Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Molenbruch Y.

Re: Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website

Bericht door Molenbruch Y. »

Rest: de Algemene Vervoersvoorwaarden. Problematisch hierbij is dat in de Bundel (lexicon) nergens de term "reisweg" staat gedefinieerd. Wat is een "reisweg"?
Dag,

Sectie 2.2.2.5 van Bundel II bepaalt de toegelaten reiswegen voor treinkaarthouders, waaronder ook de Campuskaart (als variant van de schooltreinkaart) valt:

Treinkaarten, geldig tussen twee of meer stations, laten toe te reizen:
- op de gevraagde reisweg (= aangerekende reisweg) en de reis aan te vangen, te onderbreken en te beëindigen in alle op die reisweg gelegen stations;
- over elke andere reisweg die de vermelde eind- en/of knooppunten van het
NMBS-traject verbindt, doch uitsluitend in doorgaand verkeer (d.w.z. zonder in de tussenstations de reis te onderbreken of de reisweg in te korten), indien hij met de genomen treinen zijn bestemming vlugger kan bereiken of niet moet overstappen op een andere trein. De reiziger mag daarvoor de duur van zijn reis met maximum 30 minuten verlengen.

Dit zijn m.a.w. dezelfde regels als voor reizigers met een gewoon biljet, behalve dan dat de treinkaarthouder zijn reis mag beginnen, stopzetten of onderbreken in ieder station dat op de aangerekende reisweg (= de in afstand korste reisweg) ligt.

Groeten,
calabria

Bericht door calabria »

Gelden die voorwaarden ook voor campuskaarten?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Jeroen schreef:Waarom gaat dit nu opeens over de 'aankoopmodule'? De betrokkene heeft een Campuskaart. Normaal heeft ie bij de aankoopmodule niets meer te zoeken, zijn aankoop is al geschied. Alle voorwaarden die daar staan vermeld en toch op hem van toepassing zijn, staan er verkeerd. Enkel de voorwaarden van toepassing op en bij aankoop van de Campuskaart gelden. Wat op de website staat vermeld mag men dan ook m.i. in deze zaak buiten beschouwing laten:
Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming schreef: Art. 4. Ten laatste op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst moet de onderneming te goeder trouw aan de consument de behoorlijke en nuttige informatie geven betreffende de belangrijkste kenmerken van het product en betreffende de verkoopsvoorwaarden, rekening houdend met de door de consument uitgedrukte behoefte aan informatie en rekening houdend met het door de consument meegedeelde of redelijkerwijze voorzienbare gebruik.
Er is nergens gezegd dat die student die aankoopmodule heeft gebruikt, men probeert enkel te "bewijzen" dat er iets niet klopt aan de hand van die planner-Koop Online koppeling, wat ik betwijfel.

Die Koop Online biedt verder geen enkele andere "extra" voorwaarden bij mijn weten. Indien toch zou ik hier toch eens een quote willen zien.

Kom dan niet af met die tips en disclaimers op de site. Dit zijn geen extra voorwaarden maar gewoon mededelingen dat die info van de planner informatief is en niet meer. Er staat toch nergens in de Bundel dat aan die info wel rechten kunnen worden ontleend...?
Adler schreef:
K V B schreef:De NMBS vertelt al jaren dat een papieren spoorboekje overbodig is, want er is tegenwoordig de website. Wie A zegt moet echter ook B zeggen. Als je blijft herhalen dat de voornaamste bron voor dienstregeling informatie het web is dan moet je accepteren dat je klanten hier rechten aan kunnen ontlenen.
Dat is ook mijn standpunt, maar ik denk dat we nooit uit deze discussie geraken.

Het standpunt van de NMBS (en van Dietrich) is dat je uit de reisplanner geen enkele conclusie mag trekken, ook al worden daar de meest onzinnige verbindingen getoond, maar dat iedereen geacht wordt de algemene vervoersvoorwaarden te kennen en te hebben gelezen.
Nu vraag ik aan die heren, als je 1000 willekeurige reizigers zou vragen of zij al eens die voorwaarden hebben gelezen of zij er 2 kunnen vinden.
Iedere staatsburger van dit land wordt ook geacht van elke dag het Staatsblad te lezen.

De student heeft mijns inziens wel een punt als hij zegt dat de NMBS op de reisplanner ten minste de indruk geeft dat die verbinding via Berchem wel is toegelaten.
Als je voor een zaterdag (dag waarop de student reisde) voor de bewuste verbinding tientallen verbindingen laat zien die allemaal mogen genomen worden met een normaal ticket of treinkaart of campuskaart, maar 1 ervan niet en je maakt daarvan geen enkele melding, dan kan iemand daar inderdaad verkeerde conclusies uit trekken.
Ik blijf dus herhalen dat die trein van 6.08u daar absoluut niets staat te doen en enkel maar tot dergelijke situaties en discussies kan leiden.
En ik blijf de vraag herhalen waarom de NMBS daar na maanden nog steeds niets aan heeft gedaan, net zomin als aan andere nog veel ergere kemels waarvan ik hier al een voorbeeld heb gegeven met de verbinding via Roosendaal.
Officiele info = waarschijnlijk de gele affiches, brochures, etc. In dat laatste geval waarschijnlijk het spoorboekje ook. Het is nog altijd niet afgeschaft dus je kan niet weten wat de plannen hiermee zijn en of men bij eventuele afschaffing zal zorgen dat de planner dan wel volledig in orde is. Misschien is de melding op de site wel de reden dat het spoorboekje er nog steeds is.

Het is gewoon een feit dat men niet wilt dat de aangeboden reiswegen van de planner gelden als mogelijk of toegestaan. Zelfs al wordt er geen tip getoond. Waarom? Moet je mij niet vragen. Misschien uit vrees voor fouten in het systeem... Dan kan ik het begrijpen dat er dergelijke meldingen/disclaimers op worden geplaatst. En de NMBS is niet de enige. Je kan dan wel een enkele fout eruit halen maar bent nog niet zeker of het zoekalgoritme volledig in orde is met wat je zegt in de voorwaarden.

Als nu blijkt dat geldige info slecht te verkrijgen is zou je dit kunnen als argument gebruiken voor de rechter. Tesamen met enige mogelijkheden die hier eerder al stonden. Ik sluit niet uit dat hij gelijk krijgt, maar als men het contract strikt toepast geef ik hem gewoon niet veel kans. Of je hebt een rechter die een andere interpretatie hanteert.

En ondertussen weet je ook nog niet of het wel over die treinen gingen die hier zijn opgezocht. Voor hetzelfde geld probeert hij er zich enkel uit te praten met hele of halve leugens.

Ik hoop anders voor de toekomst ook wel dat men de planner optimaliseert en ervoor zorgt dat de fouten eruit zijn.
Molenbruch Y.

Gelden die voorwaarden ook voor campuskaarten?
Iedere vorm van reisonderbreking wordt in paragraaf 10 weliswaar uitdrukkelijk verboden voor de Campuskaart (terwijl de gewone treinkaarthouder dat dus wel mag als het station van onderbreking op de aangerekende reisweg ligt), maar het principe voor de bepaling van de reisweg op zich geldt wel. Dat was de oorspronkelijke vraag.

Groeten,
overweg13

Bericht door overweg13 »

Hoe dit ook afloopt, interesseert me niet echt. Als zelfs de ombudsman adviseert om de boete te betalen, lijkt de NMBS redelijk recht in haar schoenen te staan.
Wat me meer beangstigt is dat we zo stilaan afglijden naar Amerikaanse toestanden, waar bij de handleiding voor strijkijzers uitdrukkelijk vermeld wordt dat bepaalde delen heet kunnen worden, om schadeclaims achteraf te vermijden.
Onderaan de reisadviezen lees je trouwens: Aan de gegeven reisadviezen kunnen geen rechten worden ontleend. Dat kan geïnterpreteerd worden als: kom niet klagen als het verkeerd loopt. Maar in dit geval lijkt de toepassing me ruimer.
Met vriendelijke groet

overweg13
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Onderaan de reisadviezen lees je trouwens: Aan de gegeven reisadviezen kunnen geen rechten worden ontleend. Dat kan geïnterpreteerd worden als: kom niet klagen als het verkeerd loopt. Maar in dit geval lijkt de toepassing me ruimer.
Ik interpreteer dit als: Welke fouten er ook getoond worden, we hebben altijd gelijk en we gaan ook geen moeite doen om de kwaliteit te verbeteren.

Misschien daarom dat Infrabel een eigen routeplanner heeft ontwikkeld. Die zijn tenminste zo eerlijk om op de website te zetten dat die nog moet verfijnd worden en vragen zelfs uitdrukkelijk aan de gebruikers om eventuele gevonden fouten te melden.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Adler schreef: Ik interpreteer dit als: Welke fouten er ook getoond worden, we hebben altijd gelijk en we gaan ook geen moeite doen om de kwaliteit te verbeteren.

Misschien daarom dat Infrabel een eigen routeplanner heeft ontwikkeld. Die zijn tenminste zo eerlijk om op de website te zetten dat die nog moet verfijnd worden en vragen zelfs uitdrukkelijk aan de gebruikers om eventuele gevonden fouten te melden.
Het gaat hier niet over gelijk hebben, het gaat over de mogelijkheid dat het allemaal net even anders loopt dan in de planner voorgesteld. Het blijft mijn fundamenteel bezwaar tegen alle elektronische planners. Als je het zelf in een papieren versie opzoekt, kun je ten minste nog zelf beslissen hoeveel marge je wil inbouwen. Idem dito als je uitleg vroeg aan het loket: je kon gerust zeggen dat je een bepaalde aansluiting niet vertrouwde, en dan gaf men een ruimere.
En laat ons eerlijk zijn: als je van Brussel naar Gent reist, dan zoek je geen dienstregeling op via Antwerpen. En mocht je dat toch doen, dan kun je maar best eerst even nakijken of je reis wel conform de Algemene Voorwaarden is.
Ik vind die planners een goede ondersteuning, maar er blind op vertrouwen? Nee hoor, dan rijd je met je gps in het kanaal...
Met vriendelijke groet

overweg13
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Wat me meer beangstigt is dat we zo stilaan afglijden naar Amerikaanse toestanden, waar bij de handleiding voor strijkijzers uitdrukkelijk vermeld wordt dat bepaalde delen heet kunnen worden, om schadeclaims achteraf te vermijden.
Dan moet je eens de clausule betreffende aansprakelijkheid, de clausule betreffende auteursrechten en de clausule betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer lezen.
Je zou op den duur schrik hebben om nog op die website te komen.
Asterix

Bericht door Asterix »

Molenbruch Y. schreef:
Rest: de Algemene Vervoersvoorwaarden. Problematisch hierbij is dat in de Bundel (lexicon) nergens de term "reisweg" staat gedefinieerd. Wat is een "reisweg"?
Dag,

Sectie 2.2.2.5 van Bundel II bepaalt de toegelaten reiswegen voor treinkaarthouders, waaronder ook de Campuskaart (als variant van de schooltreinkaart) valt:

- op de gevraagde reisweg (= aangerekende reisweg) en de reis aan te vangen, te onderbreken en te beëindigen in alle op die reisweg gelegen stations;
NMBS-traject verbindt, doch uitsluitend in doorgaand verkeer (d.w.z. zonder in de tussenstations de reis te onderbreken of de reisweg in te korten), indien hij met de genomen treinen zijn bestemming vlugger kan bereiken of niet moet overstappen op een andere trein. De reiziger mag daarvoor de duur van zijn reis met maximum 30 minuten verlengen.
Weet ik maar dit zegt niets. Overstappen in Mechelen of Antwerpen-Berchem of Brussel-Noord zijn ook allemaal "reiswegen", reiswegen die perfect in de logica van deze reiziger passen (aansluiting halen, vertraging etc). Spreek hem maar eens tegen met zo een lamentabele omschrijving als hierboven. Zolang hij volgens mij niet blijft "plakken" in een tussenstation, overtreedt ie geen enkele bepaling. Wat is immers een "aangerekende reisweg"? Een recht lijn? Dan mag hij nergens afwijken. Maar dat staat er niet.
Dietrich schreef:Kom dan niet af met die tips en disclaimers op de site. Dit zijn geen extra voorwaarden maar gewoon mededelingen dat die info van de planner informatief is en niet meer. Er staat toch nergens in de Bundel dat aan die info wel rechten kunnen worden ontleend...?
Ja maar wie is er hier begonnen met die "tips" en "disclaimers" erbij te betrekken? :? Enfin, tot daar aan toe. Zelfs in de Bundel staat geen waterdichte omschrijving.
Adler schreef:Dan moet je eens de clausule betreffende aansprakelijkheid, de clausule betreffende auteursrechten en de clausule betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer lezen. Je zou op den duur schrik hebben om nog op die website te komen.
Dat is natuurlijk de klassieke truc: de brave burger om de oren slaan met moeilijke juridische termen zodat hij murw en zonder enige tegenspraak alles gelooft wat erop verschijnt.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Jeroen schreef:
Dietrich schreef:Kom dan niet af met die tips en disclaimers op de site. Dit zijn geen extra voorwaarden maar gewoon mededelingen dat die info van de planner informatief is en niet meer. Er staat toch nergens in de Bundel dat aan die info wel rechten kunnen worden ontleend...?
Ja maar wie is er hier begonnen met die "tips" en "disclaimers" erbij te betrekken? :?
Ik. En dan? Dat is hier gewoon de hele clue van het verhaal, de reden waarom zijn opgezochte treinen van die planner niet geldig zouden zijn als bewijs. Je hebt eerder beweerd dat er met die melding iets niet juist is.

En laatst probeer je te beweren dat het bijkomende voorwaarden zouden zijn die niet mogen. Tenzij je het op iets anders hebt (waarvan ik niet zou weten wat).

Ik kan dus ook zo'n feiten en regels opsommen die geen verschil maken in dit geval, want voor zover ik zie zijn het geen voorwaarden, laat staan achteraf toegevoegde. Enfin, zoals ik hierboven dus zei. Anders moet je mij eens aantonen waarom dit voorwaarden zouden zijn die betrekking hebben op uw gekochte biljet. .

Einde discussie voor mij nu. Is hier al 7 pagina's aan de gang, en veel zaken begrijp ik wel, maar soms staat er hier ook wel volstrekte zever en worden er hier zaken 2 of 3 keer herhaald.

Wie zeker wilt zijn legt dit maar voor aan een advocaat. Misschien moet die student dat ook doen. Maar iets zegt mij dat dit niet zal gebeuren.
Laatst gewijzigd door Dietrich op 14 feb 2011, 20:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Molenbruch Y.

Dag,

Weet ik maar dit zegt niets. Overstappen in Mechelen of Antwerpen-Berchem of Brussel-Noord zijn ook allemaal "reiswegen", reiswegen die perfect in de logica van deze reiziger passen (aansluiting halen, vertraging etc). Spreek hem maar eens tegen met zo een lamentabele omschrijving als hierboven. Zolang hij volgens mij niet blijft "plakken" in een tussenstation, overtreedt ie geen enkele bepaling. Wat is immers een "aangerekende reisweg"? Een recht lijn? Dan mag hij nergens afwijken. Maar dat staat er niet.

Het is nochtans heel eenvoudig. De "aangerekende reisweg" is het in afstand kortste traject dat vertrek- en bestemmingsstation met elkaar verbindt, waarbij men zich dient te baseren op de officiële kilometeraanduiding, die in het spoorboekje is opgenomen. Via deze reisweg mag je ALTIJD reizen in doorgaand verkeer (een treinkaarthouder mag zelfs langdurige onderbrekingen inlassen), ongeacht hoe vaak je moet overstappen of hoe lang je reis duurt.

Omdat dit soms tot onpraktische toestanden leidt - bijvoorbeeld: de aangerekende reisweg van Genk naar Leuven loopt via Aarschot, terwijl het evidenter is om langs Landen te reizen - zijn er twee uitzonderingen opgenomen:
* iedere afwijkende route is toegestaan als je op die manier sneller ter plaatse bent; je hoeft zelfs niet het snelste alternatief te kiezen, zolang je maar sneller bent dan via de aangerekende reisweg.
* een afwijkende route waarbij je niet moet overstappen is ook toegestaan, op voorwaarde dat je de reistijd niet met meer dan 30 minuten verlengt.

In het geval van deze student loopt de aangerekende reisweg via lijn 50A. Als hij een afwijkende reisweg volgde via Lokeren, moest die dus aan één van de voornoemde uitzonderingen voldoen. Zonder verdere details kunnen we daar niet over oordelen. Houd er bovendien rekening mee dat de feiten dateren van de vorige dienstregelingperiode, toen IC G en IC E in het weekend nog een andere dienstregeling hadden, hetgeen implicaties heeft voor de aansluitingen.

Groeten,
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Molenbruch Y. schreef:Het is nochtans heel eenvoudig. De "aangerekende reisweg" is het in afstand kortste traject dat vertrek- en bestemmingsstation met elkaar verbindt, waarbij men zich dient te baseren op de officiële kilometeraanduiding, die in het spoorboekje is opgenomen. Via deze reisweg mag je ALTIJD reizen in doorgaand verkeer (een treinkaarthouder mag zelfs langdurige onderbrekingen inlassen), ongeacht hoe vaak je moet overstappen of hoe lang je reis duurt.
De 'gemiddelde' reiziger koopt geen spoorboekje, raadpleegt in het beste geval de lijnfolder... hoe weet die welke de aangerekende reisweg is? (even los van het geval Gent-Brussel via Antwerpen, dat is vrij duidelijk in mijn ogen)

In mijn eigen geval: Abonnement Beveren-Mechelen - langs welke reisweg is dat gerekend?
Ik kan zowel via Sint-Niklaas of Berchem.. en soms duurt dat even lang, maar de afstand...
* Beveren - Sint-Niklaas = 9 km + Sint-Niklaas - Mechelen = 34 km = totaal 43 km
* Beveren - Berchem = 14 km + Berchem - Mechelen = 19 km = totaal 33 km

Op mijn treinkaart staat de aangerekende afstand: 34 km?!?!
Mijn abonnement is geldig in de hele zone Mechelen, dus in theorie ook nog tot Muizen.. + 4 km

Wie kan me dit verklaren...
Molenbruch Y.

Dag,

Eerst even twee opmerkingen:
* Muizen staat niet in de lijst die de Zone Mechelen definieert, enkel Mechelen en Mechelen-Nekkerspoel. Kijk het maar eens na op de site van de NMBS.
* Het traject Berchem - Mechelen is volgens het spoorboekje 21 km (de exacte afstand is 21,1 km), niet 19 km. Maar dan is er dus nog een verschil van 1 km dat niet te wijten is aan afronding van de exacte afstanden, zo heb ik nagerekend.
Maar dat even terzijde.

Ik heb eens wat zitten proberen met Sefora:
* eerste vaststelling: voor de meeste zones wordt het belangrijkste station als referentiepunt genomen. Dit betekent bijvoorbeeld dat een abonnementhouder van Genk naar Kiewit het tarief voor 16 km (nl. tot Hasselt) betaalt, hoewel hij maar 11 km reist. Idem voor een abonnementhouder van Piéton naar Marchienne-au-Pont (berekend op afstand tot Charleroi-Sud).
* tweede vaststelling: voor Mechelen is dat niet zo. Vanuit noordelijke richting (bv. vanuit Duffel) wordt een kilometer te weinig aangerekend, vanuit zuidelijke richting (bv. Vilvoorde, Dendermonde, ...) wordt systematisch een km te veel aangerekend. Het lijkt - en nu ben ik dus voor alle duidelijkheid maar aan het gissen - alsof men een globaal referentiepunt vaststelt dat ergens tussen Mechelen en Mechelen-Nekkerspoel ligt. Feit is wel dat dit verschil met de werkelijke afstand in de praktijk meestal geen verschil uitmaakt, omdat de prijzen maar veranderen per 'groepje' van een aantal km.

Groeten,
Laatst gewijzigd door Molenbruch Y. op 15 feb 2011, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix

Bericht door Asterix »

Dietrich schreef:Ik. En dan? Dat is hier gewoon de hele clue van het verhaal, de reden waarom zijn opgezochte treinen van die planner niet geldig zouden zijn als bewijs. Je hebt eerder beweerd dat er met die melding iets niet juist is.
Is dit weer een vorm van "begrijpend lezen"? Ik heb geschreven dat zoiets niet per definitie als zaligmakende waarheid moet worden beschouwd, louter omdat één partij het op een website vermeld.
Dietrich schreef:En laatst probeer je te beweren dat het bijkomende voorwaarden zouden zijn die niet mogen. Tenzij je het op iets anders hebt (waarvan ik niet zou weten wat).
Geen idee wat je nu weer bedoelt.
Molenbruch Y. schreef:Het is nochtans heel eenvoudig. De "aangerekende reisweg" is het in afstand kortste traject dat vertrek- en bestemmingsstation met elkaar verbindt, waarbij men zich dient te baseren op de officiële kilometeraanduiding, die in het spoorboekje is opgenomen. Via deze reisweg mag je ALTIJD reizen in doorgaand verkeer (een treinkaarthouder mag zelfs langdurige onderbrekingen inlassen), ongeacht hoe vaak je moet overstappen of hoe lang je reis duurt.
Schitterend. En van waar haalt u dat? Of is dat louter je persoonlijke interpretatie?
thejay schreef:De 'gemiddelde' reiziger koopt geen spoorboekje, raadpleegt in het beste geval de lijnfolder... hoe weet die welke de aangerekende reisweg is? (even los van het geval Gent-Brussel via Antwerpen, dat is vrij duidelijk in mijn ogen)
(...)
Mijn abonnement is geldig in de hele zone Mechelen, dus in theorie ook nog tot Muizen.. + 4 km

Dat valt niet te verklaren. Zoals je zelf aantoont, is het nattevingerwerk en de weinig concrete beschrijvingen in de Bundel op dit vlak helpen zeker niet. De "tips" op de routeplanner evenmin. Ik zou die boete zeker niet betalen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

thejay schreef:
De 'gemiddelde' reiziger koopt geen spoorboekje, raadpleegt in het beste geval de lijnfolder... hoe weet die welke de aangerekende reisweg is? (even los van het geval Gent-Brussel via Antwerpen, dat is vrij duidelijk in mijn ogen)

In mijn eigen geval: Abonnement Beveren-Mechelen - langs welke reisweg is dat gerekend?
Ik kan zowel via Sint-Niklaas of Berchem.. en soms duurt dat even lang, maar de afstand...
* Beveren - Sint-Niklaas = 9 km + Sint-Niklaas - Mechelen = 34 km = totaal 43 km
* Beveren - Berchem = 14 km + Berchem - Mechelen = 19 km = totaal 33 km

Je hoeft eigenlijk niet te weten wat de aangerekende reisweg is: die bepaalt alleen wat je betaalt. Voor Halle - Holleken wordt bijv. 16 km aangerekend, terwijl de meest voor de hand liggende reisweg over Brussel-Zuid loopt. Maar weinigen zullen zich aan een aansluiting in Sint-Job (dus lijnen 26/124) wagen - in het weekend is dat trouwens onmogelijk.
Maar dat betekent ook dat voor een reis naar Braine-l'Alleud een reisweg aangerekend wordt via lijn 26/124, en dan wordt het helemaal te gek.
De clausule dat je altijd langs de snelste weg mag reizen is dus in het voordeel van de reiziger die op die manier meer voor de hand liggende verbindingen mag gebruiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie