Pagina 62 van 104
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 17 sep 2011, 23:22
door Bibke
Dodental treinongeluk Buenos Aires loopt op
Hulpdiensten aan het werk op de plaats van het ongeval in Buenos Aires. © ap
UPDATE Het dodental als gevolg van een groot treinongeval in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires is opgelopen tot elf. Dat hebben de lokale autoriteiten gisteren gemeld. Meer dan tweehonderd mensen raakten gewond, van wie er ongeveer dertig slecht aan toe zijn.
Het ongeluk gebeurde aan het begin van de ochtendspits, bij het station Flores in het centrum van Buenos Aires. Twee treinen en een bus botsten op elkaar. Zeven mensen overleden ter plaatse, vier anderen stierven later in het ziekenhuis.
Ooggetuigen zeiden dat de bus werd aangereden door een trein en meegesleept. De trein ontspoorde toen de bus tegen een perron tot stilstand kwam en belandde daardoor op een ander spoor, waar hij werd geraakt door een trein die het station net binnenreed.
De meeste dodelijke slachtoffers waren buspassagiers.
(ANP)
14/09/11 01u03
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... t-op.dhtml
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 18 sep 2011, 20:47
door bobke
'Alstom heeft interesse in partnerschap of overname AnsaldoBreda en Ansaldo STS'
16 september 2011
Het Franse bedrijf Alstom - bekend van o.a. de TGV - heeft interesse in AnsaldoBreda en AnsaldoSTS, zo meldt Il Sole 24 Ore. Ook het Canadese Bombardier zou interesse hebben getoond.
Het gaat al een tijd niet goed met AnsaldoBreda: de treinen voor zowel de Denen (DSB IC4) als de Nederlanders (Fyra V250) zijn al jaren te laat en er zijn veel problemen en kinderziektes gemeld. Korte tijd geleden is de toenmalige CEO van AnsaldoBreda vervangen door een ander, die een grote reorganisatie gaat doorvoeren.
Mocht dit niet baten, dan is een verkoop door moeder Finmeccanica - een Italiaans conglomeraat actief in hoofdzakelijk defensie, lucht- en ruimtevaart - niet uitgesloten, zo werd eerder bekend gemaakt.
Bron: Fusacq.com
Zonnecellen op Blackfriars
Geplaatst: 07 okt 2011, 21:46
door kika
Blackfriars te London krijgt bij de vernieuwing over de ganse brug een zonnepanelendak.
The new Blackfriars station - which is being built on a bridge spanning the River Thames - is on its way to becoming the world's largest solar bridge after work started today to install over 4,400 solar photovoltaic (PV) panels for a 1.103MW solar array.
The Victorian bridge, built in 1886, is the foundation for the new Blackfriars station, which is being upgraded by Network Rail Limited (Network Rail) to cater for more passengers and an improved train service. A new roof, added to the historic structure, will incorporate over 6,000m2 of PV panels, creating the biggest solar array in London.
... foto + rest van het verhaal
Over de esthetiek kan ik kort zijn: slecht. Hoewel de oppervlakte veel en veel kleiner is, is bvb. de zonnepaneleninstallatie op de Kennedybrug in Bon een stuk eleganter.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 okt 2011, 22:03
door dentheo
Hoe groot zijn de panelen op de bovengrondse tunnel in Brasschaat ?
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 15 okt 2011, 22:18
door Dick
Triest ongeval in Nederlands Limburg bij Bunde.
Volgens sommige media niet per ongeluk (onder voorbehoud).
http://nos.nl/artikel/304218-doden-bij- ... mburg.html
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 16 okt 2011, 10:58
door K V B
Eerste hybride locomotief bij SBB Cargo:
http://www.bahnonline.ch/wp/38776/sbb-c ... 23-stadler
De locomotief is bedoelt voor de rangeerdienst, en voor lichte goederentreinen.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 08 dec 2011, 22:50
door dentheo
http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/u ... 55322.html
ICE nach London Zug im Verzug
08.12.2011 · Eine direkte Zugverbindung von Deutschland nach London wird es vorerst nicht geben. Die Deutsche Bahn fährt frühestens Ende 2015 mit ihrem ICE nach England - und macht dafür Siemens verantwortlich.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 09 dec 2011, 20:36
door bobke
Deutsche Bahn to order trains for up to 2bln euro
FRANKFURT | Mon Dec 5, 2011
Dec 5 (Reuters) - German rail operator Deutsche Bahn said it signed a framework agreement to order trains worth as much as 2 billion euros ($2.7 billion) from France's Alstom, Spain's CAF and Stadler Pankow GmbH.
Under the agreement, the companies would deliver as many as 400 multi-unit trains for use in regional rail traffic to Deutsche Bahn by the end of 2018.
Deutsche Bahn said the framework contract included a proposal for two different types of train and that a competitive process would determine the specific contract details for the manufacturers.
($1 = 0.7446 euros) (Reporting by Maria Sheahan)
http://www.reuters.com/article/2011/12/ ... 3720111205
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:31
door kika
Iets meer info als dat beperkte artikeltje hierboven, de Talenten waar het om gaat is natuurlijk de Talent2:
Bahn bootet Bombardier aus
Die Deutsche Bahn will in den kommenden Jahren bei drei Herstellern Regionalzüge für bis zu zwei Milliarden Euro bestellen. Der Branchenprimus Bombardier ist aber nicht unter den Lieferanten, wie der Staatskonzern am Montag erklärte. Das sei eine direkte Folge der Pannenserie rund um die Talent-Triebzüge, hieß es in Unternehmenskreisen. Bombardier, das sein weltweites Schienengeschäft von Berlin aus steuert, ist mit der Lieferung Dutzender Fahrzeuge für die Bahn zwei Jahre im Verzug, weil es Qualitätsprobleme gibt und das Eisenbahn-Bundesamt bei der Zulassung Vorbehalte hat. Entsprechend belastet ist das Klima zwischen der Bahn und Bombardier.
Bei dem Auftrag geht es um bis zu 400 Züge, die bis Ende 2018 bestellt werden können. Den Zuschlag haben nun Stadler Pankow, Alstom sowie der spanische CAF-Konzern bekommen. Dabei handelt es sich aber nicht um feste Bestellungen, sondern nur um einen Rahmenvertrag. Je nachdem, ob die Bahn in den kommenden Jahren den Zuschlag für den Betrieb weiterer Strecken bekommt, will sie die Fahrzeuge ordern. Die drei Unternehmen konkurrierten dann untereinander um den Auftrag, sagte ein Bahn-Sprecher. Europaweit ausschreiben muss der Konzern dann nicht mehr – damit ist Bombardier außen vor. „Wir müssen unsere Hausaufgaben machen, aber wir greifen wieder an“, versicherte ein Sprecher des Konzerns. Man habe auch so ein genügend großes Auftragspolster. Die Talent-Züge werden vor allem in Hennigsdorf gebaut.
Stadler hat in den vergangenen Jahren deutlich expandiert und unterhält mittlerweile drei Werke und ein Testzentrum in und um Berlin. Bekomme man den Zuschlag, werde der Auftrag auch hier in der Region abgearbeitet, sagte eine Sprecherin. Neue Stellen seien dazu aber nicht nötig – Stadler will sein Personal ohnehin bis zum Jahr 2013 auf 1100 Leute aufstocken.
http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/b ... 24548.html
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:40
door AlexNL
Niet alleen Bombardier is gepasseerd maar ook Siemens, die andere grote Duitse treinenbouwer. Siemens heeft niet te klagen, ze hebben de afgelopen jaren al een paar grote orders gekregen: 16 Velaro D's en een raamwerkcontract dat kan oplopen tot meer dan 300 ICx-treinen.
Maar ook Siemens heeft problemen: ze kunnen de Velaro D niet tijdig leveren, waardoor plannen voor onder andere de ICE naar Londen minstens 2 jaar vertraging oplopen. Ook blijft het materieeltekort waar DB al een tijd mee kampt nog wat langer voortduren. DB
is teleurgesteld in Siemens.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:57
door bobke
Allemaal heel tof om artikels te posten, alleen is het probleem dat ik geen duits versta (ofja ne heel kleine beetje maar). Misschien kan iemand een korte samenvatting geven?
Hoe komt het dat Siemens problemen heeft?
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 dec 2011, 18:15
door msts.be
Ja, maar de Talent 2 was echt schandalig. Al waren eerder onze bureaucratische EBA-vrienden schuldig, tijd om er die eens tussenuit te zwieren. 't zal dan wel sneller gaan..
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 dec 2011, 18:17
door AlexNL
De problemen die Siemens heeft met de Velaro D:
- Niet tijdig kunnen leveren voor inzet in dienstregeling 2012 in Duitsland
- Homologatie voor België en Frankrijk gaat niet gehaald worden volgens planning (oorspronkelijk: augustus 2012, nu: eind 2013/begin 2014)
- Homologatie voor Nederland en Engeland is er nog niet
- Er is nog geen akkoord over software voor het rijden door de kanaaltunnel
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 11 dec 2011, 10:11
door kika
Het Engelse snap je wel, dus dat raamcontract voor Regionaltreinen had je al begrepen. Het is zo'n contract geworden zodat er geen Europese aanbesteding hoeft te zijn en Bombardier en Siemens er buiten gehouden kunnen worden. Het Siemensverhaal wordt in Alex' artikel uit de doeken gedaan. Bombardier is uit de gratie omwille van de vertraging van meer als 2 jaar van haar Talent 2 stellen. En allemaal niet onbelangrijk: er wordt alleen wat gebouwd als DB effectief contracten binnenhaalt om te rijden. En dan moeten die 3 concerns weer met een voorstel voor 2 verschillende types komen.
Msts.be: prijsschieten op EBA of andere bureaucraten is altijd leuk en gemakkelijk, maar je zal niet kunnen ontkennen dat er veel meer foutliep, je gaat echt niet zomaar nieuwe treinstellen verschroten... Dus doe mij maar wel een onafhankelijk controleorgaan. 't Is hier trouwens het nieuwstopic.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 13 dec 2011, 18:07
door bobke
Hogesnelheidstrein Helsinki - St-Petersburg een succes
Sinds december 2010 rijdt er tussen Helsinki en St. Petersburg een hogesnelheidstrein. Volgens de Finse Spoorwegen (VR) is de trein een groot succes. De treindienst wordt aangeboden onder de naam Allegro. Allegro is een samenwerking tussen de Finse Spoorwegen en de Russische spoorwegen (RZD).
Voor december 2010 werd de dienst uitgevoerd door klassieke treinen. De Allegro rijdt inmiddels vier keer per dag tussen Helsinki en St. Petersburg en rijdt maximaal 220 kilometer per uur. Dankzij de hoge snelheid is de reistijd verkort van 5,5 uur naar 3,5 uur. De Allegro treindienst is een succes. De trein vervoert ruim 50% meer reizigers dan de klassieke trein een jaar eerder.
In mei maakte de VR bekend dat het aantal reizigers in 2011 wel eens kon uitkomen op 290.000. Eerder was men nog van 250.000 reizigers uit gegaan. Inmiddels is duidelijk dat ook de verwachting van mei is overtroffen: meer dan 300.000 reizigers hebben in 2011 van de lijn gebruik gemaakt. Vooral russen maken van de trein gebruik.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... ces-144011