Niet geheel gewone slaaptreinen in 's-Hertogenbosch

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Accelerat

Niet geheel gewone slaaptreinen in 's-Hertogenbosch

Bericht door Accelerat »

Don Bosco, Bois-le-Duc, 's-Hertogenbosch, eigenlijk "gewon 't Broabantse: Den Bosch!"

Eigenlijk was het plan van Martijn en mij om naar het Zeeuwse Turkeye af te reizen. Echter met de meteorologische omstandigheden besloten wij ons plan te wijzigen en daar van af te zien. In tegenstelling tot een plan te maken, hebben we de wekker af gezet en vanmiddag nog eens een keer besloten wat we gingen doen; slaaptreinen spotten!
Afbeelding Het feest begon al direct bij mijn aankomst; de Autoslaaptrein naar Livorno had een flinke vertraging.
Afbeelding Net als z'n opvolger; de Autoslaaptrein naar Alessandria in Italië.

Maarrr daarna kwam pas het echte huzarenstuk, met tweeënhalf uur vertraging aangereden:
Afbeelding De Lourdes Expres! Bestaande uit Franse couchette rijtuigen waar nog met grote letters het niet meer bestaande "CORAIL" stond op vermeld. Er zat zelfs een rijtuig in van de heuse Train Bleu Paris-Ventimiglia! Het bagagerijtuig was een verroest rijtuig in oude Corail-kleuren uit de jaren '80; ik was dolverrast!
Afbeelding Ik wist wel dat ik dit logo niet vaak meer zou tegen komen, maar om dat nu voor de laatste keer in Nederland tegen te komen, was wel het laatste wat ik verwachtte!
Afbeelding Vaag barrijtuig van een rijtuigtype dat voor de rest al láng niet meer rijdt in Frankrijk deed dienst als bar.
Afbeelding Deze combinatie had ik wel vaker willen zien! :D

Het vertrek van de Lourdestrein:
http://www.youtube.com/watch?v=BpEr5jT20M0

Vervolgens ging de reis van ons verder met een Koploper als Sprinter richting Eindhoven. :lol: Al met al een heel tof middagje!

Dussss, wat vinden de andere forumgebruikers? Hebben jullie nog tips? (Overigens blijf ik een stationsspotter :wink: )
PKPfan

Re: Niet geheel gewone slaaptreinen in 's-Hertogenbosch

Bericht door PKPfan »

leuk!
Het feest begon al direct bij mijn aankomst; de Autoslaaptrein naar Livorno had een flinke vertraging.
en dankzij wie wist je dat :mrgreen:
Accelerat

Bericht door Accelerat »

En dat was jij inderdaad, waarvoor dank! :wink:
PKPfan

Bericht door PKPfan »

Graag gedaan hoor!
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Accelerat schreef: De Lourdes Expres! Bestaande uit Franse couchette rijtuigen waar nog met grote letters het niet meer bestaande "CORAIL" stond op vermeld. Er zat zelfs een rijtuig in van de heuse Train Bleu Paris-Ventimiglia! Het bagagerijtuig was een verroest rijtuig in oude Corail-kleuren uit de jaren '80; ik was dolverrast!
Rijdt er geen ambulance rijtuig meer mee in deze treinen ?

Groeten,
Bart.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Die was ik in mijn enthousiasme er vergeten bij te melden inderdaad. :wink:
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Accelerat schreef:Die was ik in mijn enthousiasme er vergeten bij te melden inderdaad. :wink:
Toen ik als couchettist werkte was ik vooral enthousiast over de vrijwilligsters die met deze ambulance-rijtuigen meereden ;-)
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Kan ik me voorstellen. :wink: Hoelang heb jij als couchettist gewerkt? Was dat bij de NMBS, waar kwam je zoal?
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Accelerat schreef:Kan ik me voorstellen. :wink: Hoelang heb jij als couchettist gewerkt? Was dat bij de NMBS, waar kwam je zoal?
Tussen 1992 en 1997,... met lange onderbrekingen, ik was er nooit in vast dienstverband.

Het meest ben ik in Rome geweest. Ook Berlijn en Kopenhagen waren vaste bestemmingen.

In het winterseizoen ging het meestal naar San Candido, Bourg St Maurice of Brig.

In het zomerseizoen ging ik het liefst naar... Portbou. Andere frequente bestemmingen waren Ventimiglia, Cannes (autotrein St Raphael), Narbonne.

Er waren ook veel bedevaartstreinen in de zomer. Meestal werkten we slechts in één richting (heenreis of terugreis) omdat de trein bij de groep bleef. In de andere richting reisden we dan als gewone passagiers.

De meest exotische bestemming in die tijd was Ljubljana.
De meest gehate bestemming (omwille van de duur van de reis en de heel korte tijd ter plaatse) was Ancona (Freccia del Sole)

Groeten.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Oké, bedankt voor je interessante uitleg! Ik blijf het jammer vinden dat dat verleden tijd is, de NMBS nachttreinen. :(
dentheo

Bericht door dentheo »

Dat barrijtuig komt volgens mij wel eens meer in Zuid Nederland.... ooit gespot als begeleidingsrijtuig in pendeltrein met "nucleair afval" (Sloe-Lahaie ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie