KVB is het Franse beveiligingssysteem, te vergelijken met TBL/ETCS. Een zeer goed en veilig systeem met constante snelheidscontrole, kans om door een rood sein te rijden is quasi nihil.LHOON schreef:Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
ETCS in België
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Met de gewone TBL is het echt niet te vergelijken hoor. ETCS heeft wel een deel van de specificaties geërfd van KVB, dus daar zijn veel overeenkomsten.HLE 2302 schreef:KVB is het Franse beveiligingssysteem, te vergelijken met TBL/ETCS. Een zeer goed en veilig systeem met constante snelheidscontrole, kans om door een rood sein te rijden is quasi nihil.LHOON schreef:Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
KVB werkt ook met bakens in het spoor die de trein "vertellen" wat er verderop op het spoor allemaal te vinden is. Ook met details als radiokanaalwisselingen en spanningssluizen. Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS

Gelijkaardig verhaal met PZB/LZB in Duitsland.Shrek schreef:Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS
En te denken dat PZB al bestond op de stoommachines in Duitsland...
Het zo lang mogeljk behouden van de bestaande beveiliging en het niet invoeren van ETCS is een manier om zo lang mogelijk concurrenten buiten te houden, of ze toch minstens met extra kosten op te zadelen.nahoj schreef:Gelijkaardig verhaal met PZB/LZB in Duitsland.Shrek schreef:Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
In België wordt dat 2025. Vanaf dan staat in onze netverklaring dat enkel treinen met ETCS op Belgisch grondgebied mogen rijden.AlexNL schreef:Laterale signalisatie i.c.m. ETCS kun je dus vooral zien als een tussenoplossing. Op een bepaald moment in de toekomst (ergens tussen 2030 en 2050) gaat alle rollend materieel immers voorzien zijn van ERTMS en cabinesignalisatie en dan kunnen alle seinen langs de baan verwijderd worden. Het streefdoel is ERTMS Level 2 of Level 3.
Is er een uitzondering voorzien voor bvb. museumlijnen? Mocht er tegen die tijd lightrail op het normale spoornet zijn, moeten die er dan ook aan doen op het hoofdnet? Enneuhm: mooi, 2025, maar als ik dat kaartje zie, betekend dat de laatste 7 jaar het leeuwendeel moet gebeuren, ben een beetje bang dat infrabel zich daar serieus kan verslikken, of is dat onterecht?
Infrabel zal er zich niet in verslikken. Denk eerder dat het rollend materieel niet tijd up to date zal zijn.
HLE18 en de Desiro ML zijn alvast geen probleem denk ik? Evenals HLE28/29 dat niet zou moeten zijn. Voor de rest is er nog 13 jaar en tegen die tijd zijn alle klassiekjes er toch ook wel en is er een veel homogener materieelbestand?Steven schreef:Infrabel zal er zich niet in verslikken. Denk eerder dat het rollend materieel niet tijd up to date zal zijn.
Nog even een ondeugend vraagje.... zijn er al ergens op de wereld "grote" stations met ETCS uitgerust ?
Ik hoop dat Noorderkempen niet het grootste is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ik denk dat de Chinese HST-stations de grootste stations zijn waar men rijdt onder ETCS-beveiliging. Of nouja, CTCS, een Chinese afgeleide van ETCS.
Noorderkempen sowieso al niet, want Virton is groterdentheo schreef:Nog even een ondeugend vraagje.... zijn er al ergens op de wereld "grote" stations met ETCS uitgerust ?

Ik heb in ieder geval geen weet van buitenlandse grote stations, maar zo'n groot probleem is dat niet hoor. Oké, je hebt meer manuren nodig om dat allemaal te programmeren en te installeren, maar de regels en procedures zijn net hetzelfde.
Ik denk het niet, de TBL1+ installatie zit intussen 2 jaar voor op schema, dus het kan wel.kika schreef:Enneuhm: mooi, 2025, maar als ik dat kaartje zie, betekend dat de laatste 7 jaar het leeuwendeel moet gebeuren, ben een beetje bang dat infrabel zich daar serieus kan verslikken, of is dat onterecht?
Daarnaast gaat het ook steeds sneller. Bij lijn 36 en diabolo moest iedereen nog wat uitzoeken hoe je nu net zo'n etcs-installaties ontwerpt, maar nu zijn er duidelijke procedures, automatiseringstools en voorbeelden om op terug te vallen. Daardoor daalt de designtijd enorm en kunnen we elk jaar meer kilometers spoor uitrusten. Bovendien zal een deel van het net ETCS Limited Supervision krijgen, een light-versie zeg maar. Daar is veel minder designwerk aan dus dat gaat ook snel gaan.
Tenslotte plant infrabel nog een verdere verhoging van het budget voor seininrichting, waardoor we op het geld ook niet zullen moeten wachten

Al het materieel uit de jaren '90 en nieuwer zou een EVC krijgen (wat voor een MS96 of een 13 wel eens heel duur zou kunnen zijn). Voor het andere materieel spreekt de nmbs over versnelde afschrijvingen.deadlock schreef:HLE18 en de Desiro ML zijn alvast geen probleem denk ik? Evenals HLE28/29 dat niet zou moeten zijn. Voor de rest is er nog 13 jaar en tegen die tijd zijn alle klassiekjes er toch ook wel en is er een veel homogener materieelbestand?
Eerst zien en dan geloven

Nuja, het belangrijkste blijft dat treinen zonder memor/krokodil/TBL toegelaten worden. Dat treinen zonder ETCS verboden worden is een mooie besparing, maar dat is minder belangrijk voor de spoorwegmarkt

Ik ben benieuwd. Als dit forum nog bestaat tegen die tijd hebben we het er nog wel een keer over :p
Elk nieuw beveiligingssysteem sinds 1830 heeft geleid tot tragere afhandeling van het spoorverkeer.Shrek schreef: Ik heb in ieder geval geen weet van buitenlandse grote stations, maar zo'n groot probleem is dat niet hoor. Oké, je hebt meer manuren nodig om dat allemaal te programmeren en te installeren, maar de regels en procedures zijn net hetzelfde
Ik vroeg mij af welke invloed ETCS heeft op het gebeuren in een station....
Trager binnenrijden door pessimistische remcurves etc., waaruit volgt langer bezette wisselstraten enz.
Dat kan in een station met kruisende wisselstraten tot redelijke verrassingen leiden indien elke wisselstraat een minuut langer bezet blijft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide