Nijmegen en omgeving.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Nijmegen en omgeving.

Bericht door mijack1985 »

Hierbij een reportage van Nijmegen en omgeving.

Station Nijmegen is het belangrijkste spoorwegstation van de stad Nijmegen. Hier komen verschillende InterCity's en Sprinters van NS en de stoptreinen van Veolia Transport samen.

De NS rijdt in Nijmegen de volgende diensten:
IC Nijmegen - Arnhem - Utrecht - Amsterdam - Alkmaar -Den Helder.
IC Nijmegen - Arnhem - Utrecht - Schiphol.
IC Roosendaal - 's Hertogenbosch - Nijmegen - Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle (stoptrein tussen Nijmegen en Arnhem en tussen Deventer en Zwolle).
Sprinter Nijmegen - Arnhem -Zutphen.
Sprinter Nijmegen - 's Hertogenbosch - Eindhoven -Deurne.

Veolia Transport de volgende diensten.
Stoptrein Nijmegen - Cuijk - Venray - Boxmeer - Venlo - Roermond.
Stoptrein Nijmegen - Cuijk - Venray (spits).


Op het busstation komen de bussen van Breng (Connexxion), Arriva, Veolia Transport en het Duitse Niagg samen.
De bussen van Breng vallen onder de Concessie Arnhem - Nijmegen (oude concessie tot december 2012, nieuwe concessie ook gewonnen. Van december 2012 - december 2022).
De bussen (en ook de stoptreinen naar Roermond) van Veolia Transport horen bij de Concessie Noord- en Midden-Limburg (10.12.2006 - 09.12.2016)
En de bussen van Arriva horen bij de Concessie Oost Brabant (10.12.2006 - 13.12.2014) en bij de Concessie Achterhoek - Rivierenland (12.12.2010 - 01.01.2021).
De bussen van Niagg horen bij een Duitse concessie.


De foto's komen uit de periode mei tot augustus.
Afbeelding NS ICMm 4242 als IC Zwolle - Roosendaal.
Afbeelding twee NS VIRM's. De linker als IC Schiphol - Nijmegen en de rechter IC Nijmegen - Den Helder.
Afbeelding VIRM als IC Schiphol - Nijmegen.
Afbeelding SGMm als Sprinter Nijmegen - Deurne.
Afbeelding VIRM als IC Roosendaal - Zwolle.
Afbeelding IC Nijmegen - Den Helder.
Afbeelding IC Roosendaal - Zwolle.
Afbeelding NS 1751 met ICRm als IC Roosendaal - Zwolle.
Afbeelding SGMm als Sprinter Nijmegen - Zutphen.
Afbeelding Vertrek van de IC Zwolle - Roosendaal. Verderop staat de Sprinter naar Deurne.
Afbeelding Twee maal NS Plan V, buiten dienst.
Afbeelding SGMm (Sprinter Deurne - Nijmegen) komt hier aan in Nijmegen Dukenburg.
Afbeelding Aankomst van de IC Roosendaal - Zwolle.

Hier wat foto's van de treinen van Veolia Transport. Afbeelding Afbeelding Driemaal de stoptrein in Cuijk. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
En nu wat foto's van het busverkeer rondom Nijmegen. Te beginnen met de bussen van Breng.
Deze livrei is gekozen door de opdrachtgever. De wit/roze bussen rijden in principe rond in Nijmegen. De wit/ blauwe in Arnhem.

Mercedes Citaro bussen (LPG)op de stadsdienst. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Berkhof Ambassador op de streekdienst.


Citaro in Nijmegen Centrum. Afbeelding Afbeelding
Twee maal een Ambassador op de streekdienst in Nijmegen Waalkade. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Ambassador op de bufferplaats in Nijmegen.
Afbeelding Volvo 8700 op de stadsdienst.
Afbeelding Citaro in Nijmegen Dukenburg.

En nog enkele versterkingsbussen van moederbedrijf Connexxion en dochterbedrijf Hermes.
Deze bussen werden ingezet tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Met o.a. Citaro's en Berkhof Duvedecs Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Nu de bussen van Veolia Transport. Veolia komt enkel met lijn 83 in Nijmegen.
Lijn 83 loopt vanaf station Nijmegen naar station Venlo. Een groot aantal spits- en avondritten rijdt slechts tussen Nijmegen en het busstation van Gennep. Deze lijn wordt zowel door Veolia als Breng geëxploiteerd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding En als laatste een foto van Arriva en Niagg. Arriva rijdt o.a. met lijn 99 in Nijmegen.
Lijn 99 gaat vanaf Nijmegen via Alverna, Grave, en Zeeland naar Uden.
Arriva en Breng rijden gezamenlijk op lijn 99 welke onder gedeelde verantwoordelijkheid van de provincie Noord-Brabant en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen valt.

En verder rijdt Arriva lijn 85. Die gaat vanaf Nijmegen via Beuningen en Winssen naar Druten. Lijn 85 rijdt de gehele week vanaf Druten door als lijn 42 naar Tiel (tenzij er op dat moment geen aansluitende 42 rijdt). Hierin werkt Breng samen met Arriva uit concessie Achterhoek-Rivierenland.

Niagg rijdt met lijn 58 rijdt vanaf Emmerich (D) via Kleve (D), Donsbrüggen (D), Nütterden (D), Frasselt (D), Kranenburg (D), Wyler (D) en Beek naar Nijmegen.
Afbeelding Afbeelding Dat was hem weer voor deze keer, hopelijk was het weer interessant.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nijmegen en omgeving.

Bericht door Retard »

Wel raar om wissels in een station te zien. Bij ons bestaat dat niet.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Nijmegen en omgeving.

Bericht door mijack1985 »

Retard schreef:Wel raar om wissels in een station te zien. Bij ons bestaat dat niet.
Hoi, hier delen ze de perrons bijna altijd in in een A en B gedeelte. Dan kunnen er dus meerdere treinen aan een perron staan. Is alleen bij grote overstap stations.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nijmegen en omgeving.

Bericht door dentheo »

Retard schreef:Wel raar om wissels in een station te zien. Bij ons bestaat dat niet.
Inderdaad nogal wat Nederlandse stations zijn ontwikkeld in de lengterichting.
Zo kan men vier treinen tegelijk aan één perron zetten , handig voor een station met splitsingen aan beide kanten, overstappen zonder traplopen !
Je moet daar dus zeer goed opletten voor a en b delen van perrons....
Ik zou zeggen ga eens kijken hoe het werkt. Je moet niet ver, Roosendaal werkt deels ook zo.
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nijmegen en omgeving.

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Retard schreef:Wel raar om wissels in een station te zien. Bij ons bestaat dat niet.
Inderdaad nogal wat Nederlandse stations zijn ontwikkeld in de lengterichting.
Zo kan men vier treinen tegelijk aan één perron zetten , handig voor een station met splitsingen aan beide kanten, overstappen zonder traplopen !
Je moet daar dus zeer goed opletten voor a en b delen van perrons....
Ik zou zeggen ga eens kijken hoe het werkt. Je moet niet ver, Roosendaal werkt deels ook zo.
Dat weet ik al. Als je NSARNHEM speelt, kun je dat al merken. Alleen kun je het niet zien.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Nijmegen en omgeving.

Bericht door mijack1985 »

Vind de Nederlandse stations altijd maar wat klein vergeleken met buitenlandse stations. En met klein bedoel ik dan het aantal perron sporen.
Plaats reactie