nieuwstopic?!

Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Accelerat »

In navolging op bovenstaand bericht: Kennelijk zit het bij de Sapsan anders...:
Go Slow for High Speed Trains
Get short URL email story to a friend print version
Published: 13 December, 2011, 15:51

Sapsan high-speed train (RIA Novosti / Konstantin Chalabov)

TAGS: Russian economy, Innovation
Current Russian high speed trains don't reach their top speed, but they slowdown the railway traffic, experts from the Russian Institute of Natural Monopolies report.
The experts stress in their report, that if ultra fast rail lines are to work in Russia they need special track.
The report looks at the Sapsan trains running between Moscow and St Petersburg, which currently use the regular track. The operation of these high speed trains causes problems for standard goods and passenger services. Up to half a dozen goods trains have to be cancelled each day, and some must take long round about routes to their destinations to avoid the Sapsan passenger trains.
The report says, the existing railroad infrastructure is highly overloaded as the railroads are used for both passengers and goods services.
“The standard lines make impossible for high-speed trains to accelerate to more than 200 km/h”, agrees Kirill Markin, analyst from the Investcafe company. “The only thing that could solve the problem are dedicated high-speed lines. Russian Railways are planning to build 660km high-speed rail from Moscow to St. Petersburg by 2018”.
The cost of the first Russian high-speed railroad line would be more than $23 billion. But Denis Muratov CEO of the Russian Railways high speed subsidiary says the project will turn profitable and bring dividends to investors. It would also save travellers’ time and create new jobs, he supposes.
Russian Railways have cancelled the high speed route from St. Petersburg – Nizhny Novgorod due to low passenger numbers.
Relatively high tickets cost are affecting the popularity of the Sapsan trains. A 2nd class ticket from Moscow to St. Petersburg costs about $90.
Bron: http://rt.com/business/news/sapsan-prof ... eport-665/
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Op zich is dat logisch. Wanneer je op een pad van 400 km een goederentrein inlegt a 80 km/h doet die er 5 uur over, een Sapsan aan 200 doet het in 2. Als je de goederentrein eerst stuurt gaat de Sapsan daar hinder van ondervinden. Je kunt de goederentrein laten wachten tot de Sapsan voorbij is, maar tegen de tijd dat die goederentrein dan halverwege is staat de volgende Sapsan alweer in z'n nek te hijgen.

De enige oplossing is inderdaad: snel en langzaam vervoer van elkaar scheiden
olivdo

Re: nieuwstopic?!

Bericht door olivdo »

Treinongeluk in Zwitserland maar gelukkig zonder zware gewonden.
http://www.journaldujura.ch/nouvelles-e ... n-tramelan
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

China test trein die 500 kilometer per uur rijdt

27 december 2011

De grootste treinenmaker van China, CSR, heeft een prototype trein ontwikkeld die maar liefst 500 kilometer per uur kan gaan rijden. Dat is veel harder dan de snelste trein van China, die 300 kilometer per uur rijdt op het traject Peking-Shanghai. Dat meldt de China Daily.

De Chinese overheid heeft testen met de nieuwe trein goedgekeurd. Deze zullen in januari gaan plaatsvinden en moeten een schat aan gegevens opleveren om het netwerk van hogesnelheidstreinen in China te verbeteren.

De Volksrepubliek heeft in tien jaar tijd het grootste hsl-netwerk ter wereld opgebouwd. Sinds de zomer zijn de projecten wat vertraagd, doordat zeker 40 mensen omkwamen bij een botsing tussen twee hogesnelheidstreinen.

Bron: RTL

Ontwerpfout oorzaak treinramp China

De treinramp in juli in China is volgens een onderzoeksrapport van de overheid te wijten aan ontwerpfouten en falend management. Bij de botsing tussen twee hogesnelheidstreinen kwamen 40 mensen om het leven.

Onder de 54 functionarissen die de schuld krijgen van het ongeluk is een oud-minister. In het rapport staat dat grote veiligheidsrisico's zijn genomen. Ook is er kritiek op de manier waarop de reddingsoperatie verliep.

Na het ongeluk klaagden Chinezen op internet dat de overheid overhaast te werk is gegaan met de hogesnelheidslijn en te weinig lette op de veiligheid

nos.nl
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Rivaal voor stakend Italiaans treinpersoneel
Afbeelding Italo hogesnelheidstreinen op een rangeerterrein in Nola, in de buurt van Napels, Italië. Foto: EPA

ROME - In maart zal de eerste private hogesnelheidstrein in Europa, de Italo, de concurrentie aangaan met de 'Freccia Rossa' (Rode Pijl) van de Italiaanse spoorwegen. Schone, werkende treinen die op tijd rijden, worden beloofd. Voor de meeste reizigers een droom. Bovendien hopen ze minder last te hebben van stakingen.

De .ITALO (met puntje ter referentie aan internet) wordt geëxploiteerd door Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV).

De werknemers van het staatsbedrijf beginnen donderdagavond nog een 24 uursstaking. De prijzen van de treinkaartjes worden in februari bekendgemaakt, maar de beloofde service is nu al indrukwekkend.

Contract met Berlusconi
Volgens NTV-directeur Luca di Montezemolo (tevens president van Ferrari) gaat het om de "modernste trein in Europa". Dat blijkt onder meer uit de gratis draadloze internetverbinding en de interactieve videoschermen. Verder worden in een speciale cinemawagon nieuwe speelfilms vertoond.
Daarvoor is een speciaal contract gesloten met het distributiebedrijf Medusa van oud-premier Silvio Berlusconi.

Babykamer
Ook is er een babykamer waar luiers verschoond kunnen worden, een service die in Italiaanse openbare toiletten nauwelijks bestaat.

50 trajecten
De Italo zal rijden op 50 belangrijke trajecten in Noord- en Midden-Italië. In tegenstelling tot de Rode Pijl rijdt de commerciële trein ook naar het zuidelijke Salerno. De 25 treinen worden in het Zuid-Italiaanse Nola (bij Napels) gemaakt en kosten zo'n 600 miljoen euro.

De maatschappij van Di Montezemolo, waarin ook schoenfabrikant Diego della Valle (Tod's) zit, heeft inmiddels 850 (met name jonge) werknemers aangesteld. Zijn zijn de gelukkigen uit de 180.000 sollicitaties die het bedrijf ontving.

http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/ ... soneel.ece
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Britten gaan hogesnelheidslijn bouwen

Afbeelding

Groot-Brittannië gaat een hogesnelheidslijn aanleggen tussen Londen, Birmingham en noordelijker steden als Manchester. 'Het belangrijkste verkeersproject sinds de aanleg van de snelwegen', oordeelde verkeersminister Justine Greening vandaag. De snelle trein biedt volgens haar economische voordelen die oplopen tot 55 miljard euro in de komende 60 jaar.

De kosten van het zogeheten HS2-project bedragen naar schatting omgerekend 40 miljard euro. De lijn tussen Londen en Birmingham moet in 2026 klaar zijn. De uitbreiding naar Manchester kan dan in 2033 in gebruik worden genomen, evenals lijnen naar Leeds en London Heathrow Airport. Bovendien moet er een verbinding komen met de Eurostar, de snelle trein die door de Kanaaltunnel naar Frankrijk zoeft.

Dankzij de snelle trein kunnen reizigers in 49 minuten van Londen in Birmingham zijn, ruim een half uur sneller dan nu. Londenaren kunnen dan bovendien in 80 minuten in Manchester zijn, wat 40 minuten bespaart. Een reis naar Schotland hoeft in de toekomst zelfs maar 3,5 uur te duren.

Het plan leidt tot kritiek van belastingbetalers. 'We kunnen ons zo'n duur project nu niet veroorloven', zei Emma Boon, directeur van de Tax Payers' Alliance in krant The Daily Telegraph. 'Hogesnelheidstreinen laten generaties van gewone belastingbetalers opdraaien voor een trein die vooral door rijken wordt gebruikt.'

Critici verwijten de regering bovendien dat de spoorlijn het landschap vernielt. Natuurorganisatie Woodland Trust waarschuwt dat het tracé 21 oude bossen doorsnijdt. Verkeersminister Greening probeert deze klachten op te lossen door veel tunnels aan te leggen.

Nederland en België bouwden sinds 2000 aan een HSL-lijn tussen Schiphol en Antwerpen. Ondanks de oplevering in 2009 kunnen er nog steeds geen treinen rijden met de bedoelde snelheid van 300 kilometer per uur.

vk.nl
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

bobke schreef:Nederland en België bouwden sinds 2000 aan een HSL-lijn tussen Schiphol en Antwerpen. Ondanks de oplevering in 2009 kunnen er nog steeds geen treinen rijden met de bedoelde snelheid van 300 kilometer per uur.
Oh nee? En de Thalys dan?

Domme journalisten soms...
benoit
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: nieuwstopic?!

Bericht door benoit »

Geeft de sncf een boost aan de klassieke langeafstandstreinen?

INTERCITÉS : UNE APPELLATION UNIQUE POUR LES TRAINS CLASSIQUES SNCF

Les trains Téoz, Lunéa, Corail et Intercités sont désormais regroupés sous une appellation unique : INTERCITÉS.
Avec 325 trains quotidiens, SNCF INTERCITÉS transporte chaque jour plus de 100 000 voyageurs sur une quarantaine de lignes. Cette offre SNCF - de jour et de nuit - dessert 300 villes et 21 régions.
Cette évolution traduit la volonté de SNCF de simplifier son offre et la rendre plus lisible pour ses clients. C’est aussi une opportunité pour ce nouvel ensemble d’afficher sa performance et d’affirmer sa singularité. INTERCITÉS, c’est l’offre trains classiques de SNCF.
UNE CAMPAGNE DE PUBLICITE DEDIÉE
Depuis le 2 janvier 2012, SNCF a lancé une campagne de publicité INTERCITÉS qui présente deux des principaux atouts de l’offre SNCF INTERCITÉS :
- l’accessibilité des prix des billets : des prix à partir de 15€ pour l’offre de jour et à partir de 32€ pour l’offre de nuit,
- la densité du maillage ferroviaire sur le territoire français.

La campagne de publicité, développe ainsi l’idée selon laquelle le déplacement en train INTERCITÉS est facile, à la portée de tous et tout le temps. Le tout résumé dans la promesse : « INTERCITÉS : 300 destinations pour relier tout le monde ». Cette campagne d’affichage et de radio est complétée d’une campagne web.
L’appellation INTERCITÉS sera progressivement appliquée sur la signalétique en gare, les billets et les trains à l’occasion de leur renouvellement.
Un nouveau site Internet : http://www.intercites.sncf.com est disponible depuis le 2 janvier 2012.

Bron: http://www.sncf.com/resources/fr_FR/pre ... 120104.pdf
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

FOTOSPECIAL. Nieuw wapen in strijd tegen Indonesische treinsurfers
Gratis meerijden met de trein door op het dak te klauteren is in Indonesië voor velen een traditie. De overheid is echter niet gelukkig met het fenomeen en neemt nu wel erg drastische maatregelen. Bij stations en spoorwegovergangen worden constructies opgetrokkken waar zware betonnen ballen aan bengelen. Die moeten de treinsurfers op andere gedachten brengen.

foto's op site http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... id=1449367

Ik snap eerlijk gezegd wel niet, dat er daar geen mensen vanaf vallen op die overvolle treinen.
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

De gemiddelde snelheid is er wel niet zo hoog, en voor de rest is het vooral kwestie van je goed vast te houden, lijkt me.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

Wel opvallend, de commuter treinen waarvan het dak vol zit hebben bovenleiding...bij de ballen zie ik geen bovenleiding.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Wel opvallend, de commuter treinen waarvan het dak vol zit hebben bovenleiding...bij de ballen zie ik geen bovenleiding.
Dat kan ook niet door de pantograaf.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bordensteker »

Een spoorweg met ballen kan dan zijn toevlucht zoeken in onderbrekingen in de bovenleiding, ongeveer zoals bij een spanningssluis ...

Het laten zakken van de stroomafnemers wordt dan in het slechtste geval een soort stoelendans, en voor de bestuurder is het zaak naast de lijnkennis zijn balboekje bij te houden!
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

bobke schreef: foto's op site http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... id=1449367

Ik snap eerlijk gezegd wel niet, dat er daar geen mensen vanaf vallen op die overvolle treinen.
Er vallen dan ook elke dag doden. Dat is in Azië niet zo ongebruikelijk. Op het voorstandsnet van Bombay vallen gemiddeld 17 doden per werkdag...
profke
Berichten: 631
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: nieuwstopic?!

Bericht door profke »

http://tweakers.net/nieuws/79522/hacker ... ienst.html
Hackers beïnvloedden Amerikaanse treindienst

Door Joost Schellevis, dinsdag 24 januari 2012 13:46, views: 29.601

Een digitale aanval op systemen van een Amerikaanse vervoerder had tot gevolg dat een treindienst in het noordwesten van de Verenigde Staten werd verstoord. Dat zou blijken uit een verslag van de Amerikaanse transportwaakhond.

HackerDe aanval vond plaats in december en had tot gevolg dat treinsignalen op een traject twee dagen werden verstoord, schrijft Nextgov. De site claimt een verslag van een vergadering van de Transportation Security Administration over het incident in handen te hebben.

Als gevolg van het incident zouden op 1 december de treinen van een vervoerder in het Amerikaanse noordwesten vijftien minuten zijn vertraagd. Een dag later deed zich eveneens een 'incident' voor, maar dat veroorzaakte geen problemen.

Het verslag noemt het ernstig dat hackers erin slaagden om het treinverkeer te verstoren. Onderzoekers hebben drie verschillende ip-adressen van aanvallers, die worden aangeduid als 'indringers', kunnen achterhalen. Mogelijk kwam de hack uit het buitenland. De TSA heeft ook andere vervoerders op de hoogte gebracht. Die zouden nog onvoldoende voorbereid zijn op dit soort aanvallen, aldus de memo.

Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie voor binnenlandse veiligheid heeft volgens Nextgov aangegeven dat het wellicht niet om een gerichte aanval ging. Misschien was het dus niet de bedoeling om de treindienst te verstoren.
Plaats reactie