Hallo
We stapten in het uiterste zuiden van ons land. Verslag van wandeling, maar ook van trein- en busreis vind je op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Veel leesplezier.
18 juli 2012 (Grandcourt - Montmédy)
Re: 18 juli 2012 (Grandcourt - Montmédy)
Je hebt groot gelijk dat je naar het zuiden van België trekt voor het zomerweer. Dat er constant regen valt, werkt serieus op mijn zenuwen. En dan die weermannen maar zeggen dat het een 'normale' zomer is, terwijl er dubbel zoveel neerslag valt.
Dit keer was het toch wel toeval: voor het begin van de dag had men in de Gaume zelfs nog wat neerslag voorspeld, maar veel hebben we daar niet van gemerkt. Wel was het duidelijk dat het hier in de voorbije weken flink geregend had: voor sommige boswegen hebben we over kortere afstand alternatieven moeten zoeken.
In de redenering van het KMI kan ik wel inkomen - ik ben trouwens op erg bescheiden niveau zelf medewerker. Wie langere hete zomerperiodes wil, moet niet in België blijven. Die komen daar maar zelden voor. En als ik bekijk hoe in de groentetuin alles floreert, dan kan ik daar alleen maar gelukkig om zijn. Ik zeg zelf wel eens dat we onze welvaart te danken hebben aan de regen. Maar de moderne mens leeft te ver van de natuur af om dat te snappen.
En de Gaume, tja, toen we nog jong en onnozel waren trokken we eens naar Halanzy toen ze dik dertig graden voorspeld hadden. In Libramont moesten we ons op een 43 wurmen, waar ook zowat alle Vlaamse scouts leken op te zitten. Toen we in Halanzy aankwamen, zijn we de helling opgegaan, op zoek naar een verfrissende plek in het bos, maar zelfs daar was het nauwelijks uit te houden. We zijn terug naar huis gekeerd en toen hebben weer ervaren wat zo een lange hete periode betekent: immobilisme, alleen maar interessant voor wie met de luie kont in de zon ziek wil liggen worden. Kortom, voor ons is deze zomer ideaal, ook al omdat het aantal luidruchtige barbecues in de buurt vanzelf naar beneden gaat, evenredig met de temperatuur en onevenredig met de neerslag.
In de redenering van het KMI kan ik wel inkomen - ik ben trouwens op erg bescheiden niveau zelf medewerker. Wie langere hete zomerperiodes wil, moet niet in België blijven. Die komen daar maar zelden voor. En als ik bekijk hoe in de groentetuin alles floreert, dan kan ik daar alleen maar gelukkig om zijn. Ik zeg zelf wel eens dat we onze welvaart te danken hebben aan de regen. Maar de moderne mens leeft te ver van de natuur af om dat te snappen.
En de Gaume, tja, toen we nog jong en onnozel waren trokken we eens naar Halanzy toen ze dik dertig graden voorspeld hadden. In Libramont moesten we ons op een 43 wurmen, waar ook zowat alle Vlaamse scouts leken op te zitten. Toen we in Halanzy aankwamen, zijn we de helling opgegaan, op zoek naar een verfrissende plek in het bos, maar zelfs daar was het nauwelijks uit te houden. We zijn terug naar huis gekeerd en toen hebben weer ervaren wat zo een lange hete periode betekent: immobilisme, alleen maar interessant voor wie met de luie kont in de zon ziek wil liggen worden. Kortom, voor ons is deze zomer ideaal, ook al omdat het aantal luidruchtige barbecues in de buurt vanzelf naar beneden gaat, evenredig met de temperatuur en onevenredig met de neerslag.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Bij ons hier aan de kust ook. Mooi weer is zeer leuk, maar de toeristen denken dat de 67 kilometer Belgische kust een openluchtsunpark is. Ze verlenen geen voorrang met de auto, ze staan veel te lang aan kassa's, ze wandelen over het fietspad, ze fietsen op het voetpad...
Dit is serieus off topic, maar ik kan het niet laten ... Het weer is echt wel redelijk normaal (persoonlijke indruk die ik niet met cijfers kan bevestigen) én er zijn (grote) regionale verschillen. In Limburg was het bijvoorbeeld (volgens iemand die het bijhoudt altans) droger, zonniger en warmer dan in Ukkel: http://www.rubenweytjens.be/eerste-helf ... -niet.html.Retard schreef:Je hebt groot gelijk dat je naar het zuiden van België trekt voor het zomerweer. Dat er constant regen valt, werkt serieus op mijn zenuwen. En dan die weermannen maar zeggen dat het een 'normale' zomer is, terwijl er dubbel zoveel neerslag valt.
On topic: de Gaume is prachtig, alleen is het jammer dat het zo ver is en een trip erheen krijgt een expeditie-achtig karakter.
L'union fait la force.
KB schreef: On topic: de Gaume is prachtig, alleen is het jammer dat het zo ver is en een trip erheen krijgt een expeditie-achtig karakter.
Inderdaad, en misschien is dat ook wel wat er ons uiteindelijk toe brengt om het toch maar te doen. Volop genieten van de treinreis, langs een van de interessantste en mooiste lijnen van het land (162), reizen langs een lijn die toch al niet vaak in het programma voorkomt (165) en zodra je aan het stappen bent, vergeet je wel dat je vroeg op moest en dat er nog een lange terugreis wacht.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Hoi,
Vic,
Bedankt voor het mooi verslag.Ook ik vind lijn 162 een mooie lijn.Als ik er passeer probeer ik van het mooie heuvellende landschap te genieten.
Lukas
Vic,
Bedankt voor het mooi verslag.Ook ik vind lijn 162 een mooie lijn.Als ik er passeer probeer ik van het mooie heuvellende landschap te genieten.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!