hle 1326 zwaar beschadigd
hle 1326 zwaar beschadigd
Het zijn niet alleen de motorwagens 41 die vuur vatten.
Ook hle 1326 heeft vuur gevat en staat volgens wallorail in Bertrix.
De schade is aanzienlijk als je de fotos ziet.
Ook hle 1326 heeft vuur gevat en staat volgens wallorail in Bertrix.
De schade is aanzienlijk als je de fotos ziet.
Laatst gewijzigd door Steve op 20 jul 2012, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: de Nederlandse taal is zo zoet voor wie haar geen dt-geweld aandoet ;-)
Reden: de Nederlandse taal is zo zoet voor wie haar geen dt-geweld aandoet ;-)
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Ergens gelezen dat hij electrisch ging remmen terwijl ventilator (de stofzuiger van de 18!) afgezonderd was.... weerstand weg gegloeid enz ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Hoe kan dit? Toch geen fout van de machinist?dentheo schreef:Ergens gelezen dat hij electrisch ging remmen terwijl ventilator (de stofzuiger van de 18!) afgezonderd was.... weerstand weg gegloeid enz ?
Dit kan natuurlijk iedereen overkomen
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
je kan de ventilatie van die weerstanden niet afzonderen, in het slechtste geval is er een zekering afgevallen in de kring van die ventilatie maar de bestuurder zelf kan weinig doen aan de ventilatie van de weerstanden die helpen bij het elektrisch remmen.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
In dat geval zou ik denken dat electrisch remmen onmogelijk wordt, want dat is een "abnormale" toestand.
Als de motor van de ventilator stuk gaat mag, moet die zekering stuk, maar de lok toch niet affakkelen ?
Automaat met hulpcontactje kan toch niet teveel kosten ?
Dus afgeschakeld leek mij logischer... iemand ?
Als de motor van de ventilator stuk gaat mag, moet die zekering stuk, maar de lok toch niet affakkelen ?
Automaat met hulpcontactje kan toch niet teveel kosten ?
Dus afgeschakeld leek mij logischer... iemand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
het feit is dat als nog maar 1 deeltje van de elektrische rem (dat is per draaistel afgewerkt) niet werkt de volledige elektrische remming niet werkt van dat deel. Je hebt dus 100%, 50% of %0 elektrische rem. De Loc regelt dit grotendeels zelf, je krijgt een uitschakeling moet, automatisch afzonderen of manueel om de loc terug te kunnen herbewapenen (in dienst zetten van het hoofdmes) en verder te rijden.
Dus met mijn schrijven dat je die niet kan afzonderen wilde ik enkel zeggen dat je daar niet zomaar de vrije keuze in hebt. Het is de computer die dan bepaald wat er uit dienst gaat en als die ventilatie het niet doet zal de elektrische rem voor 50 of 100% buiten dienst gaan zonder boe of bah.
Dus met mijn schrijven dat je die niet kan afzonderen wilde ik enkel zeggen dat je daar niet zomaar de vrije keuze in hebt. Het is de computer die dan bepaald wat er uit dienst gaat en als die ventilatie het niet doet zal de elektrische rem voor 50 of 100% buiten dienst gaan zonder boe of bah.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Electrische rem per draaistel, per omvormerkring ?
Zit dus tussen de motor en de busspanning ?
En volledig ttz weerstanden en ventilator ?
Zit dus tussen de motor en de busspanning ?
En volledig ttz weerstanden en ventilator ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Dat is zo voor een 18 maar niet voor een 13. Een 18 staat zo ingesteld dat hij altijd blijft proberen om te recupereren bij het elektrisch remmen, een 13 niet. Bij de minste hapering schakelt die over naar rheostatische remming en blijft dat ook doen.HLE 2302 schreef:Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
de motoren zijn individueel geschakeld. Doch bij de werking als elektrische rem moeten ze per twee werken. Ik vermoed da het vooral eerder een mechanische dan elektrische reden is. Een draaistel waarvan maar 1 motor elektrisch remt en de andere niet kan misschien wat steigeren, mijn vermoeden is dus dat je daar de reden moet zoeken dat als er iets scheelt met 1 deel van de elektrische rem je op slag ook het andere deel van dat draaistel moet afzonderen.dentheo schreef:Electrische rem per draaistel, per omvormerkring ?
Zit dus tussen de motor en de busspanning ?
En volledig ttz weerstanden en ventilator ?
Op gebied van tractie heb je dus 100-75-50-25 en 0%
op gebied van elektrische rem heb je dus 100 - 50 en 0%
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Zou best kunnen..
Maar geen verband met aantal weerstanden, ventilatoren enz.
Maar geen verband met aantal weerstanden, ventilatoren enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Daar moet ik het antwoord effe schuldig op blijven. Zo in detail gaan de schema's niet die ze aan de bestuurders tegenwoordig geven. Van een HLD51 kreeg je alle schema's (pneumatisch en elektrisch) maar met al die elektronica vandaag de dag doen ze dat niet meer. Zijn dan altijd eerder soort blokschema met basisoverzichten.dentheo schreef:Zou best kunnen..
Maar geen verband met aantal weerstanden, ventilatoren enz.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Ondertussen nog wat info gevonden,gekregen...
Remregeling per "motor" incl. weerstand. Ventilatoren per twee.
Remregeling per "motor" incl. weerstand. Ventilatoren per twee.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geldt wel voor een 18...een 13 ook?HLE 2302 schreef:Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Een 13 zal onder 25kV nooit recupereren, dit staat softwarematig af. Onder 3kV zal hij indien mogelijk wel recupereren.HLE 2302 schreef:Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
Groetjes!