Hallo
We stapten op zaterdag 2 juni van Brussel-Noord tot Beersel, een voor ons wat vreemde stadstocht. Verslagje vind je op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Veel leesplezier
2 juni 2012 Brussel - Beersel GR12
Re: 2 juni 2012 Brussel - Beersel GR12
Da's inderdaad een mooie stadswandeling, al mis je op een haar na toch nog enkele pareltjes. Bijvoorbeeld de Squares (Marie-Louise, Ambiorix), St-Goriksplein, de Hallepoort van iets dichterbij, zou ik eerder via de Munthofstraat richting Barreel van St-Gillis wandelen in plaats van door de Waterloosesteenweg, en met een passage door het Pierre Paulusparkje, in Ukkel doet men niets met St-Job en de Kauwberg, wellicht mijn favoriete natuurgebied in Brussel, en evenmin met de Keyenbempt... Er zit volgens mij meer in die doortocht doorheen Brussel, maar goed.
Overigens, ben je zeker dat die foto 13 uit het Park van Vorst komt? Het doet mij eerder denken aan het Dudenpark, aan de overkant van de straat...
Overigens, ben je zeker dat die foto 13 uit het Park van Vorst komt? Het doet mij eerder denken aan het Dudenpark, aan de overkant van de straat...
We zijn wel degelijk aan de voet van de Hallepoort gepasseerd, maar om een of andere reden heb ik in de stad minder de neiging om te fotograferen dan op het platteland. We volgden gewoon de streepjes, en sinds ik zelf een stukje GR onderhoud, weet ik dat er soms redenen zijn om een bepaald traject te volgen, al zijn andere misschien meer aangewezen. Het is zeker niet de bedoeling van GR12 om alle hoekjes van Brussel te tonen, wel om er op een aanvaardbare manier van noord naar zuid (of omgekeerd) door te stappen. Overigens bestaat er ook een topogids met lusvormige wandelingen in het Brusselse, die deels een GR-traject volgen en deels een niet aangeduid maar interessant parcours om de lussen rond te maken: zie http://www.grsentiers.org/cgi-bin/topog/grbru.php .groentje schreef:Da's inderdaad een mooie stadswandeling, al mis je op een haar na toch nog enkele pareltjes. Bijvoorbeeld de Squares (Marie-Louise, Ambiorix), St-Goriksplein, de Hallepoort van iets dichterbij, zou ik eerder via de Munthofstraat richting Barreel van St-Gillis wandelen in plaats van door de Waterloosesteenweg, en met een passage door het Pierre Paulusparkje, in Ukkel doet men niets met St-Job en de Kauwberg, wellicht mijn favoriete natuurgebied in Brussel, en evenmin met de Keyenbempt... Er zit volgens mij meer in die doortocht doorheen Brussel, maar goed.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ah bon, het leek op de interactieve kaart op de site van groteroutepaden.be alsof men wel door het park van de Hallepoort kwam, maar vrij ver van het bouwwerk zelf bleef.
En je kan inderdaad niet alles zien op een doorgaande route, je moet keuzes maken. De Squares zijn echt de moeite, maar misschien wat veraf. De Munthofstraat lijkt me echter nog steeds een aangenamer alternatief dan de drukke Waterloosesteenweg, die (te) druk is, met veel winkels en verkeer, en wat steiler. En dan is het Pierre-Paulusparkje een weggestoken parel die makkelijk kan worden aangedaan. En Ukkel is een van de meest groene gemeenten van Brussel, daar viel volgens mij meer uit te halen dan via de Dieweg. Ik zou aan het kerkhof aan de Dieweg verder naar beneden wandelen langs de rue Basse, de Kauwberg over, en dan via het Engelandplateau of het Moensbergstation, naar het kerkhof van St-Gillis (Stiltestraat in Ukkel), en dan via de Kalevoetstraat en de Keyenbemptstraat terug op het oude parcours. Dat is een slordige 2 km extra, maar het is rustiger en mooier.
En je kan inderdaad niet alles zien op een doorgaande route, je moet keuzes maken. De Squares zijn echt de moeite, maar misschien wat veraf. De Munthofstraat lijkt me echter nog steeds een aangenamer alternatief dan de drukke Waterloosesteenweg, die (te) druk is, met veel winkels en verkeer, en wat steiler. En dan is het Pierre-Paulusparkje een weggestoken parel die makkelijk kan worden aangedaan. En Ukkel is een van de meest groene gemeenten van Brussel, daar viel volgens mij meer uit te halen dan via de Dieweg. Ik zou aan het kerkhof aan de Dieweg verder naar beneden wandelen langs de rue Basse, de Kauwberg over, en dan via het Engelandplateau of het Moensbergstation, naar het kerkhof van St-Gillis (Stiltestraat in Ukkel), en dan via de Kalevoetstraat en de Keyenbemptstraat terug op het oude parcours. Dat is een slordige 2 km extra, maar het is rustiger en mooier.