Amsterdam en omgeving.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
mijack1985

Amsterdam en omgeving.

Bericht door mijack1985 »

Op mijn werk is het zomers wat rustiger op kantoor en kan ik wat vaker rijden.
Ik kom dan door heel het land en dan is het natuurlijk dan een mooie gelegenheid om het OV aldaar te fotograferen.
Maar ik kwam vaak in Amsterdam en Schiphol. O.a vanwege de vele luchthavenvervoer. De foto's komen uit juli en augustus van dit jaar.

We beginnen in Amsterdam Centraal.
Afbeelding NS ICMm als IC naar Rotterdam Centraal.
Afbeelding Thalys naar Paris Gare du Nord.
Afbeelding InterCity Brussel.
Afbeelding NS VIRM als IC Heerlen/ Maastricht - Alkmaar.
Afbeelding NS Hispeed V250 treinstel 4608. Kwam als Fyra uit Rotterdam Centraal.
Afbeelding NS SGMm 2964 als Sprinter Amersfoort Vathorst - Amsterdam Centraal.
Afbeelding NS VIRM als IC Alkmaar - Maastricht/Heerlen.

Bussen van de EBS op Amsterdam Centraal.

In het kort EBS. EBS Public Transportation BV (kortweg: EBS) is een vervoersmaatschappij op het gebied van regionaal openbaar vervoer in Nederland.
EBS werd in 2010 opgericht als onderdeel van de Israëlische Egged Group om te kunnen meedingen naar concessies in het Nederlandse openbaar vervoer.
De naam EBS staat voor Egged Bus Systems, wat verwijst naar het moederbedrijf Egged.
EBS rijdt alleen met Scania bussen voor de concessie Waterland.

Verder komen op Amsterdam Centraal ook de volgende concessies binnen.
- Concessie Stadsvervoer Amsterdam.
- Concessie Zaanstreek.
- Concessie Amstelland-Meerlanden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Bussen van Connexxion en GVB op Amsterdam Sloterdijk.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Deze lijn valt onder de Concessie Zaanstreek.
Afbeelding Lijn 82 valt onder de Concessie Haarlem-IJmond.

Bussen op Schiphol Plaza. Hier komen liefst 3 verschillende busconcessies samen.

- Concessie Stadsvervoer Amsterdam, vervoerder GVB. Stadsvervoer, nachtbussen en Sternet.
- Concessie Amstelland-Meerlanden, vervoerder Connexxion. Streekvervoer, nachtbussen, R-Net en Sternet.
- Concessie Zuid-Holland Noord, vervoerder Connexxion (per december 2012 Arriva). Streekvervoer en Interliner.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding HTM Specials. Op Schiphol verzorgt HTM Specials het P3 en het platformvervoer. Dit valt niet onder een OV concessie.
Afbeelding Afbeelding Zaandam station.
Afbeelding VIRM als IC Enkhuizen - Amersfoort Schothorst (deze stopt niet in Zaandam).
Afbeelding VIRM als IC Nijmegen - Den Helder.
Afbeelding VIRM als IC Maastricht - Alkmaar. Het gedeelte uit Heerlen ontbreekt.
Afbeelding SLT als Sprinter naar Amsterdam Centraal. Deze zal daarna doorrijden naar Veenendaal Centrum.

Diverse bussen op het busstation (Concessie Zaanstreek).
Afbeelding Afbeelding Nu de R weer in de maand zit, is het weer drukker op kantoor. En wat minder rijden.
Hopelijk was het interessant om te lezen.
Lukas

Re: Amsterdam en omgeving.

Bericht door Lukas »

Hoi,

mijack1985,

Bedankt voor de mooie foto's!!De bussen in Amsterdam en omgeving lijken mij toch mooier dan deze van De Lijn.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
mijack1985

Hoi Lukas,

bedankt voor de complimenten :D
groentje

Bericht door groentje »

Er zit in elk geval een pak meer variatie in, en door de (korte) concessies zijn er heel regelmatig nieuwe bussen. Ik hoop ook al langer op een nieuwe livrei voor De Lijn. Niet dat het een topprioriteit moet zijn, maar ik ben het Vlaamse witte product wel wat beu gezien.

Bedankt voor een mooie serie, trouwens, mijack. Ben je een stationsfotograaf, of ga je ook wel eens 'ten velde'?
mijack1985

Hoi Groentje, bedankt.

Ik sta meer op stations, want daar weet ik dat ik de wagen gewoon kwijt kan op een standplaats. Ik werk bij een taxi- en touringcarbedrijf dus vandaar.

"Ten velde" sta ik meer in mijn vrije tijd, maar dan mislukken de foto's meestal haha.
Plaats reactie