Hoi, daarstraks zag ik op lijn 27 te Duffel een varkensneus staan aan het perron richting Antwerpen. Op zich niets vreemds, echter, achter deze varkensneus net voor het begin van het perron stond een goederentrein stil.
Ik weet niet of er een sein staat net voor dat perron (had zicht van over de spoorwegbrug) maar vond het toch raar dat die goederentrein zo kort bij dat perron en die varkensneus stond....
Treinen kort op elkaar
Re: Treinen kort op elkaar
waarschijnlijk is dat een sein dat men mag overschrijden.dit is ook vaak in brussel-centraal het geval dat net de ene trein buiten rijdt en dat de andere er direct binnen rijdt
Kleine correctie, elk sein mag met de nodige formaliteiten overschreden worden.hle2127 schreef:waarschijnlijk is dat een sein dat men mag overschrijden.
Maar in deze kwestie zal het 9/10 een niet beheerd stopsein geweest zijn, voorzien van een overschreidingskroon.
Dit betekend dat de bestuurder na inschrijving op zijn verslag dit sein mag passeren en dan Rit Op Zicht moet toepassen, tot aan de voet van het volgend groot stopsein. Rit Op Zicht betekend, de snelheid zodanig regelen dat het convooi kan stoppen voor elke voorzienbare hinder in het Vrije Ruimte Profiel van het spoor. Bv. die andere trein.
Mvg
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Even aanvullen dat enkel NMBS treinbestuurders dat moeten inschrijven op hun verslag, bestuurders van andere operatoren kennen dat zelfde verslag namelijk niet. Bestuurders van andere operatoren doen voor de rest hetzelfde zonder dat te noteren dus. (zover ik van die collega's begrepen heb).
Hoi, wat men in de noord zuid verbinding doet begrijp ik. Je mag daar dan ook maar 40 of 50 km/h. Maar op lijn 27 is daar de max snelheid hoger dan 90 km/h dacht ik.hle2127 schreef:waarschijnlijk is dat een sein dat men mag overschrijden.dit is ook vaak in brussel-centraal het geval dat net de ene trein buiten rijdt en dat de andere er direct binnen rijdt
De procedure rit op zicht (ROZ) staat volledig los van de maximum snelheid van een lijn. ROZ legt zelf een max snelheid op van 40 km/u, bij nacht mist en bepaalde hellingen is dat zelfs 20 km/u. Om u maar duidelijk te maken aan wat de bestuurder zich moet houden en dat zijn de max toegelaten snelheden dat wil dus niet zeggen dat hij deze effectief moet doen. Dus als een bestuurder ROZ toepast en hij denkt dat er gevaar waardoor hij maar max 15 km/u doet kan men hem niets ten laste leggen.
Eventjes vermelden dat de bestuurder wel éérst moet stoppen voor het ROOD sein hé, in ELK geval !wva schreef:Hoi, wat men in de noord zuid verbinding doet begrijp ik. Je mag daar dan ook maar 40 of 50 km/h. Maar op lijn 27 is daar de max snelheid hoger dan 90 km/h dacht ik.hle2127 schreef:waarschijnlijk is dat een sein dat men mag overschrijden.dit is ook vaak in brussel-centraal het geval dat net de ene trein buiten rijdt en dat de andere er direct binnen rijdt

De maximum snelheid van de lijn heeft met die procedures dus niets te maken daar de snelheid van ROZ beperkt is van 0 tot 40 km/h overdag, en 0 tot 20 km/h bij nacht. Rit Op Zicht; De treinbestuurder regelt de snelheid van het convooi zodanig dat hij de trein kan stoppen voor elke voorzienbare hinder in het vrije ruimteprofiel van de trein.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...