kika schreef:Om 5 opstaan wil ik ook niet, maar soms moet ik wel voor 9u ergens zijn. Dat om 5u opstaan is helemaal afhankelijk van het traject + snelheid. Zie CNL 418, Koblenz of Bonn zijn toch echt onmogelijke uren,
Gezien het volledige traject Munchen/Zurich-Amsterdam relatief kort is zorgen de stops in Koblenz en Bonn niet voor storend tijdverlies. Ik ben het met je eens dat de aankomsttijden hels zijn en ik denk niet dat er veel reizigers gebruik van maken. Toch is het goed dat de mogelijkheid geboden wordt, iedere reiziger is er ééntje meer en de kostprijs van de bediening van Koblenz en Bonn is marginaal.
kika schreef:Als je er een baureihe 189 voorzet (vmax 140) of je besluit je dubbeldekkers goedkoper te onderhouden en de oorspronkelijke vmax van 200km/h te verlagen tot 120, lijkt me dat niet helemaal te kloppen.
Dat wist ik niet... Ik ben daar wel verbaasd over. Dat betekent dan dat bvb. CNL Berlin-Zurich over zijn hele traject beperkt is tot 120 km/h ? Ook tussen Berlin en Lutherstadt ? Tussen Freiburg en Zürich ? Is dan toch een vrij recente beslissing of niet ?
kika schreef:Trouwens : Waarom zou 100 à 120 km/h niet voldoende zijn ? Met die snelheid legt een nachttrein met vertrek om 21u en aankomst om 7u 1000 km af... Dat is toch niet niets ?
Je vergeet de tussenliggende stops, stukjes waar je minder hard mag, een gemiddelde snelheid van 100km/h haal je niet als je vmax ook 100 is. Vertrek om 21u en aankomst om 7 is inderdaad prima! Om nog maar te zwijgen van het splitsen en aankoppelen van verschillende delen ergens halverwege.
Akkoord, akkoord. Ik heb wat overdreven hier...
kika schreef:Je ziet wel vaker dat mensen tot 4 uur lang liever bvb. aankomen om 21:45 of vertrekken om 6u, dan dat ze een nachttrein nemen. want het is ietsje goedkoper en je verliest maar 1 dagdeel.
Ben het met je eens dat reizigers dit soort afweging zeker maken... Het omslagpunt lijkt me wel eerder rond de 3u te liggen : als je om 9u ergens moet zijn en je kan om 6u vertrekken is het te doen, nog vroeger moeten vertrekken wordt hels.
Dat is trouwens ook de theorie waar SNCF steeds van uit gaat : bvb. sinds de TGV Mediterranée bestaat is er geen nachttreinbediening meer tussen Paris en Marseille (want kan met TGV op 3 uur). Toulon dat op een kleine 4 uur TGV ligt wordt wel nog bediend door de Train Bleu.
kika schreef:De nachtrust bij zo'n Thello is ook niet geweldig, wat meespeelt als argument.
Absoluut... Anderzijds : Eén nacht minder hotel betalen in ruil voor een nachtje slechter slapen is een goede ruil. (Dit geldt uiteraard minder voor zakenreizigers die alles betaald krijgen.)
kika schreef:Dus je verliest vrij waarschijnlijk een deel van de klanten tussen Verona en Dijon of Parijs en Milaan. Ik weet niet waar de omslagpunten liggen m.b.t. rendabiliteit.
Met meer dan 4u reistijd in de dagtrein tussen Paris en Milano denk ik dat er nog genoeg reizigers zullen zijn die de nachttrein zullen verkiezen. Voor een reis tussen Verona en Dijon heeft de nachttrein nog het extra voordeel van de directe verbinding : TGVs tussen Paris en Italie stoppen niet in Dijon en zullen veelal beperkt zijn tot Milano.
kika schreef:Het luchtverkeer is betaalbaar geworden,
...dankzij subsidiebeleid van Europa dat hopelijk niet al te lang meer zal blijven bestaan. Als ze ooit hun ecologisch verstand terug krijgen stoppen ze deze subsidies terug in treinen en krijgt de balans weer een duw in de andere richting.
kika schreef:In dagtreinen kan je meer mensen steken en je personeel en materieel is goedkoper.
In nachttreinen kan je meer geld vragen voor de biljetten ;
ik ben niet zeker dat een TGV goedkoper is in aankoop dan het materiaal voor een nachttrein ;
er wordt trager gereden dus lagere energiekosten ;
gezien de lagere snelheid kan er ook gezocht worden naar kostenefficientie door te combineren met goederentreinen.
Kortom : beetje creatief zijn...
kika schreef:Ik zou een nachttrein niet onbruikbaar durven noemen!
Ik ook niet
kika schreef:...vergelijken de meesten bij de reistijden ook niet de check-in tijden
...waarbij reistijd bij gebruik van een nachttrein niet direct het verkoopsargument is...
kika schreef:, het vervoer naar de luchthavens etc.
Wat houdt spoorwegmaatschappijen tegen om meer promotie te voeren met dit soort argumenten ?
Het komt aan op de juiste verhouding tussen afstand en reistijd. Voor een beetje acceptabele nachtrust wil je een rit van zeker 7uur. Vertrekken doe ik liever niet voor pakweg 18.30 en aankomen - afhankelijk van de afstand - moet in de ochtend of vroege voormiddag.
We zijn het eens...
Frankfurt - Marseille bijvoorbeeld.
Met de huidige infrastructuur en rijtuigen kan ik je een Frankfurt +/- 19u30 - Marseille +/- 07u00 - Ventimiglia +/- 10u00 aanbieden.
Hoeft volgens mij echt niet sneller.
München - Parijs.
Het probleem hier is niet het ingezette materieel maar wel de onbetamelijk hoge tarieven die de Franse netbeheerder aanrekent om een trein te laten rijden. Om nog enigszins rendabel te werken is Citynightline verplicht om te combineren met de treinen uit Berlin en Hamburg. Nadeel hiervan is dat de trein uit Munchen veel tijd verliest (omweg via Mannheim waar lang stilgestaan wordt).
of vertrek vanuit Wenen, zonder overstap en na 17u vertrekken.
De renaissance van wat overbleef van de Orientexpress
Groeten.