I6B in Meling-livrei

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Merijn

I6B in Meling-livrei

Bericht door Merijn »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een I6B-rijtuig in Memling-livrei. Bestaat deze nog, of hebben ze ondertussen alle I6B-rijtuigen gemoderniseerd?

Vandaag ben ik reeds een I6A in Memling-livrei tegengekomen, maar nu zoek ik dus de tweede klasse (als deze dus nog bestaat tenminste...in juni reed die in ieder geval nog rond). Ik heb de meeste P-treinen in het oog gehouden en daar zag ik die alleszins niet...misschien in die combinatie naar Luxemburg(??) -> kan iemand dit bevestigen?

Alvast bedankt!
Terminus

Re: I6B in Meling-livrei

Bericht door Terminus »

Ik denk inderdaad dat er momenteel 1 in de gemengde stam op de lijn Brussel-Luxemburg rijdt. Dat heb ik gisteren van ver menen te zien in de IC naar Luxemburg van 14u33 in Brussel-Zuid.

Volgens mij krijgen de Memlings momenteel de moderne look. Ik zat onlangs in de 'modern look' I6 12607 (maakte deel uit van de Vauban) en vond een foto van een tweetal jaar geleden waar dit rijtuig nog de Memling look had...
Jurgen

Bericht door Jurgen »

Welke rijtuignummers hebben trouwens de Memling livrei gehad?
Ik kan maar 3 nummers terugvinden van I6-rijtuigen.
Merijn

Bericht door Merijn »

Eigenlijk maakte ik me ook die bedenking, want er zijn er die vanbinnen nog het originele interieur hebben en toch de New Look-livrei hebben. (deze zijn me trouwens ook ok, want het gaat mij net om dat oorspronkelijk interieur)
Terminus

Bericht door Terminus »

Ik denk dat in bijna elke P-trein met I6-rijtuigen er wel eentje in zit met het oude interieur (ook al hebben ze dus de New Look-livrei). Er zijn er nog meer met het oude interieur dan je zou denken!
donauwalzer

Bericht door donauwalzer »

Hallo!

Er rijden inderdaad nog een behoorlijk aantal I6A en B rijtuigen rond in België met het origineel interieur.
De buitenzijde is van een groot aantal rechtstreeks van oranje naar de huidige kleurstelling gegaan.
De rijtuigen die het langst in het oranje reden (tot ongeveer 2007) is behalve de buitenzijde binnen niets
veranderd. Deze rijden dus nog behoorlijk origineel rond.
Wil je echt een originele coupé aantreffen dan moet je wel geluk hebben want maar een héél klein aantal rijtuigen
hebben nog de originele gaatjes hardboard plafondplaten. Al de andere hebben dichte -ik vermoed- kunstof plafondplaten.
In de gang zijn wel overal nog de originele plafondplaten aanwezig.
Ook de originele klaptafeltjes zijn lastig te vinden. Deze horen hetzelfde structuur te hebben als de wanden maar zijn grotendeels
vervangen -of bekleed- door egale bijna witte tafeltjes.
Ergens rijdt ook nog de eerste NMBS I6B rond (de 601) in de Memling kleuren. Deze heb ik vorig jaar een uur lang tot in de kleinste
details kunnen fotograferen. Dit rijtuig is ondanks zijn vele beschadigingen binnenin nog het meest origineel.
Ik hoop dat iemand wat aan mijn tips heeft.

Groeten,
Ferry
Jurgen

Bericht door Jurgen »

Jurgen schreef:Welke rijtuignummers hebben trouwens de Memling livrei gehad?
Ik kan maar 3 nummers terugvinden van I6-rijtuigen.

Eventjes mijn vraag herhalen. Het zijn er trouwens 5 die ik kan terug vinden, 2 A's en 3 B's. Dankzij Roco heb ik weer 3 nummers extra, dus in totaal heb ik de nummers van 3 A-rijtuigen en 5 B-rijtuigen.

Weet er dus iemand hoeveel I6-rijtuigen de Memling-livrei gehad hebben en welke rijtuignummers ze hadden?
donauwalzer

De volgende I6 B nummers hebben/hadden de Memling kleuren: de 601, 603, 607, 608, 605, 611, 615 en 656.
Ergens heb ik veel dia's van deze Memling I6 rijtuigen die in 1993 in Oostende gefotografeerd zijn.
Die komen binnenkort tevoorschijn als ze gescand gaan worden.
Jurgen

Bericht door Jurgen »

Dank je wel.

Ik heb mijn Roco rijtuigen er even bijgenomen en blijkbaar hebben zij de nummers 12604 en 12616. Zijn dit dan foute nummers of is je lijstje niet volledig? Het A-rijtuig van Roco heeft nummer 11605.
Dit zijn de rijtuigen die vorig jaar in model uitgebracht zijn.
Terminus

Bericht door Terminus »

Er zijn nog twee I6 A's in de Memling-livrei (tot nader order): 11610 (met fietsafdeling, rode zetels) en 11619 (blauwgroene zetels). 11603 (rode zetels) en 11604 (groenblauwe zetels) hebben de nieuwe livrei, maar nog een oudere binneninrichting.

(De 11602 misschien ook, ben ik niet zeker van, dat is een van de rijtuigen die intussen aangepast zijn om tegen 200 per uur te rijden)

I6 tweede klasse in Memling-livrei: ik zat onlangs dus in de 12607 en die heeft nu de nieuwe kleuren en nieuwe zetels, kennelijk worden er momenteel I6'en gemoderniseerd?
De memling 12608 zat vorige week in de gemengde stam richting Luxemburg.
donauwalzer

Nee er zijn er nog meer maar deze weet ik uit m'n hoofd.

Had ik niet meer verwacht dat de NMBS nog altijd I6 rijtuigen opknapt.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat deze rijtuigen langzaam aan gaan verdwijnen.
In een tijdperk dat treincoupe's van 6 personen volledig achterhaald zijn en ik geloof ook niet meer gewaardeerd wordt
door de reiziger van vandaag is het mooi om te horen dat hun levensduur nog steeds verlengd wordt.
Dat bij de NMBS na 35 jaar als enig Europese Eurofima afnemer nog steeds het originele interieur te vinden is vind ik persoonlijk
geweldig. De FS Eurofima heeft het ook redelijk lang volgehouden met het originele interieur maar daar waren al behoorlijk wat wijzigingen
aangebracht t.o.v de I6 van de NMBS.

Groeten,
Ferry
Plaats reactie