nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

Dit lazen we lang geleden, op pagina 39 van deze topic:
rail s schreef: GE Transportation also released an image of a possible mainland European version of the PowerHaul locomotive. Afbeelding Vom: 24.09.08
GE: Lokomotiven für Europa Afbeelding Modell der neuen Lok für Frightliner; Foto: C. Müller
Der amerikanische Hersteller GE Transportation hat auf der InnoTrans eine neue Diesellokomotive für Europa angekündigt. Basis dafür ist die derzeit in Entwicklung befindliche PH37ACmi für die britische Frightliner Group, die im November 2007 30 Stück bestellt hat. Die Lok für Kontinentaleuropa soll aber das UIC-Lichtraumprofil nutzen.
bron: http://www.eurailpress.de/article/view/ ... uropa.html
Ondertussen wisten we ook al dat Tülomsas, de grootste bouwer van Turks rollend materieel, deze locs in licentie ging bouwen (Tülomsas deed dit ook al in het verleden met GM locs). En daarvan is de eerste machine nu klaar:
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... rhaul.html
http://www.tulomsas.com.tr/main.php?kid=370 (spijtig genoeg alleen in het Turks :cry: , Engelse site is nog niet geüpdate)

Normaal gezien ging voor het Europese gabariet de kast zoals op het eerste plaatje gebruikt worden. Tenzij TCDD/Tülomsas specifiek voor de Britse kast kozen natuurlijk..

Edit: ik heb slecht gelezen. Blijkbaar zullen de locs uiteindelijk wel naar Freightliner gaan, men gaat de locs voor Freightliner nu in Turkije assembleren i.p.v. in de USA (Erie).
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bordensteker »

Eergistermiddag zag ik twee Class 66 locs op sleep te Antwerpen Noord. Dat is niet heel bijzonder, maar voor mijn gevoel wél als het er twee zijn in de markante kleuren van EWS. De nummers waren 66196 en 66227. Ze leken dus onbemand, reden kennelijk niet in een trein, maar werden door een NMBS 77 op een spoor in bundel C2 geplaatst.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

Misschien er kompleet naast, maar ergens gelezen dat er EWS loks naar Europa kwamen. Ik dacht voor Polen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Treinen9880 »

dentheo schreef:Misschien er kompleet naast, maar ergens gelezen dat er EWS loks naar Europa kwamen. Ik dacht voor Polen...
ik herinner mij nog een foto van iemand waar er een 3tal EWS loks mee waren en die reden idd naar polen als ik mij goed herinner
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Bombardier and Trenitalia Sign Contract for an Additional 50 Locomotives

Afbeelding

27-04-2011

E464 locomotives will strengthen regional passenger fleet in Italy Afbeelding Trenitalia (Italian Railways) has awarded Bombardier Transportation a new order to supply an additional 50 of its economical and proven E464 electric locomotives, exercising an option to the contract signed in 2009 for the supply of 100 units. Valued at approximately 128 million euro ($186 million US), the contract is a further landmark for Bombardier locomotives in Italy. With this contract, Trenitalia has placed orders for a total of 688 E464 locomotives, 570 of which are already in successful commercial service. Delivery of the locomotives is scheduled for between 2012 and 2013.

"With these additional 50 E464 locomotives, Trenitalia will be operating one of the largest single vehicle-type fleets in Europe, making it one of the first operators to benefit from considerably reduced operational and maintenance costs,” said Åke Wennberg, President, Locomotives and Equipment, Bombardier Transportation. “In Italy, the E464 locomotives are as successful as the BOMBARDIER TRAXX locomotives are in many other European countries.”

“We are really proud of this new order. We thank Trenitalia for its continued confidence in the manufacturing capabilities we have developed in Vado Ligure,” commented Roberto Tazzioli, Chief Country Representative Italy, Bombardier Transportation. “This order reinforces Bombardier’s already strong manufacturing presence in Italy. It encourages us to continue offering superior solutions to Trenitalia, which we believe is positioned to place both regional and high-speed rail transportation in Italy amongst the world’s greatest,” added Mr. Tazzioli.

With a maximum power of 3.5 MW and a top-speed of 160 km/h, the E464 locomotive is particularly well known for its high level of reliability, availability and serviceability over its entire life cycle.

Bron: Bombardier
benoit
Berichten: 150
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: nieuwstopic?!

Bericht door benoit »

Rechtstreekse spoorverbinding Antwerpen-China

ma 09/05/2011 - 07:22
De haven van Antwerpen begint met een rechtstreekse spoorverbinding met het binnenland van China. De spoorlijn moet vooral dienen voor goederen waarbij tijdswinst belangrijk is, zegt Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V).
beluister


Schepen Van Peel: "We willen er bij zijn"

Nu na de oostkust ook het binnenland van China steeds meer aan het ontwikkelen is, wil de Antwerpse haven op de kar springen. De rechtstreekse spoorverbinding met het binnenland van China is daar een voorbeeld van. Concreet zullen in Antwerpen verschillende ladingen gecombineerd worden en via het spoor naar China vervoerd worden. In China moet dan het omgekeerde gebeuren.
Belga

De rechtstreekse verbinding is eigenlijk een verlenging van bestaande spoorverbindingen naar Duitsland en verder naar het oosten van Europa. De spoorlijn is een samenwerking tussen drie verschillende spoorwegoperatoren. In ons land is dat niet de NMBS, maar het Zwitserse Hupac. Volgens schepen Marc Van Peel is dat niet zo verrassend, Hupac is de op één na grootste operator in de haven van Antwerpen, na de NMBS, en beschikte al over een stuk spoorverbinding naar Duitsland en Oekraïne.

De rechtstreekse spoorverbinding is niet goedkoper dan transport per boot, maar zal wel zowat de helft sneller producten in China kunnen afleveren dan het maritieme transport. "Het is vooral belangrijk voor goederen waar tijdwinst belangrijk is", zegt Van Peel. De spoorverbinding past ook in het plan van de haven om niet alleen een maritieme draaischijf te zijn, maar ook een continentale. De agglomeratie in China waar de spoorlijn eindigt, Chongqing, heeft zo'n 32 miljoen inwoners.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... rpen_china (er staat ook nog een videoreportage bij)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Kort internationaal nieuws:

Bericht door bobke »

Hoi, ik dacht dat het misschien een goed idee is om een apart topic te maken, waar iedereen kort internationaal nieuws kan posten.

ier doden bij treincrash Amerika

25 juni 2011

In de Amerikaanse staat Nevada zijn bij een treinongeluk zeker vier mensen omgekomen. Er vielen 20 gewonden. De trein werd bij een spoorwegovergang aangereden door een vrachtwagen.

Chauffeur is omgekomen
Het is niet precies duidelijk wie de doden zijn. De politie vertelde aan tv-zender ABC dat de vrachtwagenchauffeur en een medewerker zijn omgekomen. De trein is deels uitgebrand.

Grote vuurbal
Een overlevende omschreef hoe hij een grote vuurbal langs het raam van zijn wagon zag vliegen. Hij raakte niet gewond. Hoeveel passagiers er in totaal in de trein zaten, is niet bekend.

Bron: RTL


Siemens consortium is preferred bidder for 1200 Thameslink cars PDF Print E-mail
Thursday, June 16, 2011

BRITAIN's rail minister Teresa Villiers has announced today that a consortium led by Siemens is the preferred bidder to fund, build and maintain a fleet of 1200 emu cars as part of the £6bn project to upgrade and expand the Thameslink cross-London rail network. The consortium will also fund and build two train depots in the London area at Hornsey and Three Bridges.desiro-city-fcc-1-276.jpg
Siemens is in a consortium with Cross London Trains itself a consortium of finance partners comprising Siemens Project Ventures, Innisfree and 3i Infrastructure.

It is expected to take several months to reach financial closure. However, the first trains should enter service in 2015, with delivery completed by 2018.

The Desiro City trains will be built at Siemens' Krefeld factory in Germany, but Siemens says the deal will result in the creation of 2000 jobs in Britain for the supply of components, the construction of the depots and to maintain the trains. Each set will comprise eight or 12 cars.

Siemens began developing the Desiro City in 2007 and has invested Euros 50m in the project. The train is around 25% lighter than the current Desiro UK emu. "We have used inner-frame bogies and we've substantially reduced the amount of ac cabling and associated relays in the traction system," Siemens Desiro City project manager Mr Daragh Lowry told IRJ at Railtex in London today. "This helps to make the train up to 50% more energy efficient than previous British Desiros." The trains also feature an intelligent standby mode to reduce power consumption during stabling, CO2 sensors to regulate air-conditioning, and a driver assitance system for efficient acceleration and braking.

Inside, all seats and luggage racks are cantilevered from the bodyside to make cleaning more straightforward, and there are full-width gangways and larger windows for the benefit of standing passengers. Siemens has also eliminated electrical cabinets from the passenger area and widened the passenger doors to reduce station dwell times.

The government says it will retain the other bidder for the deal, the VeloCity consortium led by Bombardier, in reserve in case it fails to finalise the contract with Siemens. Bombardier is currently the only company in Britain with a train manufacturing facility. Its plant in Derby is working at full capacity, but manufacturing on four of its five production lines will be completed by the end of the year, casting doubt over the future viability of the plant. Afbeelding http://www.railjournal.com/newsflash/si ... -1235.html

Rare neus dat metrotoestel :o

Siemens unveils London Underground concept train
20 June 2011

UK: A design concept for a next-generation train for London Underground’s small-profile ‘tube’ lines was unveiled by Siemens during the Railtex exhibition.

Building on its successful role in supplying replacement bogies for Central Line and Waterloo & City Line stock, Siemens was asked by LU to develop a ‘concept train’ for the next round of replacement stock which will in due course be needed for the Piccadilly and Bakerloo lines.

When LU last tendered for replacement trains for the Piccadilly Line, Siemens did not submit a bid – and indeed on that occasion the plans did not proceed. Now, however, according to Friedrich Timmer, Project Manager for Rolling Stock in the Mobility Division at Siemens, ‘we believe London Underground is ready for the next generation of trains’.

Comparing the concept train with the Bombardier stock now entering service on the Victoria Line, Siemens said that the future design would offer a 30 tonne weight saving with 11% more capacity. Featuring wide gangways between cars, the trains would be 30% more energy-efficient; even if air-conditioning were fitted, the trains would be 17% more energy-efficient, said Timmer.

Siemens has developed the concept as the basis of a product family adaptable for use on different LU lines. The design includes what Siemens terms an ‘iconic’ front end that it hopes may one day become a London landmark.

Timmer expects prequalification for the next-generation train procurement process to start in 2012. Afbeelding http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... train.html
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Supersnelle trein Beijing – Shanghai in gebruik

29 juni 2011

Deze week rijdt de eerste supersnelle trein tussen Beijing en Shanghai. De trein haalt een snelheid van 300 kilometer per uur en zal de 1.300 kilometer tussen de twee steden in minder dan vijf uur afleggen.

Afgelopen maandag mochten journalisten al de rit van Beijing naar Shanghai in de supersnelle trein meemaken. Over enkele dagen mogen de gewone burgers zich met de trein verplaatsen. Volgens China waren de kaartjes voor de eerste publieke rit in een paar minuten uitverkocht.

Er zit wel een stevig prijskaartje aan de supersnelle trein. De bouw, die nog geen 40 maanden duurde, kostte 34 miljard dollar. Het goedkoopste kaartje voor de trein kost omgerekend zo’n 35 euro, wat ondanks de economische groei voor de meeste Chinezen nog heel veel geld is.

Bron: De Aziatische Tijger
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Bombardier schrapt 1.400 banen in Groot-Brittannië
05/07/11, 09u59
Het Canadese Bombardier, dat onder meer vliegtuigen en treinen bouwt, schrapt bijna de helft van de banen in zijn vestiging in het Britse Derby. De herstructurering is noodzakelijk omdat de Britse regering een lucratief contract voor de bouw van nieuwe treinstellen aan het Duitse Siemens toekende en niet aan Bombardier, aldus het bedrijf dat ook een vestiging heeft in Brugge.

In Derby moeten 1.400 van de 3.000 banen verdwijnen, deelde Bombardier mee. "Het verlies van het Thameslink-contract heeft ons gedwongen alle activiteiten in heel Groot-Brittannië tegen het licht te houden", aldus Colin Walton, de topman van Bombardier Transportation in het Verenigd Koninkrijk.

Het Britse ministerie van Verkeer duidde Siemens in juni aan als voorkeursbieder voor de modernisering van de zogenoemde Thameslink-spoorlijn. Die gaat van Bedford over Londen naar Brighton. De Britten willen in totaal 7 miljard euro investeren in de verbinding die in 1988 geopend werd. Onderdeel van het programma zijn 1.200 nieuwe treinstellen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... nnie.dhtml
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

bobke schreef:Bombardier schrapt 1.400 banen in Groot-Brittannië
05/07/11, 09u59
Het Canadese Bombardier, dat onder meer vliegtuigen en treinen bouwt, schrapt bijna de helft van de banen in zijn vestiging in het Britse Derby. De herstructurering is noodzakelijk omdat de Britse regering een lucratief contract voor de bouw van nieuwe treinstellen aan het Duitse Siemens toekende en niet aan Bombardier, aldus het bedrijf dat ook een vestiging heeft in Brugge.

In Derby moeten 1.400 van de 3.000 banen verdwijnen, deelde Bombardier mee. "Het verlies van het Thameslink-contract heeft ons gedwongen alle activiteiten in heel Groot-Brittannië tegen het licht te houden", aldus Colin Walton, de topman van Bombardier Transportation in het Verenigd Koninkrijk.

Het Britse ministerie van Verkeer duidde Siemens in juni aan als voorkeursbieder voor de modernisering van de zogenoemde Thameslink-spoorlijn. Die gaat van Bedford over Londen naar Brighton. De Britten willen in totaal 7 miljard euro investeren in de verbinding die in 1988 geopend werd. Onderdeel van het programma zijn 1.200 nieuwe treinstellen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... nnie.dhtml
Beetje rare insteek dat bericht. Ze vergeten nog te melden dat hierdoor 2000 extra banen in Hebburn, UK, komen, bij Siemens, Bombardier speelt ook met vestigingen en belastingvoordelen in binnen-, en buitenland.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

Op pagina 28 lazen we:
rail s schreef:Funding agreed for LGV Bretagne
31 Jul 2008
Maar 't is nu blijkbaar pas definitief:
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... igned.html

De lijn zal dus starten in Conneré (tak naar Le Mans van de LGV A) en eindigen net voor Rennes. Parijs-Rennes wordt daarmee 40 minuten korter, voor Parijs-Nantes is er weinig voordeel: 10 minuten minder. Dat komt enerzijds omdat de lijn naar Nantes al een lijn van 160 (met secties van 170 en 220) is, en er daardoor minder tijdswinst geboekt kan worden tov oververzadigde lijnen zoals Parijs-Dijon-Lyon. Anderzijds gebruikt men voor de treinen naar Nantes maar een kort stuk van de LGV: in Sablé-sur-Sarthe buigen zij terug af naar de klassieke lijn (beetje zoals met de Bif. Aisy-Pasilly op de LGV Sud-Est voor treinen naar Dijon-Ville).

De vraag is nu hoeveel TGV's Le Mans zal behouden met de bouw van een ringlijn rond Le Mans.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

rail s schreef:25 Jun 2008

Lithuania: LG has awarded Czech firm CZ Loko a €6·5m contract to rebuild a further nine CME3 Co-Co locos, with new bodies and Caterpillar 3512B DI-TA engines. A €3·7m contract covering five locos was completed in April. ?Final assembly is in Vilnius under CZ Loko supervision.
En ondertussen zien de locs er zo uit:
http://www.czloko.cz/en/products-servic ... /cme3.html
rail s schreef: Spain: CAF is undertaking a programme of reliability improvements to RENFE's Class 594 DMU fleet, including improved engine cooling and the installation of new compressors. Interiors are being refurbished at the same time.
En wat hier nog niet gezegd werd: de rubberen neus werd vervangen door een nieuwe plastic kop. Waarschijnlijk om aan de crashnormen te voldoen ? Misschien geen slecht idee om onze AM96 ook zo om te bouwen..

http://ferrocarriles.wikia.com/wiki/Ren ... _2007-2008
rail s schreef: 30 Jun 2008

SBB has also placed a SFr360m order with a consortium of Bombardier and Siemens for 121 double-deck intermediate cars which will be used to lengthen existing Zürich S-Bahn trainsets; eight of the new vehicles will go to Sihltal Zürich Uetliberg Bahn. The SZU cars will enter service in 2010, with the SBB vehicles following from 2011.
Daar hebben we nu ook nieuws over. In maart was er een wagen voor de SZU klaar. Die reed wel in een SBB-stel voor testritten:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-5294128 (4de en 5de foto)
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=356420

In mei was er dan een stel voor de SBB klaar:
http://www.bahnonline.ch/wp/30427/sbb-s ... n-plus.htm
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

rail s schreef: 11 Jul 2008
TURKEY: On July 10 Spanish rolling stock manufacturer CAF signed a €123m contract to supply 22 three-car EMUs which will enter service on suburban routes in Izmir from early 2010.
Zijn deze treinen, ondertussen al lang in dienst:
http://www.flickr.com/photos/teleferixt ... 250684583/
rail s schreef: 31 Aug 2008

Bosnia: BHZJK has awarded Croatian firm TZV Gredelj a €4·1m contract to modernise three ex-DB Class 212 diesel-hydraulic locomotives and one Class 642 diesel-electric by September 2009.
De 212'ers zien er nu zo uit: http://www.v100.de/index.php?nav=140122 ... tion=fotos. De 642 (= BB63500) staan ook goed in de nieuwe kleuren en met de Talgo erachter:
http://rail.phototrans.eu/14,45744,0.html
rail s schreef: Czech Republic: In June CD Cargo rolled out a Class 218 electro-diesel loco converted from a Skoda Class 210.028 by the Ceské Budejovice works and CZ Loko. The frame, bogies and cab have been retained, and it has been fitted with a 384 kW Caterpillar 3406 engine and a Siemens alternator. CD Cargo may convert several more if the loco proves successful on trip freight and shunting duties.
Is deze loc: http://www.railfaneurope.net/pix/cz/ele ... 0289cv.jpg
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bibke »

Beelden treinongeluk in Buenos Aires vrijgegeven

De autoriteiten hebben opnames van bewakingscamera's vrijgegeven van een treinongeval in Buenos Aires dinsdag. Twee treinen en een bus botsten op elkaar botsten. Daarbij zijn zeker elf mensen om het leven gekomen. Meer dan 200 mensen raakten gewond, van wie enkelen zeer ernstig. Het ongeluk gebeurde dinsdag tijdens de ochtendspits, bij het station Flores in het centrum van Buenos Aires.

http://nos.nl/video/272885-doden-bij-tr ... aires.html
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Accelerat »

Dat ziet er echt heel heftig uit! :shock:
Plaats reactie