Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?
Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?
Lees en luister op Radio1.be
Het lijkt alsof treinen luidruchtiger zijn dan vroeger. Peeters & Pichal testen het uit in het drukste station van België: Brussel-Centraal.
Wie wel eens een trein neemt, weet het: locomotieven maken een hels kabaal als ze een station binnen rijden. Niet zelden zie je mensen met de handen tegen de oren staan.
Een luisteraar liet ons weten dat de treinen tegenwoordig meer lawaai lijken te maken dan vroeger.
Peeters & Pichal trokken met een decibelmeter in de hand naar Brussel-Centraal en gingen na hoeveel decibel zo'n locomotief produceert.
Bart Crols, de woordvoerder van de NMBS, geeft uitleg.
Het lijkt alsof treinen luidruchtiger zijn dan vroeger. Peeters & Pichal testen het uit in het drukste station van België: Brussel-Centraal.
Wie wel eens een trein neemt, weet het: locomotieven maken een hels kabaal als ze een station binnen rijden. Niet zelden zie je mensen met de handen tegen de oren staan.
Een luisteraar liet ons weten dat de treinen tegenwoordig meer lawaai lijken te maken dan vroeger.
Peeters & Pichal trokken met een decibelmeter in de hand naar Brussel-Centraal en gingen na hoeveel decibel zo'n locomotief produceert.
Bart Crols, de woordvoerder van de NMBS, geeft uitleg.
Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?
en vroeger zat ge met de stomers en de diesel maakte die niet veel lawaai misschien ... 

- Dieselfreak
Wordt het lawaai van een e-loc niet veroorzaakt door de koelventilatoren? Dat geluid is anders dan dat van een dieselloc, het is scherper, bevat meer (hoge) frequenties, wat het moeilijker te verdragen maakt. Het valt mij in ieder geval op dat de pas geïntroduceerde HLE 18 van Siemens vaak behoorlijk luidruchtig is, het is een kenmerkend, huilend lawaai.hle2127 schreef:en vroeger zat ge met de stomers en de diesel maakte die niet veel lawaai misschien ...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
inderdaad zie topic van de reeks 18 .maar ja nen 20 maakt wel continu lawaai en bij de T18 is da binnenkort verleden tijd
Het is niet waar, treinen werden steeds stiller.
Tot... de HLE 18 er kwam.
omdat die twee minuten blaast om die weerstanden te koelen, maar gemiddeld gezien is die echt wel stiller hoor.Shrek schreef:Het is niet waar, treinen werden steeds stiller.
Een gemiddelde zegt niet alles. Gemiddeld komen ongeveer 90% van de treinen met minder dan 5:59 minuten vertraging in hun eindstation aan, veel pendelaars die tijdens de spits door of naar brussel moeten zijn daar vet mee.
Het is vooral aan 't perron (waar veel volk staat) dat ze zo staan te blazen, want dan hebben ze net moeten remmen. Dat ze ergens ten velde op snelheid stiller zijn is ook wel tof, maar daar zijn minder mensen gebaat mee, denk ik.
Het is vooral aan 't perron (waar veel volk staat) dat ze zo staan te blazen, want dan hebben ze net moeten remmen. Dat ze ergens ten velde op snelheid stiller zijn is ook wel tof, maar daar zijn minder mensen gebaat mee, denk ik.
Minder mensen mee gebaat en dat met spoorlijnen die in Vlaanderen dwars door vele dorpen gaan? Trouwens ik woon hier op steenworp van het station (minder dan 100m) als er net een 18 vertrekt hoor ik dat aan het optrekken zelf maar niet aan de stilstand op zich hier in het station. Als je als basis Brussel centraal neemt is de zaak compleet anders maar dat ligt niet volledig aan die loc maar ook aan de accoustiek van dat station. De hoge toon van het blazen en het slecht dempen van dat soort geluid maakt het erg lastig daar uiteraard.
Och ja en ik vergat bijna de geluidsisolatie in de stuurpost zelf. Hierdoor zijn er voor het eerst in het bestaan van de nmbs locomotieven waar je tijdens de rit iets kan zeggen in de stuurpost zonder het gevoel te krijgen te moeten roepen om iets verstaanbaar over te brengen.
Och ja en ik vergat bijna de geluidsisolatie in de stuurpost zelf. Hierdoor zijn er voor het eerst in het bestaan van de nmbs locomotieven waar je tijdens de rit iets kan zeggen in de stuurpost zonder het gevoel te krijgen te moeten roepen om iets verstaanbaar over te brengen.
-
Ik ben echt blij dat de verschrikkelijk lawaaierige HLE/T18 in de aandacht komt, steeds meer, en meer dan terecht.
Als buurtbewoner van Brussel Noord had ik zelden, zelfs nooit, last van de treinen. Wagens maken meer lawaai. Tot de T18 er kwam.... Verschrikkelijk is het, te meer dat die locomotieven vooral blazen als ze... stilstaan. Zet er zo vijf naast elkaar, en ik kan evengoed vlakbij zaventem luchthaven gaan wonen. Zo klinkt het hier alvast. Het is een regelrechte merde.
Wat bezielde de NMBS trouwens om voor luchtkoeling te gaan, en dan duidelijk hoorbaar erg slecht/ondoordacht ontwikkeld, terwijl waterkoeling zijn waarde overal heeft bewezen, in Duitsland in het bijzonder?
Ik weet ondertussen dat er aan een oplossing gewerkt wordt? Wat gaat die zijn? De koeling maar kort opzetten (dan blijven we wel met het probleem zitten eigenlijk)? De ventilatieschachten of ventilatoren groter maken? ...?
Laat gerust horen.
Een geterroriseerde buurtbewoner.
Als buurtbewoner van Brussel Noord had ik zelden, zelfs nooit, last van de treinen. Wagens maken meer lawaai. Tot de T18 er kwam.... Verschrikkelijk is het, te meer dat die locomotieven vooral blazen als ze... stilstaan. Zet er zo vijf naast elkaar, en ik kan evengoed vlakbij zaventem luchthaven gaan wonen. Zo klinkt het hier alvast. Het is een regelrechte merde.
Wat bezielde de NMBS trouwens om voor luchtkoeling te gaan, en dan duidelijk hoorbaar erg slecht/ondoordacht ontwikkeld, terwijl waterkoeling zijn waarde overal heeft bewezen, in Duitsland in het bijzonder?
Ik weet ondertussen dat er aan een oplossing gewerkt wordt? Wat gaat die zijn? De koeling maar kort opzetten (dan blijven we wel met het probleem zitten eigenlijk)? De ventilatieschachten of ventilatoren groter maken? ...?
Laat gerust horen.
Een geterroriseerde buurtbewoner.
Ik woon naast Antwerpen-Centraal en hoorde nooit een trein behalve als deze als een een piepend geluid maakte bij het nemen van een wissel.
Nu hoor ik elke 18 die aankomt tot in de slaapkamer.
Stoort mij dat? Niet echt, omdat gelukkig in Antwerpen-Centraal er op de +1 weinig type 18 aankomen. Maar ik kan mij voorstellen dat in een volledig open station omwonenden anders denken.
Mijn grootste zorg is vooral de informatieverstrekking. één type 18 op pakweg spoor 4 in Brussel-Noord, en de reizigers van perron 1 t/m 8 hebben niets meer aan de aankondigingen.
Nu hoor ik elke 18 die aankomt tot in de slaapkamer.
Stoort mij dat? Niet echt, omdat gelukkig in Antwerpen-Centraal er op de +1 weinig type 18 aankomen. Maar ik kan mij voorstellen dat in een volledig open station omwonenden anders denken.
Mijn grootste zorg is vooral de informatieverstrekking. één type 18 op pakweg spoor 4 in Brussel-Noord, en de reizigers van perron 1 t/m 8 hebben niets meer aan de aankondigingen.
- Dieselfreak
Nochtans... een Deense Neus maakt bij het optrekken meer lawaai dan een klassiekje.Shrek schreef:Het is niet waar, treinen werden steeds stiller.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Ach lap ik ben dan nog te horen in hun geluidsopname ook 

Een mooie reden om heel het Belgische spoorwegnet om te bouwen naar 25 kV Wisselspanning.
Bij wisselspanning worden immers niet de weerstanden gebruikt, maar wordt de stroom terug op het net gezet, wat dan op de koop tie nog efficiënter is.
Nu nog een grote zak met geld vinden
iemand?
Even serieus: op korte termijn zal de enige mogelijkheid zijn om de ventilatoren enkel in te schakelen wanneer het echt nodig is, en voor een zo kort mogelijke tijd.
Hopelijk kan het zo al aanvaardbaar gemaakt worden.
Bij wisselspanning worden immers niet de weerstanden gebruikt, maar wordt de stroom terug op het net gezet, wat dan op de koop tie nog efficiënter is.

Nu nog een grote zak met geld vinden

iemand?
Even serieus: op korte termijn zal de enige mogelijkheid zijn om de ventilatoren enkel in te schakelen wanneer het echt nodig is, en voor een zo kort mogelijke tijd.
Hopelijk kan het zo al aanvaardbaar gemaakt worden.
Ik zou zeggen, doorlees het forum en het topic van de T18 eens goed, dan zal duidelijk worden dat de T18 hoofdzakelijk uit waterkoeling bestaat.Michael schreef:

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...