Pagina 1 van 2
hle 1326 zwaar beschadigd
Geplaatst: 14 jul 2012, 18:26
door treinzot
Het zijn niet alleen de motorwagens 41 die vuur vatten.
Ook hle 1326 heeft vuur gevat en staat volgens wallorail in Bertrix.
De schade is aanzienlijk als je de fotos ziet.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 14 jul 2012, 20:26
door dentheo
Ergens gelezen dat hij electrisch ging remmen terwijl ventilator (de stofzuiger van de 18!) afgezonderd was.... weerstand weg gegloeid enz ?
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 14 jul 2012, 22:33
door Retard
dentheo schreef:Ergens gelezen dat hij electrisch ging remmen terwijl ventilator (de stofzuiger van de 18!) afgezonderd was.... weerstand weg gegloeid enz ?
Hoe kan dit? Toch geen fout van de machinist?
Dit kan natuurlijk iedereen overkomen
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 02:55
door Steven
je kan de ventilatie van die weerstanden niet afzonderen, in het slechtste geval is er een zekering afgevallen in de kring van die ventilatie maar de bestuurder zelf kan weinig doen aan de ventilatie van de weerstanden die helpen bij het elektrisch remmen.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 11:02
door dentheo
In dat geval zou ik denken dat electrisch remmen onmogelijk wordt, want dat is een "abnormale" toestand.
Als de motor van de ventilator stuk gaat mag, moet die zekering stuk, maar de lok toch niet affakkelen ?
Automaat met hulpcontactje kan toch niet teveel kosten ?
Dus afgeschakeld leek mij logischer... iemand ?
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 13:34
door Steven
het feit is dat als nog maar 1 deeltje van de elektrische rem (dat is per draaistel afgewerkt) niet werkt de volledige elektrische remming niet werkt van dat deel. Je hebt dus 100%, 50% of %0 elektrische rem. De Loc regelt dit grotendeels zelf, je krijgt een uitschakeling moet, automatisch afzonderen of manueel om de loc terug te kunnen herbewapenen (in dienst zetten van het hoofdmes) en verder te rijden.
Dus met mijn schrijven dat je die niet kan afzonderen wilde ik enkel zeggen dat je daar niet zomaar de vrije keuze in hebt. Het is de computer die dan bepaald wat er uit dienst gaat en als die ventilatie het niet doet zal de elektrische rem voor 50 of 100% buiten dienst gaan zonder boe of bah.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 14:07
door HLE 2302
Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 14:10
door dentheo
Electrische rem per draaistel, per omvormerkring ?
Zit dus tussen de motor en de busspanning ?
En volledig ttz weerstanden en ventilator ?
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 14:16
door Steven
HLE 2302 schreef:Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
Dat is zo voor een 18 maar niet voor een 13. Een 18 staat zo ingesteld dat hij altijd blijft proberen om te recupereren bij het elektrisch remmen, een 13 niet. Bij de minste hapering schakelt die over naar rheostatische remming en blijft dat ook doen.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 14:19
door Steven
dentheo schreef:Electrische rem per draaistel, per omvormerkring ?
Zit dus tussen de motor en de busspanning ?
En volledig ttz weerstanden en ventilator ?
de motoren zijn individueel geschakeld. Doch bij de werking als elektrische rem moeten ze per twee werken. Ik vermoed da het vooral eerder een mechanische dan elektrische reden is. Een draaistel waarvan maar 1 motor elektrisch remt en de andere niet kan misschien wat steigeren, mijn vermoeden is dus dat je daar de reden moet zoeken dat als er iets scheelt met 1 deel van de elektrische rem je op slag ook het andere deel van dat draaistel moet afzonderen.
Op gebied van tractie heb je dus 100-75-50-25 en 0%
op gebied van elektrische rem heb je dus 100 - 50 en 0%
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 14:54
door dentheo
Zou best kunnen..
Maar geen verband met aantal weerstanden, ventilatoren enz.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 15:27
door Steven
dentheo schreef:Zou best kunnen..
Maar geen verband met aantal weerstanden, ventilatoren enz.
Daar moet ik het antwoord effe schuldig op blijven. Zo in detail gaan de schema's niet die ze aan de bestuurders tegenwoordig geven. Van een HLD51 kreeg je alle schema's (pneumatisch en elektrisch) maar met al die elektronica vandaag de dag doen ze dat niet meer. Zijn dan altijd eerder soort blokschema met basisoverzichten.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 15:44
door dentheo
Ondertussen nog wat info gevonden,gekregen...
Remregeling per "motor" incl. weerstand. Ventilatoren per twee.
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 16:25
door dentheo
HLE 2302 schreef:Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
Geldt wel voor een 18...een 13 ook?
Re: hle 1326 zwaar beschadigt.
Geplaatst: 15 jul 2012, 17:43
door kurtcauwelaers
HLE 2302 schreef:Ze rijden daar in Bertrix toch onder 25Kv Wisselspanning ? Dan geeft de T13 toch al zijn opgewerkte stroom terug aan de bovenleiding, en steekt toch niets in zijn weerstanden ?
Een 13 zal onder 25kV nooit recupereren, dit staat softwarematig af. Onder 3kV zal hij indien mogelijk wel recupereren.
Groetjes!