Dagje Aken (17/08)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Terminus

Dagje Aken (17/08)

Bericht door Terminus »

Vrijdag 17/08, een zeer warme dag. Toevallig ook de dag die we geprikt hadden voor een dagje Aken.

De bedoeling is om de reis te maken zonder hogesnelheidstrein, en ook niet langs Brussel te passeren (daar moet ik al zo vaak zijn voor het werk). De eerste trein in Mechelen wordt dan ook de IR 4106 naar Leuven. De samenstelling is in de zomer gereduceerd van 6 naar 5 M4-rijtuigen en we zouden kunnen stellen dat er een "gezellige bedrijvigheid" is in de trein: niet superrustig, maar ook niet verschrikkelijk druk. We rijden met zo'n minuutje vertraging en bij het binnen rijden van Leuven doen we daar traditioneel nog ietsje bij.

De IC506 moet ons naar Leuven brengen. Buiten de grote vakantie staat hij gegarandeerd met vertraging aangekondigd, maar nu staat hij zonder vertraging aangekondigd. In praktijk is "zonder vertraging" relatief, want met net geen 5 minuten rijden we Leuven buiten. De samenstelling is de vaakst voorkomende op deze verbinding: 12 I11-rijtuigen, weliswaar geduwd door een van de eeste locs type 19.

Op het eerste deel van het traject gaat het zeer traag en we slagen er dan ook amper in om iets van onze vertraging af te knabbelen. Met 3 minuten vertraging komen we aan in - het nog steeds imposante-station Luik-Guillemins.

Die vertraging is voor ons uiteraard van geen tel. Zoals de meeste forumgangers weten, is er geen sprake van een "aansluiting" tussen de IC A en de IR Q. De trein naar Aachen Hbf vertrekt immers maar om 9u33. Een vijftal minuten voor vertrek rijdt de trein, die kennelijk al van Aken komt, het station binnen. Stel 259 verzekert de dienst.

De treinbegeleider staat ter hoogte van zijn pakwagen, toekijkend hoe een groep reizigers heel wat fietsen inlaadt. Ik besluit hem eens te vragen hoe het nu zit met de tarieven naar Aken (zie andere topics op het forum). In het midden van mijn vraag bolt de man het gewoon af en gaat hij eens binnen in zijn pakwagen kijken!

Ik heb veel respect voor treinbegeleiders, maar bij deze man heb ik toch enkele vraagtekens. De controle tussen Luik en Aken beperkt zich tot een controle van de afdeling eerste klasse (enige verzachtende omstandigheid is dat er zoveel fietsen in de pakwagen staan dat de deur tussen de pakwagen en eerste klasse niet meer volledig kan gesloten worden.) Op een gegevens moment installeert de man zich ook in eerste klasse en besluit gedurende enkele minuten een nogal luide videoclip of filmpje te bekijken op zijn gsm. Positieve noot: we komen tijdig aan in Aken! (Maar ook daar zal de man geen enkele moeite doen om de groep reizigers te helpen met het uitladen van hun fietsen)

De terugrit kan sneller dan de heenrit, met dank aan de IR 5038 (vertrek 17u56). Deze IR is een soort piekuurtreintje naar Welkenraedt (aankomst 18u12), waar een goede aansluiting is met de IC A richting binnenland.

Wanneer we omstreeks 17u45 op het perron arriveren, staat stel 203 reeds klaar. De treinbegeleidster, die waarschijnlijk haar dienst beëindigt in Welkenraedt, loopt al door de trein om alle ramen te sluiten. Niet zo'n goed idee bij een temperatuur van meer dan 30 graden. Hoe meer opstappende reizigers, hoe meer ramen ook opnieuw open gaan. Ik doe hetzelfde.

Alle treinen die op dat moment in Aachen hbf vertoeven, zijn veel moderner dan ons klassiekje. Het gaat zo ver dat reizigers, die met de trein op het spoor naast ons gearriveerd zijn, het klassiekje komen bekijken. Iemand steekt zijn hoofd eens in de stuurpost, een andere familie maakt een foto van hun kinderen voor een van de deuren. We zijn gewoon een attractie!

Onze attractie vertrekt met twee minuten vertraging (de treinbegeleidster roept om 17u58 "C'est OK" naar de treinbestuurder), maar heeft die vertraging alweer ingelopen wanneer we in Welkenraedt aankomen. Op het korte traject loopt de treinbegeleidster toch tweemaal een controlerondje.

Eventjes wachten en IC 541 (loc 1822 met 12 I 11-rijtuigen) komt met 1 à 2 minuten vertraging aangereden. Het is zeer rustig in de trein. Enkel tijdens de stops in Verviers en Luik-Guillemins wordt wat heen en weer gelopen. De treinbegeleiders doen echter zeer goed hun (controle)werk en sturen iedere reiziger de goede richting uit. Op de hogesnelheidslijn gaat het de laatste tijd niet overal even snel (ook niet deze ochtend) en zo komen we toch nog met een minuutje vertraging (19u35) in Leuven aan.

De tegenligger uit Eupen komt enkele minuten nadien, met vertraging dus, aan. Ik doe een gokje wat de reden zou kunnen zijn... reizigersbeweging :-)

De laatste trein van de dag draagt de mooie nummer (IR) 4141. Loc 2154 sleept ook een zomerse samenstelling van 5 M4-rijtuigen. De trein komt leeg uit de bundel, maar gelukkig staan er al wat raampjes open. Eenmaal de trein vertrekt - wat hij overigens stipt doet - is er een beetje "trok" in ons rijtuig en verloopt ook onze laatste rit aangenaam en probleemloos.
Retard

Re: Dagje Aken (17/08)

Bericht door Retard »

Dat een Klassiekske zo van die opmerkingen krijgt, heb ik ook al gehoord. Opmerkingen als "Maar dat is één van 14-18" (over 213) komen mij bekend voor.

Overigens, heel leuk om lezen, je verslag. Wel goed dat je met geen 20 tot 30 minuten vertraging werd geconfronteerd!
groentje

Bericht door groentje »

Toch een kleine info, soms is het interessanter om de ramen dicht te hebben als het echt tropische temperaturen zijn, omdat de lucht buiten de trein nog warmer is. De ramen sluiten is dan geen slecht idee.
mmd

Bericht door mmd »

De reiziger brengt zijn
fiets/tandem zelf tot aan de trein en is verantwoordelijk voor het in-, over- en uitladen dat
dient te gebeuren onder toezicht van de treinbegeleider en op de plaatsen die hij aanduidt.
De accessoires die aan de fietsen bevestigd zijn, neemt de reiziger bij zich in de trein als gratis
begeleide bagage. De NMBS wijst elke verantwoordelijkheid inzake ontbrekende voorwerpen
af.
(vervoersvoorwaarden nmbs artikel 27.1)

NMBS kan verantwoordelijk worden gesteld voor zijn personeel en voor derden die zij bij het
vervoer heeft ingeschakeld.
Wanneer het NMBS-personeel echter de reizigers, op hun verzoek, diensten bewijst waartoe
NMBS niet gehouden is, wordt dit personeel geacht te handelen voor rekening van de reizigers
aan wie het deze diensten bewijst. (vervoersvoorwaarden nmbs artikel 29).

Als de treinbegeleider dus zelf helpt bij het in-en uitladen bij die fietsen, (bij sommige zijn die echt overbeladen) en er schiet iets in die man zijn rug, zal de nmbs zoveel mogelijk de boot af houden.
Als je met de fiets reist op de trein, kun je hem toch wel zelf de trein in- en uitladen zeker.
Plaats reactie