weer een gevolg van een slecht beleid.
Strenger optreden en meer beveiliging, zou al veel helpen.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 29 okt 2009, 14:22
door stefanic
odul schreef:stefanic schreef:
Nu laat je 't zelfs uitschijnen dat we meer treinen laten rijden om reizigers te pesten. Tijdens de spits is alle materieel in gebruik. Wij moeten smeken om bepaalde treinen die bulken van het volk versterkt te krijgen. Vind je het dan logisch dat ergens tijdens de spits een treinstel zou staan te staan, voor het geval dat?
Toch vind ik dat in een regio zoals Antwerpen een paar treinstellen ter beschikking moeten blijven. Ik ga ervan uit, in een 'noodsituatie' liever een overvolle trein dan helemaal 'geen' trein.
Leer lezen: die treinen 'ter beschikking' ZIJN ER NIET TIJDENS DE SPITS !!!!!!!! N - I - E - T. NATUURLIJK zou dat beter WEL zo zijn. Maar nu is dit dus NIET zo.
odul schreef:stefanic schreef:
En personeel op overschot??? ho maar! De voornaamste reden dat bepaalde relaties 's avonds vroeger stoppen of in 't weekend niet of maar een 2-uurdienst doen (L12 in 't weekend momenteel is een ander geval natuurlijk) is enkel en alleen het gevolg van personeelscapaciteit. Die mensen willen ook wel eens een weekendje thuis zijn of verlof nemen.
Dat is iets anders, nu om mss even advocaat van de duivel te spelen, het treinpersoneel van B-cargo is van harte welkom bij de afdeling reizigers...
Inderdaad!
odul schreef:stefanic schreef:
En de reden dat stellen niet in Essen blijven is, zoals eerder gezegd, het gevolg van centralisatie van onderhoud ed. op Schijnpoort. En ja dat is louter en alleen het gevolg van besparingen. Voor NMBS is het ook crisis. Ook NMBS moet zich klaarmaken om de concurrentie met andere operatoren aan te kunnen, anders is het binnen een paar jaar voor NMBS-reizigers hetzelfde als voor B-Cargo.
Dat vind ik dan weer een flauw excuus.
Niet 'alle' treinstellen rijden elke nacht naar schijnpoort voor onderhoud, anders zou het daar nogal een bedrijvigheid van jewelste moeten zijn.
Er worden ook stellen gewoon 'geparkeerd'.
Een machinist die een laatste trein doet zal er zeker niet rauwig om zijn dat hij dit stel mag parkeren in zen eigen depot, ipv het "leeg" terug te rijden naar een centralisatie plaats. Wat ook geld kost of niet misschien?
Het zich klaar maken voor de concurrentie...heeft hier mijn inziens weinig van doen.
Dat kan men enkel over een geheel bekijken niet in een detail.
Ik heb niet gezegd dat die allemaal 'in onderhoud' zijn. En om de concurrentie het hoofd te bieden moeten we tegen een zo laag mogelijke kost ons aanbod kunnen realiseren, want uiteindelijk zit de kost toch wel verrekend in het treinticket, niet...
odul schreef:stefanic schreef:
En helaas ook: als je een treinstel ergens te 'verlaten' een nachtje laat staan, is de kans groot dat je er de volgende ochtend ook niets meer aan hebt (vandalisme, graffiti,...). Wekelijks wordt ergens te lande in een rijtuig of treinstel wel één of meerdere ramen uitgeslagen.
Dat is dan weer een gevolg van een slecht beleid.
Strenger optreden en meer beveiliging, zou al veel helpen.
Optreden is aan de politie (of minstens met medewerking van...): en sorry maar dat zijn pas gigantische lamzakken. Vanochtend op een NMBS-Infrabel vergadering heb ik hiervan WEERAL een extreem schrijnend voorbeeld gekregen (ivm een aggressieve zwartrijder). En meer beveiliging: met welk personeel??? 't Is waar dat dit een vicieuse cirkel is, maar da's net hetzelfde met het gedrag in het autovrkeer. Zonder meer crimineel. Maar excuseer ik moet misschien nuanceren: niet de politie zijn lamzakken maar het gerechtelijke apparaat erachter.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Geplaatst: 29 okt 2009, 15:07
door jan_olieslagers
stefanic schreef:niet de politie zijn lamzakken maar het gerechtelijke apparaat erachter.
Inderdaad. Ik ken een paar politiemensen en de frustratie over het ministerie van justitie en zijn personeel zit daar zéér hoog.