Treinbanken.
Treinbanken.
Hallo,
Dat comfortabele zitplaatsen terug tot het verleden behoren, wisten we al langer. Veel plastik kuipjes kan je tegenwoordig moeilijk nog "zetels" noemen. Maar goed...
Nu gaat men blijkbaar nog een stapje terug in de tijd. Op lok-report verscheen dit weekend een artikel (hier te lezen: http://lokreport.de/news/news_woche_montag.html ) dat men voor de nieuwe Baselse trams een proef heeft gedaan, en daaruit blijkt dat mensen houten banken verkiezen boven stoffen banken!
Is het dan niet de hoogste tijd dat de nmbs zijn bestelling desiro plastik afzegt, en dat de nmbs-holding dringend start met de verkoop van haar hoogwaardig comfortabel treinmaterieel?
Groeten,
Joris De Mol
Dat comfortabele zitplaatsen terug tot het verleden behoren, wisten we al langer. Veel plastik kuipjes kan je tegenwoordig moeilijk nog "zetels" noemen. Maar goed...
Nu gaat men blijkbaar nog een stapje terug in de tijd. Op lok-report verscheen dit weekend een artikel (hier te lezen: http://lokreport.de/news/news_woche_montag.html ) dat men voor de nieuwe Baselse trams een proef heeft gedaan, en daaruit blijkt dat mensen houten banken verkiezen boven stoffen banken!
Is het dan niet de hoogste tijd dat de nmbs zijn bestelling desiro plastik afzegt, en dat de nmbs-holding dringend start met de verkoop van haar hoogwaardig comfortabel treinmaterieel?
Groeten,
Joris De Mol
Re: Treinbanken.
ik zit toch ook liever op de oudere banken zeker de eerste klasse van de rode klassiekskes die zal ik zeker missen maar ja we moeten met de tijd mee gaan (dus ook met de banken van de m6en enz)dit vind ik persoonlijk maar niks voorstellen in tegenstelling tot treinen in het buitenland waar het materieel 20 jaar ouder is maar dat je toch meer comfort hebt
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Treinbanken.
De comfortabelste zetels vind ik die van de eerste klasse in een rood klassiekje. De comfortabelste zetels in tweede klasse zijn voor mij die in de AM96 en de I11. In materieel dat na 2000 in dienst is gekomen, zijn de banken te hard.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Treinbanken.
Anatomisch gezien zijn mensen gemaakt om op harde dingen te zitten (daarom hebben we een zitvlak...) of dat nu harde stoffen zetels zijn of houten bankjes maakt voor het comfort eigenlijk niet zoveel uit.
Het hout zal waarschijnlijk wel makkelijker te onderhouden zijn. Goed gezien dus van de zwitsers !
Het hout zal waarschijnlijk wel makkelijker te onderhouden zijn. Goed gezien dus van de zwitsers !
Re: Treinbanken.
Persoonlijk vind ik de tweede klasse in de middenkast van een niet gerenoveerde AM80 de maxDieselfreak schreef:De comfortabelste zetels vind ik die van de eerste klasse in een rood klassiekje. De comfortabelste zetels in tweede klasse zijn voor mij die in de AM96 en de I11. In materieel dat na 2000 in dienst is gekomen, zijn de banken te hard.

Re: Treinbanken.
Van al de houten banken, uit het verleden v/d NMBS, vind ik die van het "L" rijtuig,
nog het beste. (=ze zijn het meest ergonomisch)
Groetjes
nog het beste. (=ze zijn het meest ergonomisch)
Groetjes




Re: Treinbanken.
Als ik in een Break zit probeer ik daar ook altijd plaats te nemen.fets schreef:Persoonlijk vind ik de tweede klasse in de middenkast van een niet gerenoveerde AM80 de maxDieselfreak schreef:De comfortabelste zetels vind ik die van de eerste klasse in een rood klassiekje. De comfortabelste zetels in tweede klasse zijn voor mij die in de AM96 en de I11. In materieel dat na 2000 in dienst is gekomen, zijn de banken te hard.
Re: Treinbanken.
die zijn ook super ,en als ik er zit hoeveel mensen dat niet komen vragen of het niet eerste klasse isfets schreef:Persoonlijk vind ik de tweede klasse in de middenkast van een niet gerenoveerde AM80 de maxDieselfreak schreef:De comfortabelste zetels vind ik die van de eerste klasse in een rood klassiekje. De comfortabelste zetels in tweede klasse zijn voor mij die in de AM96 en de I11. In materieel dat na 2000 in dienst is gekomen, zijn de banken te hard.
Re: Treinbanken.
Hallo,
De M1 moesten destijds buiten vanwege hun houten banken, en kijk eens wat we nu gaan invoeren als zijnde hypermodern? Euh...
Wat mij dus stoort is dat nieuw niet meer gelijk staat aan beter. Als je van Oostende naar Luik destijds van een M2 naar een M4 en later naar een I11 ging, dan was dat vooruitgang. Als je nu van een klassiek naar een desiro gaat heffen de "vooruitgangen" de "achteruitgangen" op, zodat je dus stilstaat. Dat stoort me zo wat...
En, inderdaad, de vroegere I10 en oude breakzetels, dat moeten voor 2de klas zowat de meest comfortabele zijn bij de nmbs.
Groeten,
Joris De Mol
Voila. En waarom moet iedereen dan bakken kritiek geven op de klassiekjes? Of de M1/M2 rijtuigen?Shrek schreef:Anatomisch gezien zijn mensen gemaakt om op harde dingen te zitten (daarom hebben we een zitvlak...) of dat nu harde stoffen zetels zijn of houten bankjes maakt voor het comfort eigenlijk niet zoveel uit.
De M1 moesten destijds buiten vanwege hun houten banken, en kijk eens wat we nu gaan invoeren als zijnde hypermodern? Euh...
Wat mij dus stoort is dat nieuw niet meer gelijk staat aan beter. Als je van Oostende naar Luik destijds van een M2 naar een M4 en later naar een I11 ging, dan was dat vooruitgang. Als je nu van een klassiek naar een desiro gaat heffen de "vooruitgangen" de "achteruitgangen" op, zodat je dus stilstaat. Dat stoort me zo wat...
En, inderdaad, de vroegere I10 en oude breakzetels, dat moeten voor 2de klas zowat de meest comfortabele zijn bij de nmbs.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Treinbanken.
Op de korte afstand zit ik toch liever in een Desiro (deze week voor het eerst mogen uittesten), dan op de tweedeklasbanken van een klassiekje. Op de langere afstand zit ik in geen van beide heel erg graag, ook eerste klas is dan niet zo comfortabel, niet in een Desiro, niet in een klassiekje. Maar wel uit te houden, omwille van de unieke sfeer in het rode fluweel.
Re: Treinbanken.
Vergis ik me trouwens of zijn de zetels in een M5/vernieuwde break nog anders dan deze van M6? De zetels in M5/breaks voelen nog harder en oncomfortabeler aan.
Re: Treinbanken.
hallo iedereen,
het is niet dat het vroeger beter was, het is vooral de ergonomie in de stoelen die niet goed is.
Mn kijkt naar de goedkoopste oplossing en thats it.
Of die bank goed zit of niet dat trekken ze zich niets van aan .
Het comfort is ver te zoeken de laatste tijd.
Daar wordt geen tijd en geld aan gegeven
Het genieten van de reis in een goede stoel of bank is zalig maar ja.
Het is nu duidelijk bewezen dat de evolutie ook een andere wending kan uitgaan en waar we nu staan is besparingen
en zo goedkoop mogelijk maar de treinbiljetten blijven maar stijgen.
Als ze wat meer rekening houden met het comfort van de trein zal iedereen weer goed kunnen zitten
Goedkoop heeft al berwezen dsat het op niets trekt.
Ik heb de stoelen zien maken voor een I11 rijtuig en was verschoten.
Een ijzeren chassis wat moes er rond en een overtrek en klaar is kees.
Het trok op niks maar was vlug gerenoveerd.
En het is niet alleen de banken die op niks trekken ook het interieur is gestandariseerd.
Wanneer kunnen we nu nog zeggen , waauw wat een chique en comfortabel rijtuig of treinstel daar wil ik zeker een reisje mee maken.
Ik weet het niet maar er spreken me op dit moment weinig treinen of rijtuigen aan .
En de toekomst wordt niet beter.
Alleen de nieuwe AGV oogst terug voor comfort reizen , je moet maar op youtube kijken van de nieuwe AGV voor Italie.
Dat is waauw als je met die mag reizen
VG
Cocoken
het is niet dat het vroeger beter was, het is vooral de ergonomie in de stoelen die niet goed is.
Mn kijkt naar de goedkoopste oplossing en thats it.
Of die bank goed zit of niet dat trekken ze zich niets van aan .
Het comfort is ver te zoeken de laatste tijd.
Daar wordt geen tijd en geld aan gegeven
Het genieten van de reis in een goede stoel of bank is zalig maar ja.
Het is nu duidelijk bewezen dat de evolutie ook een andere wending kan uitgaan en waar we nu staan is besparingen
en zo goedkoop mogelijk maar de treinbiljetten blijven maar stijgen.
Als ze wat meer rekening houden met het comfort van de trein zal iedereen weer goed kunnen zitten
Goedkoop heeft al berwezen dsat het op niets trekt.
Ik heb de stoelen zien maken voor een I11 rijtuig en was verschoten.
Een ijzeren chassis wat moes er rond en een overtrek en klaar is kees.
Het trok op niks maar was vlug gerenoveerd.
En het is niet alleen de banken die op niks trekken ook het interieur is gestandariseerd.
Wanneer kunnen we nu nog zeggen , waauw wat een chique en comfortabel rijtuig of treinstel daar wil ik zeker een reisje mee maken.
Ik weet het niet maar er spreken me op dit moment weinig treinen of rijtuigen aan .
En de toekomst wordt niet beter.
Alleen de nieuwe AGV oogst terug voor comfort reizen , je moet maar op youtube kijken van de nieuwe AGV voor Italie.
Dat is waauw als je met die mag reizen

VG
Cocoken
Re: Treinbanken.
als ik die EC's zie met die zwitserse rijtuigen zie dan wil ik er gerust ook op gaan hoor 
veel vinden die I6 rijtuigen ook super maar ik heb op die oostenrijkse stam gezeten afgelopen weekend en dt is pas comfort

veel vinden die I6 rijtuigen ook super maar ik heb op die oostenrijkse stam gezeten afgelopen weekend en dt is pas comfort

Re: Treinbanken.
Cocoken, denk je echt dat andere stoelen veel meer werk zijn? Geen enkele, echt geen enkele stoel, ook niet voor thuis, is meer dan een houten of metalen frame met mousse en een overtrek, hoor. Het is de vormgeving van dat frame en de dikte en kwaliteit van de mousse die voor de vorm en het comfort zorgen, het is de overtrek waar mensen op letten...
Re: Treinbanken.
hoi iedereen,
je hebt gelijk Groentje , het is allemaal in dezelfde struktuur gemaakt.
Maar toch is de ene bank of stoel de andere niet.
De dikte van de moes enz bepaalt het comfort van de stoel .
Maar als ze dan toch goedkope stoelen of banken willen maken
dat ze rekening houden met de houding van de rug en ook het zitvlak.
Het zijn die 2 elementen die bepalen of een bank of stoel goed gaat zitten.
Ik denk dat ze daar wat meer rekenig moeten mee houden
vg cocoken
je hebt gelijk Groentje , het is allemaal in dezelfde struktuur gemaakt.
Maar toch is de ene bank of stoel de andere niet.
De dikte van de moes enz bepaalt het comfort van de stoel .
Maar als ze dan toch goedkope stoelen of banken willen maken
dat ze rekening houden met de houding van de rug en ook het zitvlak.
Het zijn die 2 elementen die bepalen of een bank of stoel goed gaat zitten.
Ik denk dat ze daar wat meer rekenig moeten mee houden
vg cocoken