Binnenkort moeten we in het weekend naar Rotterdam en ik testte even wat reis- en tariefmogelijkheden. Wat me opviel: een weekendje Mechelen - Rotterdam kost 45.20 euro h/t in eerste klasse.
Indien je het opsplitst in een weekendticket Mechelen-Essen en een weekend Essen-Rotterdam kom ik aan 41.60 euro voor hetzelfde traject.
Is deze laatste mogelijkheid een legale reismogelijkheid (het lijkt me wel), en waar zit het verschil van meer dan 3 euro?
Groeten,
Terminus
Reizen naar Nederland - splitsen tickets
Re: Reizen naar Nederland - splitsen tickets
Nog iets goedkoper is splitsen in Wildert: Wildert - Rotterdam is even duur als vanaf Essen, maar Mechelen - Wildert is goedkoper dan Mechelen - EssenTerminus schreef:Binnenkort moeten we in het weekend naar Rotterdam en ik testte even wat reis- en tariefmogelijkheden. Wat me opviel: een weekendje Mechelen - Rotterdam kost 45.20 euro h/t in eerste klasse.
Indien je het opsplitst in een weekendticket Mechelen-Essen en een weekend Essen-Rotterdam kom ik aan 41.60 euro voor hetzelfde traject.

Dit is perfect legaal. Sterker nog: veel mensen doen het. De trein hoeft ook niet te stoppen op het station waar je splitst.Terminus schreef:Is deze laatste mogelijkheid een legale reismogelijkheid (het lijkt me wel), en waar zit het verschil van meer dan 3 euro?
Het verschil wordt veroorzaakt door twee dingen:
1. Voor internationale tickets hanteert de NMBS een andere prijstabel met hogere prijzen.
2. De korting op een Benelux-weekend is 40% en op een binnenlands weekendretour (bijna) 50%.
Daarom kun je besparen als je splitst. Alleen bij een kort traject in België loont het niet.
Verder: t/m 16 augustus is er een actie voor 19 euro per enkele reis als je minimaal 3 dagen van tevoren boekt:
http://www.b-europe.com/Reizen/Promoties/Nederland
Groetjes,
Rian